HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Koenigsegg - SAAB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:35:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Maud och den där kryssdemokraten (Skägglund) har ju inte speedat upp något precis. Tvärtom har ju regeringen förhalat till förbannelse.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:41:43  Show Profile Send Hemling a Private Message
http://svtplay.se/v/1748413/dokumentar/koenigsegg

Någon som sett denna ? Tycker den var rätt intressant.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/26 :  09:27:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Artikel i GP idag, verkar högst trovärdigt tycker jag:

"GM offrade Saab GP avslöjar spelet som sänkte affären.
Koenigsegg Group förpassades till åskådarplats när konflikten mellan kinesiska Baic och General Motors hårdnade. Politik och maktanspråk sänkte affären, inte kapital- och tidsbrist."

Hela artikeln: http://www.gp.se/ekonomi/1.258045-gm-offrade-saab

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/11/26 :  10:00:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Helt sannslöst, vem vill gå ut arbetslös i sällskap med ca 7000 andra människor som eventuellt kommer av saab konkursen, lägg detta till de som redan är där ute och söker från Volvo PV och lasvagnar mfl. det är ju inte stor chans man har, västsverige är ju inte fattigt på arbetssökande tekniker och ingenjörer precis.

Detta är ju en historisk kris som det verkar utveckla sig, jag hoppas som sagt att man klarar sig, helt j_vla otroligt, jag lider med er i trollhättan och göteborg.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/18 :  15:12:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hörde på nyheterna att GM just meddelat att Saab nu läggs ner.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/12/18 :  15:23:10  Show Profile Send U1 a Private Message
Varvsindustrin i Malmö för ett antal år sedan, nu Bilindustrin i Gbg. Malmö klarade det, det kommer Gbg också göra
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/18 :  16:06:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trollhättan, om man ska vara petig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2009/12/18 :  18:07:07  Show Profile Send viterbi a Private Message
Tråkigt när arbetsplatser försvinner.
Så vi får skänka dom som blir utan jobb en tanke av medkänsla.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2009/12/18 :  22:00:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Mycket tråkigt för SAAB, men tråkigheterna har ju pågått i 20 år!

DET GÅR INTE ATT DRIVA FÖRETAG UTAN ATT GÖRA VINST!

Det har inget med elaka regeringar eller kapitalister som plundrat SAAB, det är bara snack. Kunderna har fällt sin dom över SAAB. Kunderna valde att köpa något annat bilmärke.

Förhoppningsvis kan man nu starta nya företag i regionen som kan växa till framgångsrika och vinstgivande företag.


Visste ni att Sveriges turistindustri sedan många år tillbaka omsätter mer än bilindustrin? Turistnäringen är internationellt sett liten bransch i Sverige men den växer och ger vinster och nya jobb. Det betyder med andra ord att bilindustrin inte är så viktig som den var under 70-80-talet.

Nyckeln är alltså att göra vinst, inte förlust, och kunna sluta i tid innan slantarna är slut, oavsett verksamhet.

Det finns tusentals duktiga SAAB-anställda. Jag hoppas att ni kan komma igen och dra igång nya företag! Vem skapar nästa Tetrapak, IKEA, Claes-Olsson, AXIS, H&M, Skype, ...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/12/20 :  19:45:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
I Sverige är väl SAAB tredje vanligaste bilmärket.

Kollade lite siffror på Wikipedia:
De kanske ger ett litet perspektiv på SAABs storlek.

BMW
420 miljarder 100 000 anställda

AB Volvo ("lastvagnar")
300 miljarder 100 000 anställda

Volvo Personvagnar
116 miljarder 25 000 anställda

Scania
84 miljarder 35 000 anställda

Porsche
75 miljarder 11 000 anställda

Bentley
30 miljarder 4 000 anställda

Ferrari
20 miljarder 3 000 anställda

SAAB Automobile
15 miljarder 3 800 anställda

Jag har funderat, men inte kommit fram till annat än att SAAB sannolikt är världens minsta tillverkare av rena standardbilar.
Blev lite överraskad över att SAAB till och med är mindre än vissa exklusiva lyx- och sportmärken.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/20 :  20:43:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är bara i Sverige familjer och pensionärer köper en SAAB för att ha som bruksbil. I andra länder är SAAB en, om inte lyxbil, så åtminstone en lyxigare bil för människor med sofistikerad smak.

men som jag konstaterat på annat ställe i världen, nu kan väl 70 personer svetsa vindsnurror i fabriken i framtiden, eller man kan ju göra något HELT NYTT - tillverka plastcyklar eller , och det har jag kommit på alldeles själv, tillverka något sorts läkemedel världen behöver. Tänker stora jästankar som jäser penicillin eller nåt liknande.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/12/24 :  12:20:28  Show Profile Send poppen a Private Message
SAAB har ingen framtid. Billen är alldeles för udda för en internationell bilmarknad. Människor vill inte ha en bil som sticker ut för mycket. Titta bara på Svenssons som hellre kör Volvo.
Men visst kan LO köpa SAAB om bara GM vill sälja företaget till dem. LO har tillräckligt soliditet till investeringen. Sen kan man uppmanna alla medlemmar till att stödköpa bilen. Kruxet är bara att det vore kapital förstöring. Om inte ens våra folkvalda representater i riksdagen stödköper SAAB kan man knappast tvinga andra göra det.
Lägg ner SAAB. GM måste titta på sitt bolag. Det vore oansvarigt för dem att bibehålla SAAB.
Att man inte vill ge bort teknologi är också förståeligt. EIB ville heller inte hjälpa SAAB. Man tror inte på företaget.
Det gör inte jag heller.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/24 :  12:41:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Den svenska marknaden ser annorlunda ut jämfört med t ex den amerikanska.

Å andra sidan är alla SAAB-diskussioner ganska överflödiga eftersom GM aldrig haft för avsikt att låta SAAB leva vidare. Allt GM gjort har varit att få ned bilförsäljningen för att därmed minska de böter man måste betala till återförsäljarna när man tar bort en modell ur sortimentet.
Att sedan SAAB går med vinst om tar i beaktande av vinsterna på bilförsäljningen i USA, räknar bort koncernbidrag och diverse besynnerliga kostnader man betalar till moderbolaget, spelar just ingen roll.

Vad vi vill se nu är en massiv insats av företagare, politiker på lokal och nationell nivå, samt personalen på SAAB att utnyttja all kompetens för att göra en nystart. Att lägga ner fabriken kan ju GM göra, det är deras fabrik. SAAB-jobbarna behöver ju inte sopa upp skiten efter en usel amerikansk ägare, den ska dra igång nya spännande projekt medan det finns lite driv.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/24 :  12:51:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Att lägga ner fabriken kan ju GM göra, det är deras fabrik.
Jo det är alldeles riktigt och folk tenderar glömma det, ropar på statliga åtgärder och annat. Varför ska vi stödja amerikanska företag?

Jag minns när man lade ner Uddevallavarvet, det tog inte så himla lång tid innan det fanns en del annan verksamhet där. Det går fortare än man tror.

Men jag tycker själv det skulle vara fint om en lösning trots allt värkte fram, för jag tycker Saab gör roliga bilar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/12/24 :  20:38:32  Show Profile Send poppen a Private Message
Visst gör SAAB roliga bilar. Men marknaden tycker inte det. SAAB byggdes på dåliga Opel chassin. Det hade varit bättre om det vore tvärtom. SAAB konstruerade chassin till SAAB och OPEL.

Edited by - poppen on 2009/12/26 10:03:42
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/12/28 :  18:25:30  Show Profile Send MaZ a Private Message
Plattorna var visserligen GM produkter men chassiet var Saabkonstruerat, kolla bakvagnen på 9-3 t ex, den finns inte på Opel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8661 Posts

Posted - 2009/12/28 :  18:37:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hur går det har det blivit nåt köp ännu?
(Har inte följt med så mycket)
Alltså den nya ev köparen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/12/28 18:39:37
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/12/29 :  16:18:14  Show Profile Send mace a Private Message
Topplockspackningen pös hål idag :-( Den har ju bara gått 26 000 mil/på 19 år

Låga priser på 9-5 nu tack

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2009/12/29 16:19:29
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/12/30 :  14:12:43  Show Profile Send poppen a Private Message
SAAB har haft lite otur i sin kvalitet. Det låg dem i fatet. Svenssons föredrog ju Vvo. Herr Schmitt Opel och hade han Råd MB o BMW. Mr Smith köpte Ford.
Inte så konstigt att ingen köper Saab.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000