HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Korrekta genrebeteckningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2009/06/09 :  09:14:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Allt är relativt, men finns det någon webplats där de är hyfsade på att ge musik "rätt" genre tilldelning? Jag önskar någon slags referens att ialla fall utgå ifrån, då jag inte tycker det är så lätt alla gånger.

J. Ullberg

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/06/10 :  23:31:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ärligt talat - jag tror inte att det existerar något som "Korrekta genrebeteckningar". Olika beteckningar betyder olika saker för olika människor.
Ex. i USA kallas nästan all Hårdrock för Heavy Metal, medans det för de flesta Européer är en genrebeteckning som beskriver musik av tex. Iron Maiden, Saxon, Judas Priest, Wolf osv.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/06/10 :  23:48:23  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Buggsson!

Har du kollat på allmusic.com?
Jag tycker de har ganska bra delning av genren och de förklarar lite om olika sådana.
På den gråa balken under själva sökrutan kan du se olika genren.

Men som opethic säger, det finns inga exakta och absolut rätta sajter där man kan läsa om olika genren.
För stor del är det ganska subjektivt också.

Edited by - pick-me-up on 2009/06/10 23:50:38
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2009/06/11 :  08:08:06  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jo, jag håller med er bägge, allt är subjektivt. Jag hade inte förväntat mig att det någonstans skulle finnas "den absoluta sanningen" om genres, mer som ett stöd på vägen för att se om man är någorlunda "rätt".

J. Ullberg
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2009/06/11 :  21:20:08  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Om någon är intresserad av progressiv rock, så verkar denna sida va ganska bra för alla dess sub-genrar:

http://www.progarchives.com/Progressive-rock.asp#genre

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/06/11 :  21:39:52  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det är min absoluta favoritsida vad gäller progressiv rock. Där kan man få otroligt mycket information.
(Fast jag är inte någon stenhård progdiggare ändå.)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/06/11 :  22:30:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
För ett tag sedan så läste jag en intervju med en kille som jobbar med att ta fram nya ljud/samplingar för elektronisk musik, om jag minns rätt så hamnade de flesta av hans samplingar i samplingar riktade till olika genres av House.

På frågan varför han varit så framgångsrik så svarade han att det till stor del berodde på att han hade koll på genrer; tydligen så finns det numera så många sub-kategorier av House att även de företag som säljer samlingar använder "fel" märkning och därför inte når den tänkta målgruppen...

Jag kan själv på rak arm komma på några varianter av House, fast de sub-kategorier jag själv emellanåt lyssnade på för sisådar 15 år sedan är nog utdöda vid det här laget
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2009/06/12 :  07:32:47  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Korrekta genrebetekningar? Finns inte. Alla sådana försök resulterar bara i mentala tvångströjor.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2009/06/12 :  09:02:21  Show Profile Send mabron a Private Message
Tycker Itunes beteckning på Bo Kaspers Orkester är lite kul: " Electronica"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/12 :  10:08:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Genrebeteckningar är ju bra när man spanar efter musik, men att ta en godtycklig grupp och leta en "korrekt genrebetckning" är en hel del fel.

Jag tycker Missing Piece har gjort det bra i sina nyhetsutskick; de radar upp en massa grupper som spelar i samma anda som den nya grupp man propagerar för.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/06/12 :  14:23:30  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
får väl passa på att slå ett slag för last.fm där användarna själva "taggar" musiken

tex för bo kaspers orkester http://www.lastfm.se/music/Bo+Kaspers+Orkester/+tags
och för black sabbath http://www.lastfm.se/music/Black+Sabbath/+tags

Ju större ett ord är desto fler ggr är det taggat med just denna taggen, lite internetanarki men iallfall en fingervisning på en ibland svår frågeställning.

annars är väl allmusic bra förutom att sidan är ap-seg och att det inte går att direktlänka till den, suck.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000