Jag har nu gjort de första mätningarna med XTZ room analysers svep (16 till 250 Hz). Förutom alla möjliga rumsmoder vid de olika mätningarna så slår alltid elementens resonansfrekvens (fs = 41 Hz) igenom duktigt, upp till +15 dB. Är det något uppenbart jag missar?
Föregående mätning var vid sweetspot vid monomatning av båda basarna. Då elementen sitter i varandras ljudväg förstärks rimligen alla resonanser. Kanske en vägg bakom Tobon i ljudvägen hjälper.
En närfältsmätning (0,5 m) av en h-bas visar att det är ingen ko på isen: (Hz; dB) 31,5 ; 105 40 ; 108 63 ; 104 125 ; 107
Samma mätning med en Mysa Gräs bakom ger ännu bättre resultat. En nära nog monoton kurva från 20 Hz (96 dB) till 200 Hz (107 dB) med en + 2dB avvikelse vid resonansfrekvensen.
Ja lite problem får du nog med närhet mellan elementen plus inbyggnad i samma 'fodral'. Annars verkar din mätning stämma väl överens med motsvarande simulering utan delning. Resonans någonstans runt 33 Hz och kvartsvåglängdspeaken sådär vid 230 Hz med runt 11-12 dBs stigning säger simun. Undrar vem som döpt 'Mysa Gräs' ?
Tyvärr verkar Imageshack servern med mina bilder ligga nere för tillfället.