HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 E.S.T skumma pressningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/03 :  13:11:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag har nyligen trillat dit på lite olika jazz-artister bl.a. E.S.T...
Sagt o gjort, köpte en bunt CD från CDON.com. Men vilka jedra usla mixningar? Låter helt sjukt när man hör långt bort i bakgrunden hur nån nynnar med i kontrabaspelet eller vad det nu är. På andra spår ligger det med nån form av övertonsdist på vissa instrument.
Ta t.ex. Ballad for the unborn från "Seven days of fallin'", Esbjörns pianospel har en läskig dist som blir som en bismak på nåt som för övrigt är jäkla bra musikaliskt!
Eller introt till "Elevation of Love"!!! Aaaaarrrrrgggghhhh! Det gör nästan ont...

Det finns fler exempel men det verkar vara vanligare på de nyare skivorna.

Är det nu skillnad i pressningarna eller låter era likadant?
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/03 :  13:30:16  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag kan berätta för dig att det ska låta så som det gör på skivan. Jag har sett dem live några gånger och även då "distade" det.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/03 :  13:40:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Okej, så det är alltså meningen = "konstnärlig utsmyckning"

Lite knepigt för mig, men jag kanske missar poängen...


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:06:59  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Lite knepigt för mig, men jag kanske missar poängen...

På sikt kanske du kan se det konstnärliga i det hela.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:57:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Mycket möjligt, när min hörsel trubbas av pga ålderdom!

Just nu får jag väl försöka lyssna via t.ex. Spotify eller på MP3 där man förlorar mycket av det störande bi-ljuden. Likväl som välljudet som finns däremellan
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/03 :  16:44:54  Show Profile Send Sundström a Private Message
Kan det vara så att biljuden inte hamnar rätt i ljudbilden, att diskanten hos dej är framhävd eller att akustiken i lyssningsrummet spelar dej ett spratt?

Är det någon som har EST och som tycker att biljuden hänger ihop bra med instrument och ljudbild? (Jag har inget kalibrerat musiksystem just nu, men dist kan ju låta fint i bra system)

Edited by - Sundström on 2009/06/03 16:45:56
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/03 :  19:20:13  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Är det någon som har EST och som tycker att biljuden hänger ihop bra med instrument och ljudbild?

Allt hänger ihop på ett mycket bra sätt hemma hos mig. För den som inte är van vid musiker som "nynnar" till musiken eller lite "modernare" tongångar med dist förstår jag om de upplever musiken som konstig/svår/felaktig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/06/03 :  22:10:08  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag får nog hålla med turbodödarn att musiken hade gjort sig bättre utan distat piano, men det kanske är en vanesak. När distade gitarrer kom in tyckte väl "di gamle" att det lät bedrövligt. Nu är man själv en av dom.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2009/06/03 :  22:44:09  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Lustigt, jag har upplevt samma sak på "live in hamburg". Trodde att det berodde på mitt skitrum i betong

Fick låna en kompis förstärkare, (samma märke som mitt) som jag använde som försteg och då minskade disten. Fanns fortfarande kvar, men inte lika påtagligt.

Cyrus

Edited by - Cyrus on 2009/06/03 22:44:52
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/06/04 :  00:03:50  Show Profile Send Leffler a Private Message
Men äsch, det är ju coolt! Distad kontrabas, pianist som hummar med... Det är känsla och något av det som gör EST till den stora jazzgrupp som de är!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/06/04 :  00:27:57  Show Profile Send edison a Private Message
Säger bara köp deras första plata: "Whene everyone has gone"!!!

Har inte hört alla EST men denna är grymt bra!
Mkt bra driv i spelet, bra låtar och även en bra inspelning.
Inte särskilt mkt om ens ngt av detta 'distandet' som en del av plattorna (i mina öron) 'plågar' lyssnaren med.

Nåja, det är oftast inte så hemskt, men på vissa låtar... näää...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/06/04 00:28:20
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/06 :  12:44:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
quote:
Kan det vara så att biljuden inte hamnar rätt i ljudbilden, att diskanten hos dej är framhävd eller att akustiken i lyssningsrummet spelar dej ett spratt?


Sundström, Nej, det tvivlar jag på. Jag har ganska liknande ljudbild i både vardagsrummet och ljudrummet och effekten är ganska lika. Även okomprimerat i iPod nanon med bra lurar.

Och det är inte ett missljud i inspelningen utan känns avsiktligt om man säger. Nåväl, jag verkar ju inte vara ensam om att höra dessa detaljer och jag gillar fortfarande musiken, men hade föredragit den utan dessa "utsmyckningar".

Tack alla för era inlägg!
Mvh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/06/06 :  23:34:26  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag hade inte Seven days of falling. Lyssnade lite nu på Vaiticum utan att störas allt för mycket av extraljuden, men den är nog snällare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000