Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 11:35:15
|
Maud och den där kryssdemokraten (Skägglund) har ju inte speedat upp något precis. Tvärtom har ju regeringen förhalat till förbannelse. |
|
|
Hemling
Member
481 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 09:27:30
|
Artikel i GP idag, verkar högst trovärdigt tycker jag:
"GM offrade Saab GP avslöjar spelet som sänkte affären. Koenigsegg Group förpassades till åskådarplats när konflikten mellan kinesiska Baic och General Motors hårdnade. Politik och maktanspråk sänkte affären, inte kapital- och tidsbrist."
Hela artikeln: http://www.gp.se/ekonomi/1.258045-gm-offrade-saab |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 10:00:17
|
Helt sannslöst, vem vill gå ut arbetslös i sällskap med ca 7000 andra människor som eventuellt kommer av saab konkursen, lägg detta till de som redan är där ute och söker från Volvo PV och lasvagnar mfl. det är ju inte stor chans man har, västsverige är ju inte fattigt på arbetssökande tekniker och ingenjörer precis.
Detta är ju en historisk kris som det verkar utveckla sig, jag hoppas som sagt att man klarar sig, helt j_vla otroligt, jag lider med er i trollhättan och göteborg. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 15:12:23
|
Hörde på nyheterna att GM just meddelat att Saab nu läggs ner. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 15:23:10
|
Varvsindustrin i Malmö för ett antal år sedan, nu Bilindustrin i Gbg. Malmö klarade det, det kommer Gbg också göra |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 16:06:01
|
Trollhättan, om man ska vara petig. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
viterbi
Member
231 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 18:07:07
|
Tråkigt när arbetsplatser försvinner. Så vi får skänka dom som blir utan jobb en tanke av medkänsla.
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 22:00:28
|
Mycket tråkigt för SAAB, men tråkigheterna har ju pågått i 20 år!
DET GÅR INTE ATT DRIVA FÖRETAG UTAN ATT GÖRA VINST!
Det har inget med elaka regeringar eller kapitalister som plundrat SAAB, det är bara snack. Kunderna har fällt sin dom över SAAB. Kunderna valde att köpa något annat bilmärke.
Förhoppningsvis kan man nu starta nya företag i regionen som kan växa till framgångsrika och vinstgivande företag.
Visste ni att Sveriges turistindustri sedan många år tillbaka omsätter mer än bilindustrin? Turistnäringen är internationellt sett liten bransch i Sverige men den växer och ger vinster och nya jobb. Det betyder med andra ord att bilindustrin inte är så viktig som den var under 70-80-talet.
Nyckeln är alltså att göra vinst, inte förlust, och kunna sluta i tid innan slantarna är slut, oavsett verksamhet.
Det finns tusentals duktiga SAAB-anställda. Jag hoppas att ni kan komma igen och dra igång nya företag! Vem skapar nästa Tetrapak, IKEA, Claes-Olsson, AXIS, H&M, Skype, ... |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 19:45:15
|
I Sverige är väl SAAB tredje vanligaste bilmärket.
Kollade lite siffror på Wikipedia: De kanske ger ett litet perspektiv på SAABs storlek.
BMW 420 miljarder 100 000 anställda
AB Volvo ("lastvagnar") 300 miljarder 100 000 anställda
Volvo Personvagnar 116 miljarder 25 000 anställda
Scania 84 miljarder 35 000 anställda
Porsche 75 miljarder 11 000 anställda
Bentley 30 miljarder 4 000 anställda
Ferrari 20 miljarder 3 000 anställda
SAAB Automobile 15 miljarder 3 800 anställda
Jag har funderat, men inte kommit fram till annat än att SAAB sannolikt är världens minsta tillverkare av rena standardbilar. Blev lite överraskad över att SAAB till och med är mindre än vissa exklusiva lyx- och sportmärken. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 20:43:29
|
Det är bara i Sverige familjer och pensionärer köper en SAAB för att ha som bruksbil. I andra länder är SAAB en, om inte lyxbil, så åtminstone en lyxigare bil för människor med sofistikerad smak.
men som jag konstaterat på annat ställe i världen, nu kan väl 70 personer svetsa vindsnurror i fabriken i framtiden, eller man kan ju göra något HELT NYTT - tillverka plastcyklar eller , och det har jag kommit på alldeles själv, tillverka något sorts läkemedel världen behöver. Tänker stora jästankar som jäser penicillin eller nåt liknande. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2009/12/24 : 12:20:28
|
SAAB har ingen framtid. Billen är alldeles för udda för en internationell bilmarknad. Människor vill inte ha en bil som sticker ut för mycket. Titta bara på Svenssons som hellre kör Volvo. Men visst kan LO köpa SAAB om bara GM vill sälja företaget till dem. LO har tillräckligt soliditet till investeringen. Sen kan man uppmanna alla medlemmar till att stödköpa bilen. Kruxet är bara att det vore kapital förstöring. Om inte ens våra folkvalda representater i riksdagen stödköper SAAB kan man knappast tvinga andra göra det. Lägg ner SAAB. GM måste titta på sitt bolag. Det vore oansvarigt för dem att bibehålla SAAB. Att man inte vill ge bort teknologi är också förståeligt. EIB ville heller inte hjälpa SAAB. Man tror inte på företaget. Det gör inte jag heller. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/24 : 12:41:00
|
Den svenska marknaden ser annorlunda ut jämfört med t ex den amerikanska.
Å andra sidan är alla SAAB-diskussioner ganska överflödiga eftersom GM aldrig haft för avsikt att låta SAAB leva vidare. Allt GM gjort har varit att få ned bilförsäljningen för att därmed minska de böter man måste betala till återförsäljarna när man tar bort en modell ur sortimentet. Att sedan SAAB går med vinst om tar i beaktande av vinsterna på bilförsäljningen i USA, räknar bort koncernbidrag och diverse besynnerliga kostnader man betalar till moderbolaget, spelar just ingen roll.
Vad vi vill se nu är en massiv insats av företagare, politiker på lokal och nationell nivå, samt personalen på SAAB att utnyttja all kompetens för att göra en nystart. Att lägga ner fabriken kan ju GM göra, det är deras fabrik. SAAB-jobbarna behöver ju inte sopa upp skiten efter en usel amerikansk ägare, den ska dra igång nya spännande projekt medan det finns lite driv. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/12/24 : 12:51:05
|
quote: Att lägga ner fabriken kan ju GM göra, det är deras fabrik.
Jo det är alldeles riktigt och folk tenderar glömma det, ropar på statliga åtgärder och annat. Varför ska vi stödja amerikanska företag?
Jag minns när man lade ner Uddevallavarvet, det tog inte så himla lång tid innan det fanns en del annan verksamhet där. Det går fortare än man tror.
Men jag tycker själv det skulle vara fint om en lösning trots allt värkte fram, för jag tycker Saab gör roliga bilar. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2009/12/24 : 20:38:32
|
Visst gör SAAB roliga bilar. Men marknaden tycker inte det. SAAB byggdes på dåliga Opel chassin. Det hade varit bättre om det vore tvärtom. SAAB konstruerade chassin till SAAB och OPEL. |
Edited by - poppen on 2009/12/26 10:03:42 |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/12/28 : 18:25:30
|
Plattorna var visserligen GM produkter men chassiet var Saabkonstruerat, kolla bakvagnen på 9-3 t ex, den finns inte på Opel. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8661 Posts |
Posted - 2009/12/28 : 18:37:52
|
Hur går det har det blivit nåt köp ännu? (Har inte följt med så mycket) Alltså den nya ev köparen. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2009/12/28 18:39:37 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 16:18:14
|
Topplockspackningen pös hål idag :-( Den har ju bara gått 26 000 mil/på 19 år
Låga priser på 9-5 nu tack
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2009/12/29 16:19:29 |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2009/12/30 : 14:12:43
|
SAAB har haft lite otur i sin kvalitet. Det låg dem i fatet. Svenssons föredrog ju Vvo. Herr Schmitt Opel och hade han Råd MB o BMW. Mr Smith köpte Ford. Inte så konstigt att ingen köper Saab. |
|
|
Topic |
|