HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Distortion på Johnny Cash?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/06/14 :  16:37:00  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har nyligen köpt Johnny Cash "The man comes around". Där är bla med låten "Hurt" som ju blivit rätt känd i Johnnys version. Men till min förvåning hör jag rätt rejäl distortion i slutet av låten där ljudnivån går upp. Är det något som även ni andra upptäckt? Finns det bättre utgåvor? Min hittar jag inte så mycket info på utom att det är copyright 2002 för "American Recordings LLC"

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/06/14 :  16:49:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ja...
Det är inte vågformen på själva skivan som överstyr i den omfattningen (även om nivån är hög), utan det är pålagt innan vilket talar för att det är avsiktligt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/06/14 :  17:27:55  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Avsiktligt har jag svårt att tänka mig - det låter ju rent ut sagt för jävligt. Men sönderkomprimerat kanske.
Jag skickade in låten i Cool Edit Pro och kollade. Redan mitt i låten i de "låga" partierna toppar nivån på knappt -1dB. Där låter det bra, men med tanke på det är det knappast konstigt om det betydligt högre partiet i slutet är rejält komprimerat.


Hurt i mitten


Hurt i slutet


Hela låten

Hur kan man göra såhär till och med mot akustisk musik???

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/06/14 :  17:54:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det är gissningvis avsiktligt och gjort under mixningen (dvs den är inte "söndermastrad" utan det är en "effekt" som lags på).

Tänk på att det är Rick Rubin som producerat som ju senare producerade Metallicas "Death Magnetic": även där var det ju som bekant mixningen och inte mastringen som var problemet. Det verkar helt enkelt som han gillar denna typ av ljud.
Faktum är att jag tycker det fungerar rätt bra i en låt som "Hurt"; det SKA ju så att säga låta lite "skitigt" (tänk på vad låten handlar om) så att det distar lite är nog som sagt ett medvetet val.








Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/06/14 :  17:57:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
staffann, du behöver inte visa hur det det ut för min skull eftersom jag redan vet.
Precis som f95toli säger så är den med hög sannolikhet inte söndermastrad utan det är mixningen. Om du hade tagit Statistics så hade du sett att det nästan inte finns några klippta samples som beror på överstyrningen av den digitala signalen på själva skivan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/06/14 :  22:11:52  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Tack för er input! För mig spelar det egentligen ingen roll om det är mixningen eller mastringen som är problemet eller om det är komprimering, klippta sampels eller något annat för slutresultatet är ändå att det låter skit (och jag menar inte skitigt...)! Ja är det samma producent som för "Death Magnetic" så förklarar det ju en del. Finns ingen Guitar Hero version av Hurt? ;-)

Jag ser dock inte varför det inte kan vara mastringen - att det inte finns klippta samples säger väl bara att man inte klippt rätt av. Komprimerat sönder kan de väl ha gjort ändå? Allt verkar dista, både instrument och Johnnys röst, så vad som än gjorts verkar ha gjorts på "totalen" och inte individuella kanaler.

Synd att så pass bra musik förstörs av skivbolagen. Läxan jag lärt mig: Jag borde laddat ner från TPB istället för att betala för skräp...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2009/06/14 22:16:14
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/06/16 :  01:30:06  Show Profile Send edison a Private Message
Vill dom ha "skitigt sound" så SPELA då skitigt, men SPELA IN rent!

Synd att en sån artist som JC skulle behöva(?) ge ut sånt "elände" som faktiskt "Hurt" utgör på den aktuella CDn...övriga låtar är ju inte alls lika illa behandlade.

Låten är ju hur kanonbra som helst, inkluderat JCs känsla i framförandet....men den där sjuka disten (eller vad det nu är) ...förstör bara.

Min enkla syn...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000