HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan l
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:19:35  Show Profile Send johan l a Private Message
Jag är ju ganska mycket av en nybörjare, men jag kan väll få lite hjälp iallafall. Jag har nyligen köpt en begagnad reciver av märket marantz, jag har en cd-spelare från 1993 av märket Teac och nu är jag på jakt efter ett par högtalare. På hifiklubben kan man köpa B&W DM303 stativhögtalare för 2795kr, eller så kan man köpa byggsatser från ljudia, brl och mds för ungefär samma pris.

Jag är ju inte helt dum jag inser att det inte kan vara samma kvalitet på element och delningsfilter i de båda högtalare jag har tagit upp, men kommer skillnaden vara så stor att jag märker den? Jag vill gärna att det skall låta bra och inte för tunt. Dock är rummet jag lyssnar i inte dämpat på något sätt förutom min säng och ganska ofta kommer jag nog att spela mp3'or från datorn genom förstärkaren. Så det finns nog många parametrar runtomkring som försämrar mitt intryck redan från början.

En av anledningarna till att jag skulle bygga egna högtalare är att det är kul att snickra, så om någon har byggt egna stativ/hyll-högtalera med bra komponenter där totalpriset ligger runt 2500 kr så kanske ni vill dela med er av ritningar och byggbeskrivningar.

Johan

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:25:30  Show Profile Send KennethS a Private Message
Om du ska lyssna mycket på lite sämre inspelningar tex. MP3 och brända skivor måste jag nog säja att du även ska lyssna in dej på Dali 202, en varm högtalare som har bra tryck och som inte kommer att låta vasst och hårt med den typ av inspelning som du nämnt. Samt så klarar den av den dag du vill uppgradera resten av anläggningen..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000