HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lödtips för SO8 kapslar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/06/11 :  14:58:01  Show Profile Send Sondek a Private Message
Något bra tips på hur man skall löda dessa.

Bättre och bättre dag för dag :-)

pix
200.000-klubben

4174 Posts

Posted - 2009/06/11 :  16:11:12  Show Profile Send pix a Private Message
Jag löder med varmluft (JBC) vilket funkar mycket bra.
Förtenner först paddarna med penna. Lägger sedan på lite fluss.
Tar därefter kretsen med pincettt över komponentkroppen och värmer med varmluft från sidan (först kort, sedan kort+komponentben)
Man bör dock få dit kretsen på några sekunder annars finns risken att man hinner bränna söner den (-eller kortet).
Pincetten hjälper till att kyla komponentkroppen.
Tvätta bort flussrester med IPA (isopropanolallkohol)

Har du inte vamluft så funkar vanlig penna med smal spets.
Förtenn bara en pad. Lägg kretsen på plats med pincett genom att hålla över komponentkroppen (kylning ) och värm lödningen

Fortsätt sedan med övriga ben, men löd gärna diagonal över kretsen så minskar risken att värma sönder den
Riktigt tunnt tenn är ett måste!

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/06/11 16:12:52
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/11 :  17:03:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har inte en super smal spets och inte heller supersmalt lödtenn men metoden är som pix skriver. Fräscht tenn på en på en padd, rikta dit kretsen. Löd padden i andra hörnet. Fortsätt sedan med valfri padd. Bilden visar hur det då ser ut.
Exempel

Kylning av kretsen är inte nödvändig eftersom kisel är bland det värmetåligaste på ett kretskort, dessutom kyler en pincett snudd på noll.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2009/06/11 17:07:51
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2009/06/11 :  17:42:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Så här har jag gjort med gott resultat:

- Ganska smal spets på lödkolven/pennan
- Löd fast ett ben så kretsen (eller två diagonalt)
- "Fläska" på med tenn ( ja det blir kortis mellan benen, ingen fara)
- Ta en lödfläta och ta bort överflödigt tenn - klart!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/06/11 :  20:14:19  Show Profile Send scorpion a Private Message
Någon som vågar sig på lödning av den här kretsen: http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak4396/ak4396.html eller som vet vart man skulle kunna vända sig ? 24 ben, 12 på 9.8 mm. DAC till Behringer DCX2496.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/11 :  22:36:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Den där kretsen har benen dubbelt så tätt som en vanlig SO08. Här kan lödflätetekniken vara bra om man inte har en smal spets.

http://curiousinventor.com/guides/Surface_Mount_Soldering
Denna sajt har också filmer men om du söker på Youtube "soldering" så hittar du en del.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2009/06/11 22:38:13
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/11 :  22:50:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tänkte bara nämna att JBC är de absolut bästa kolvarna jag har träffat på. Ruggigt med effekt och man kan byta spetsarna varma utan verktyg och spetsen blir varm på 2-3 sekunder.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2009/06/11 :  23:26:39  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag löder ytmonterade kretsar på jobbet lite då och då och jag måste hålla med Pix att tunt lödtenn är viktigt, viktigare än tunn spets på lödkolven. Ännu viktigare är dock att ha någon form av synhjälpmedel typ lupp eller i bästa fall ett stereomikroskop. Man måste kunna kontrollera vad man gjort för överlödningarna kan vara små. Den största risken är nog att komponentbenet inte väts av tennet utan tennet på paden ligger som en uppblåst kudde under benet och kvarvarande flussmedel fyller ut runt komponentbenet så det ser ok ut vid en hastig blick, en titt med förstoringshjälpmedel brukar avslöja detta direkt.

Annars känns ju SO8 som en blaffa för mig i dagens läge dom är det lyx att handlöda. Tyvärr är trenden att nya opampar inte finns i hålmonterad kapsel längre och även SO8 ligger nog risigt till för TSSOP kommer starkt har jag märkt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2009/06/12 :  20:53:46  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Här har jag fått en hel del tips ifrån: http://www.circuitrework.com/guides/7-0.shtml
/B

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/06/12 :  21:14:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag jobbar i industrin och kan tillägga att det börjar att bli exotiskt med hålmonterat.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2009/06/12 :  21:36:46  Show Profile Send iMac a Private Message
Mikroskop är måste om man löder med lödkolv för att ha koll på vad man gör o lödfläta för att fixa till om man var darrig på hand..
Liten spets är bra men den ska vara bra oxå, alltså det får inte vara massa oxid på den så att det inte väter på spetsen. Då är det omöjligt att få till en bra lödning..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2009/06/12 :  23:56:23  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Visst P-A, vi började CADa SMD -86, men det tog nog några år innan det blev vanligare än HMD.
/B

http://bennspcb.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000