HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Muse Electronics 160 & Aragon 4004 Intryck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/13 :  19:05:54  Show Profile Send FBK a Private Message
De två olika slutstegen i rubriken har jag läst om på http://www.audioreview.com/
Men finns det någon i Svedala som lyssnat och har lust att dela med sig av sina intryck?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2009/06/13 :  20:57:22  Show Profile Send audiojan a Private Message
Har hört Aragon 4004 ett flertal gånger och den är bra. Aragon samt Acurus ahde båda en rätt känd konsult.... Dan D'Agustino ifrån Krell, så de är strömstarka.

Provade en 8008 med mina Hales Concept 5 en gång i tiden och det lät riktigt bra, men tillslut så blev det en Krell istället (som jag fortfarande använder).

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/13 :  22:14:26  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har hört Aragon 4004 ett flertal gånger och den är bra.
Om man går in mer på ljudet, hur skulle du då beskriva det?
Vad jag läst mig till så har Argon 4004 mycket bra basåtergivning, men sedan uppåt så är det lite spridda åsikter, allt ifrån super neutralt till en viss fyllighet som tex en del äldre årgångar av Krellar har enligt vad jag läst genom åren om man tex jämför emot nyare modeller som en del upplever som nästan ljusa i klangen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/06/14 :  00:14:09  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag har ägt ett Aragon 4004 som jag då använde till mina Thiel cs-3.6. Till mina högtalare så hade Aragonet ett ordentligt driv i basen men är något dämpad i det övre registret och saknar även lite microdetaljer om jag jämför mot Krellen jag skaffade efter 4004an. Skulle ändå inte säga att Aragonen är på något sätt dålig. bara mindre bra i jämförelse med Krellen. Jag var väldigt nöjd med det när jag ägde det och skulle med lätthet kunna skaffa ett igen. Tycked definitivt att du skall prova om du får tag på ett. Mitt steg sålde jag för några månader sedan för 6000kr. Tror dock att jag satte ut det lite för billigt då det såldes på några minuter.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/06/14 :  19:41:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle tro att bådas påverkan är betydligt mycket mindre än vad högtalare och högtalarplacering kommer att ge. Båda har nog kraft nog, båda kommer att ha stor kontroll på basen, båda kommer att ha massor med detaljer men de kan aldrig kompensera för en diskant som bryter upp och blir vass i vissa situationer. Ingen kan kompensera för rumsproblem heller.

Maffiga högtalare

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2009/06/16 :  06:45:20  Show Profile Send audiojan a Private Message
FBK, jag skulle nog inte beskriva Aragon 4004 som ljus... utan snarare tvärtom faktiskt. Med Aragon så blev basen lite väl dominerande med min Hales Concept 5 (som jag hade då), mellanregistret var bra, men diskanten blev nästan lite avrullad (skulle tro att det helt enkelt blev för mycket bas vilket förskjöt ljudet nedåt i registret).

Med högtalare som annars låter lite slanka, så tror jag att Aragon kan komma till sin rätt.

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/17 :  00:01:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Vi får se hur resultatet blir Micke Y. Mina erfarenheter säger att det kan skilja ganska ordentligt mellan olika stärkare oavsett vad det är för burkar inkopplade, även om skillnaderna oftast är mindre på högtalare som är lättdrivna än sådan som är det motsatta. Om ca: 1½ vecka så vet jag om jag valde fel eller rätt.
Och Tack för svaret audiojan, det var intressanta intryck.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/06/19 :  21:26:57  Show Profile Send tkr a Private Message
Hei,
Har hatt en Muse 160. Det er noen år siden, men slik jeg husker den, var den relativt varm i klangen. Ikke ulikt en Conrad- Johnson transistorforsterker.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000