HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Allmän slutstegstråd i min jakt på slutsteg *igen*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/09 :  09:45:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Om ingångsimpedansen i ett slutsteg är på 350 Ohm, kan det ställa till några problem om man använder en vanlig Denon (3806) Hemmabioreceiver som försteg?.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/06/12 00:13:18

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/06/09 :  09:55:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jämför om högtalare har låg impedans, vad det ställer till för slutsteget.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/09 :  10:06:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Låter som om jag är tvungen att testa innan eventuellt köp, eller är det ingen ide att testa? dvs hoppa över slutsteg med sådan låg ingångsimpedans.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/06/09 :  11:14:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
350 ohm är nog en extremt ovanlig - och ovanligt låg - ingångsimpedans. Jag misstänker att den kan ställa till problem för din Denon om den inte har väldigt fina opampar på utgången.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/09 :  18:37:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Låter inget vidare då jag misstänker att det inte sitter några fina opampar i en Av-receiver... Men för att bena ut detta och och även få lyssna på en intressant stereo ska jag nu släpa med mig Av-receivern och åka och testa och det blir väl så här man kommer se ut efter denna test. Rapport kommer om några timmar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/06/09 :  18:46:44  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Man kanske kan driva ingången med en bra hörlursförstärkare mellan?

Olle Norell
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2009/06/09 :  20:21:37  Show Profile Send Twilighter a Private Message
oj 350ohm ingång låter extremt lågt , redan ca 5000 (5khom) så kan man räkna bort de flesta försteg


låter som kankse nått holfi kan gilla dock som allti gillat väldigt låg ingångsimpedans ( batteridrivet) låg spänning mkt ström

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/09 :  21:51:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu har jag varit iväg och anlägningen lätdvs Holfi för och slutsteg till Ino pi60. Sedan när vi kopplade in min Av-receiver så lät det det bra men inte lika bra. Inget konstigt egentligen, men jag reagerade på att basåtergivningen var lite "kraftigare" och hade tydligare punch med Holfi försteget jämfört emot Av-Receivern och jag fick dra på lite mer volym än jag tidigare har gjort med något slutsteg som jag ägt för att få normal lyssnings nivå.
Och om vi nu går in på problemet med ingångsimpedansen så vet jag ej exakt ingångsimpedans på Holfi NB250 som jag lyssnade på, utan siffran 350 Ohm är det på den tidigare modellen NB2, men eftersom Holfi alltid verkar ha haft låg ingångsimpedans så utgår jag kallt ifrån att det är så även på detta steget. Och info om slutsteget hittar jag inte på nätet och Holfis hemsida verkar inte existera längre.
Och när jag läser era inlägg så verkar det som jag tyvärr får leta vidare efter lämpligt slutsteg då jag ej har råd med nytt försteg också,utan måste köra med Av-receivern.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/06/10 :  15:07:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För dom pengarna finns det ju ganska mycket bra att välja på, Mabrons Muse, Aragon NAD etc etc. Du hittar säkert bra alternativ

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/11 :  18:05:41  Show Profile Send FBK a Private Message
Mycket att välja på Inte är det mycket, och det som finns har man för ofta inte lyssnat alls på som tex Muse, och att bara chansa har jag inte råd med. Och Nad och Rotel hoppar jag över så länge då jag hoppas och jag helst vill ha något med lite mer karraktär så att säga.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74805

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/11 :  18:15:49  Show Profile Send 24U a Private Message
FBK

Vilken karaktär söker Du? Har själv inte lyssnat på Holfi...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/12 :  00:10:28  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vilken karaktär söker Du? Har själv inte lyssnat på Holfi...

Eftersom tråden nu har blivit en tråd "i jakten på nytt slutsteg" för min del så ändrade jag topic
Svar på din fråga 24U är, något som lutar en aning mot det varma/fylliga och med bra och kraftfull basåtergivning som inte blir oren/grumlig.
Holfi hade ett ljud som jag skulle beskriva som åt det varma hållet och med kraftfull och bra bas.
Har satt in denna köpes annons bla här på Hififorum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74805

Kan tillägga att det är ett par gamla JBL XPL 200 som detta slutsteg ska driva.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/06/12 00:31:14
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/06/12 :  09:33:08  Show Profile Send Bland a Private Message
EC är bra. Det finns gott om EC på marknaden och har ett ljud som drar åt det hållet du beskriver! EC är lätt servade och har inga konstiga impedans problem! Jag skulle lätt leta efter ett äldre 120w eller större.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/06/12 :  15:15:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej FBK inte funderat på att testa Primare igen? MvhKristofer
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/13 :  10:14:54  Show Profile Send FBK a Private Message
EC är ett alternativ som jag kanske ska lyssna på hos en handlare framöver och Primare blir det inte!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/15 :  10:48:25  Show Profile Send 24U a Private Message
Electro Companiet håller jag med om. Kanske om du vill spara pengar, försöka hitta ett Dynamic Precision. Sedan skall man inte räkna bort Rotel. Men kanske välja RB-1080 istället för 1090, där det senare är nästan väl torrt och kontrollerat om man gillar lite drag. Primare har två slutsteg som jag tycker är bra; de 2 senaste; 31.2 och 33.2. Mycket mer fart/klipp/attack än tidigare. NAD208 är ett klart underskattat slutsteg, men måste behandlas med omsorg. Det har en svaghet i chassit som gör att om den lyfts/hanteras fel, kan man få sprickor i ett kretskort. Detta kan om man har otur ge sämre ljud utan att pjäsen slutar funka. Man skall inte köpa ex med handtagen borttagna. De skall sitta på för det är enda sättet som steget skall lyftas...
Om man inte har högtalare med för mycket "fräs" upptill, vill ha ett billigt steg och jävlaranamma i basen, så kan ett gammalt HK signatur på 2 x 200 watt va något. Kan som sagt bli hårt i toppen, men sicket mos i botten för pengarna *flin* ...
Äldre lite större Arcam kan vara något. Ofta musikaliska med stampa-takten-känsla och bör nu gå till rätt pengar. Å så självklart min kärlek, men tyvärr ännu lite dyrare om än jäkligt prisvärt; äldre amerikanska stridsvagnsbyggen; Krell och Mark Levinson. Leta särskilt efter ett slutsteg som heter Mark Levinson ML 27.5. Det bör gå att få för ca 15.000 i felfritt gott skick. 2 x 100 watt (på papperet) men efter att lyssnat på detta kommer watt aldrig bli en fråga igen om man inte skall driva stora magneplanar eller apogee lr liknande.
Tja.... lite tips... kanske finns det nåt matnyttigt?... lycka till!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/06/16 :  12:18:51  Show Profile Send 24U a Private Message
Kollat? Kanske kan va' nåt?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19700

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/06/17 :  00:14:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Intressant/matnyttig och bra info 24U! Att Primare har blivit bättre var intressant då jag inte alls gillade det förra 30.2 och H/Kn har jag fått samma intryck av. ML skulle inte sitta fel, om man haft råd.
Arcam steget däremot gillar jag inte, skramligt i mina öron och dyrt.
Ps.Det såldes ett ML 27.5 i vintras för 13.000kr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000