Author |
Topic |
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 01:17:55
|
Vet att det är en mkt. svår fråga att svara på, men vad finns det för bra balanserade kablar runt 2 max 3 tusen? Är intresserad av både nytt och beg.
Ska användas mellan Perreaux SM6P försteg och LC audio Zapsolute slusteg.
Ge mig tips om vad jag ska kolla efter. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 07:45:28
|
quote: Originally posted by mangew
Vet att det är en mkt. svår fråga att svara på, men vad finns det för bra balanserade kablar runt 2 max 3 tusen? Är intresserad av både nytt och beg.
Ska användas mellan Perreaux SM6P försteg och LC audio Zapsolute slusteg.
Ge mig tips om vad jag ska kolla efter.
Hej mangew!
Själv har jag provat några "sladdar" från Harmony Tecnologi, Ixos samt ett par vanliga Balancerade "musikkablar" från den lokala musikhandlaren. Priserna varierade från 400 kr- 6000 kr av dessa fördelade sig kablarna i följande ordning: 1. Ixos 100X03 kostar 2500 kr/0,6 meter, detta är en ren silverledare med top of the line WBT kontakter. Denna passar utmärkt till min vardagsrumsanläggning.den förmedlade fram alla registrer på ett föredömligt sätt. Basen torr,djup och fast, mellanregistret lite varmt (rörljudsliknande),disanten luftig och obeslöjad! Denna kabel var också den snyggaste av dem jag prövade. 2. Vanlig balancerad musikkabel, nästan lika bra som den ovanstående kabeln, dock lite bummligare i basen. Inte så snygg kanske men mycket prisvärd. 3. Olika sladdar från HT, dessa gav ett något litet "hårt", vasst skimmer i diskanten annars var de hyggliga på de flesta områden, tyvärr så var de också överdrivet dyra,kostade som mest över 6000 kr.
Denna "test" var helt subjektivt utformad i min anläggning, och kan därmed låta helt annorlunda i någon annans stereokombination. Mina två åhörare höll dock med mig om att mitt val av Ixos kabeln var det rätta för mig.
Tips! Försök att få låna hem några "sladdar" från t ex Hifi-punkten som har ett bra sortiment och pröva själv i din anläggning, glöm dock inte att testa en vanlig "musiksladd" också du kanske blir överraskad. Mvh Kenth
|
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 08:37:48
|
Den stora frågan är, vad anses som "balancerad" kabel. Menar du, magnew, signalkabel med XLR-kontakter? WBT gör inga XLR-kontakter, tyvärr.
Jag själv har balncerad XLR-signalkabel mellan Amplifix och Cdfix och efter provlyssning av olika alternativ (Goertz, Siltech etc) valde Argento Silver XLR, som tyvärr ligger en bit ovanför din budjet (ca. 3.600 SEK/0.5m)
www.argento.dk |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 08:53:49
|
quote: Originally posted by markku
Den stora frågan är, vad anses som "balancerad" kabel. Menar du, magnew, signalkabel med XLR-kontakter? WBT gör inga XLR-kontakter, tyvärr.
Jag själv har balncerad XLR-signalkabel mellan Amplifix och Cdfix och efter provlyssning av olika alternativ (Goertz, Siltech etc) valde Argento Silver XLR, som tyvärr ligger en bit ovanför din budjet (ca. 3.600 SEK/0.5m)
www.argento.dk
Hej Markku!
Du har helt rätt mina Ixos kablar har givetvis XLR kontakter inte WBT! Mvh Kenth
|
|
|
|
Topic |
|
|
|