HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bästa sättet att sätta fast element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/03 :  12:50:45  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska snart montera in 15" basar i mina lådor och undrar vilka sätt ni tycker är bäst för monteringen? Skruv, bult med mutter eller annan lösning?

Materialet är 19mm MDF och hålen är ca 6,5mm i ramen på högtalaren. Jag skulle kunna tänka mig att en M6 bult och en mutter i bakändan kan vara en bra variant, men jag vill gärna kolla med er vad som blir bäst!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/03 :  13:03:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Överlägset bäst enligt min erfarenhet är montering där man fäster elementen bak i magneten och därigenom undviker hård fysisk kontakt med frontbaffeln. Men det är ju lite special.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/03 :  13:23:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Du tänker gummilist mellan element och baffel och sedan "persiennupphängning" av själva elementet? Det blir onekligen väldigt special. Jag försöker hålla det så enkelt som möjligt...

Dock vore det intressant att läsa mer om hur man gör för att fixa en sådan upphängning som du beskriver, Bernt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/06/03 :  13:31:29  Show Profile Send Vox a Private Message
"Limmning" är det som gäller för oss som har betongkabinett.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/03 :  22:20:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"persiennupphängning"?!?

Vet inte vad det skulle vara. Men så här har jag gjort på mina:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/04 :  09:32:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Ah, ok!

Tror det blir lite pillrigt att göra med mina Eminence... Ta bort dammkåpa osv...

Angående persiennvarianten så är det nåt som Scorpion pulat med rätt mycket på sina OB-högtalare har jag för mig. Finns i hans bildtrådar på teknik & DIY.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/04 :  10:39:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kef hade en annan variant på det, den syns längst ner i den här länken.
Hela sidan är ytterst läsvärd i detta sammanhang förresten.

http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#N

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2009/06/04 :  11:17:08  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Bästa tätningslisten är de som HiFIkit säljer tätar utan att skapa fjädring mellan element och baffel.

Som det påpekas i Linkwitz länken ovan så är stagning viktig. Håltagning utgör en stor försvagning av en skiva. Tag den runda biten du fick från elementhålet dela i fyra lika stora tårtbitar och använd dessa för att staga mellen front och sidoväggarna så nära elementhålet det går. Har du öppen baffel så staga med ek-bok-aluminium eller något annat styvt MDF-spånplatta-furu/gran är värdelöst när det gäller böjstyvhet.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/04 :  13:37:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen!

Går ju att köra med fyrkantiga träbitar mellan baffel och sidovägg. Alltså typ 25x25 regel och limma mot baffel och väggar för att staga upp lite grann.

Vill inte begränsa luftflödet mer än nödvändigt varken bakom eller framför elementet heller.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/04 :  13:43:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vill du få kabinettet tyst bör du dämplimma skivor av samma material
och materialtjocklek som du byggde lådan i runt om lådan. Klisterasfalt från
biltema utsmetat med tandspackel fungerar suveränt och kostar 37:-
för en liter. Artikelnummer 36-0021. Enbart stag flyttar bara upp
väggresonanserna i frekvens
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/04 :  14:11:04  Show Profile Send OcA a Private Message
FInurligt Petter!

Jag provar dock att köra lådorna som de är först. Låter det illa om dem (skramlar, brummar, eller om de exploderar) så får jag ta den huvudvärken då helt enkelt...

Någon som vet hur tätningarna som följer med Eminence Alpha 15 är? Enligt tillverkaren ska det hänga med tätningar, frågan är bara hur bra de är? Är ju lite småviktigt att det blir ordentligt tätt...

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/06/04 :  14:29:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Dock bör du limma utomhus för geggan luktar illa och är innehåller lösningsmedel.

Bara tätningen inte innehåller några skarvar så är det grönt. PA-
basar har mycket kraftigare korg än hifibasar vilket gör att det
inte är lika viktigt med en jättemjuk tätningslist. Det är bara å
dra åt så trycks tätningslisten ihop ändå...Dina basar med låda är
dock väldigt lätta så det kan vara fördelaktigt att lägga något
tungt på lådan så som en säck blästersand eller stenplatta (med
dämpning mellan...) Finns en liten tumregel att massan på kabinett
+ låda bör vara 1000 ggr membranvikten.

Edited by - PetterPersson on 2009/06/04 14:30:54
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/04 :  14:45:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Funderar på att bygga en fot till dem med en vanlig trädgårdsplatta av betong i. Kan nog funka som ett bra ankare...

Annars kan de nog börja vandra runt i rummet och det vill jag inte.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/06/04 :  15:21:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Sätt plattan ovanpå istället, annars blir det bara som att ställa
subben på ett annat golv...Dämpkuddar mellan golv och sub samt sub
och platta naturligtvis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/04 :  15:24:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok! Det ger alltså ingen effekt att ha tyngden i botten även om den sitter fastskruvad i lådan?

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/06/04 :  15:39:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jämför dessa två bilder:

Sten i botten

Pilarna visar åt vilket håll membranet och lådan rör sig vid
positivt konutslag. I den undre bilden ser du att lådan "hålls
tillbaka" både vid golvet och i toppen, antaget att stenen
är "tung". Ställer du stenen under lådan känner systemet bara
motkrafter från botten på lådan. Jämför detta med att många
skyskrapor har en pendel eller motsvarande högt upp för att motverka resonans i byggnaden vid jordbävning (hur högt ska du spela)

Samtidigt är det så att utan att analysera systemet mer ingående kan
man fråga sig om det gör någon hörbar skillnad, men i teorin bör
det andra sättet att sätta stenen på vara bättre. Det är ju bara
att prova, men det kanske finns en anledning till varför man
ställer sin "hifimus" på högtalaren och inte under den...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/04 :  15:50:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag håller med dig i sak, men rent estetiskt är ju alternativet med sten under lådan mycket bättre...

Har faktiskt labbat lite med detta innan och upplevde att ljudet blev väl hämmat och torrt med sten ovanpå subben. Under subben gjorde det dock stor skillnad på mitt svajiga golv jag hade i gamla lägenheten. Det är som vanligt trial and error som gäller. Gällde då både min REL Stampede och mina hemmabyggda med Peerless XLS.

Skulle uppskatta att dessa lådor jag bygger med element och allt inte kommer väga mer än kanske 8-10kg, så någon form av tyngd måste jag nog använda vare sig jag vill eller inte.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2009/06/11 :  08:36:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det finns några skruvar som fungerar som gummibussningar vilka gör att elementet är mer eller mindre frikopplat från lådan. Vissa byggare rekommenderar denna skruv, vars namn finns hemmavid. Det är även skillnad på skruv och skruv, islagsmutter har en tendens att lossna efter ett tag, har jag hört.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000