HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med "brum" i högtalarna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/06/13 :  12:05:55  Show Profile Send Angberg a Private Message
Jag har, precis som överskriften säger, trassel med att högtalarna brummar.
Jag har 2 st. Cadenza rör-monoblock från ASL, (Antique Sound Lab) samt försteg från Atma-Sphere. Detta är kopplat via ett Supra LoRad in i väggen.
Jag får för mig att det är jordbrum jag upplever, och undrar egentligen hur man enklast blir av med detta. Det känns sådär att modda grendosan så den blir ojordad, men det kanske är enda sättet? Någon som har något förslag?

Mvh
Patrick

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/13 :  12:24:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad händer om du byter ut supran mot vanlig nätkabel?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/06/13 :  12:54:20  Show Profile Send Angberg a Private Message
Det vart ingen skillnad, men däremot så upptäckte jag att vägguttagen är ojordade, vilket jag inte reflekterat över förut. Har även provat att vända fasen, vilket inte gjorde någon skillnad heller.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/06/17 :  21:29:45  Show Profile Send Angberg a Private Message
Nu har jag även provat att jorda högtalarna mot försteg, slutsteg samt element, men det blir ingen skillnad ändå. Är det som så att det är just jord för slutsteg / försteg som saknas?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/06/17 :  21:37:03  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hur mycket "brummar" det då? Är det hörbart från lyssningsplats?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2009/06/18 :  04:50:12  Show Profile Send Peter S a Private Message
Även om vägguttaget är ojordat så kopplas apparatens jordar ihop i den jordada grendosan. Försök med en ojordad dosa.
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/06/18 :  18:33:48  Show Profile Send Angberg a Private Message
Nu har jag fått strålande hjälp från Robert på AudioConcept, så nu skall det snart sluta brumma.. =)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/06/26 :  11:12:23  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Av intresse, vilken var den strålande hjälpen? Hurudan är din lösning?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/26 :  12:11:49  Show Profile Send Vox a Private Message
Misstänker att det är vinylspelaren som ger brummet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/06/29 :  22:14:37  Show Profile Send Angberg a Private Message
Lösningen är att jag så klart måste få in ett jordat uttag i lyssningsrummet, där jag sedan kopplar försteg. Sen kan övrig utrustning kopplas i ojordad grendosa (moddad supra lorad). Då finns det ju faktiskt en jordpunkt vilket saknas helt idag.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/06/29 :  22:41:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det låter inte alls som en bra lösning.

Regeln (som är lag när det gäller fasta installationer) är att man INTE ska blanda jordade och ojordade uttag, det är är möjligt att det fungerar men i praktiken innebär det att du säkerhetsjordar utrustning via signalkablarna; blir det fel på någon del av utrustningen så kan det gå illa.
Det är definitivt ingen lösning jag rekommenderar för hemmiljö. Om du måste separerar jorden så bör en riktig isolationstrafo användas, de har inbyggda skydd som slår till om något går fel så det är i alla fall någotsånär säkert.

Tänk också på att att ingen elektriken kommer installera ETT jordat uttag i ett rum; det vore som sagt olagligt. Så den enda lösningen är att byta samtliga uttag i rummet.

Sen tycker jag det vore underligt om brummet beror på att du INTE använder jordade uttag; normalt är det tvärtom eftersom jordade uttag gör det svårt att unvika jordloopar.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2009/06/30 :  12:24:56  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
f95,

Givetvis installerar ingen elektriker enbart ett jordad uttag i ett rum - det är precis som du säger inte lagligt. Ingen föreslår det! Många rum är fortfarande - typiskt i äldre lägenheter, ej jordade.

---------

Normalt när man har hifi utrustning där alla apparater är anslutna till ojordade uttag så brukar det inte bli problem med jordbrum. Alla apparater har då enbart jordkontakt via den obalanserade signalkabeln som ansluts mellan apparaterna. Kommer man in på apparater som alla har jordade nätkontakter blir situationen en annan då jordbrum kan flyta omkring mellan apparaterna i signalkabeln då dom är anslutna till samma nätjord.

Sedan gör tillverkarna (tyvärr) lite olika med jorden och 0 volten internt i apparaterna, och många tillverkare som har jordade nätkontakter kräver att apparaterna skall vara nätjordade (brukar stå brevid nätintaget). I möjligaste mån skall man givetvis följa tillverkarnas rekommendationer.

För de som vill läsa mer kan följande länkar vara bra. Det går egentligen att skriva hur mycket som helst om jordbrum......

http://www.elo.utfsm.cl/~elo352/biblio/telefonia/Ground%20loop%20basics.htm

http://rane.com/library.html Läs under wiring, interconnection och grounding


Hursomhelst är brumproblem, när de uppstår, svåra att exakt sätta fingret på - i meningen att precis peka på var i kedjan problemet är... Några metoder finns. Försiktighet bör givetvis tillämpas och det kan vara smart att få hjälp för att komma till rätta med brum.

Metod 1, en jord
En produkt, lämpligen försteget jordas, alla andra produkter i kedjan jordas ej och kan bara "kommunicera" med försteget via signalkablarna.

Metod 2, extra jordkabel
Alla produkter jordas. Utöver detta ansluts en kraftig jordkabel mellan jordpunkter i alla apparater i kedjan och slutar t.ex i förstegets jordanslutning för RIAA. Alternativt skulle även denna extra jordning kunna gå till jordpunkten i väggen.

Metod 3, skiljetrafo
Kan köpas av t.ex Lundahl för ändåmålet att galvanisk skilja in och utgångar. Proffsapparater (för komplexa miljöer) har transformatorer på in/utgångar för att skilja dom galvaniskt åt - för att minimera jordbrum



Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev

Edited by - Audio Concept on 2009/06/30 12:33:37
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/06/30 :  13:24:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Metod 1 är det att likställa som Stjärnjord som ofta används i studiosammanhang?
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/06/30 :  15:10:39  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Normalt när man har hifi utrustning där alla apparater är anslutna till ojordade uttag så brukar det inte bli problem med jordbrum. Alla apparater har då enbart jordkontakt via den obalanserade signalkabeln som ansluts mellan apparaterna.

Vad blir skillnaden om man använder balanserade signalkablar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000