HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Egna strömkablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/31 :  10:17:47  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Fick en ide om att ta mina gammla supra ply kablar & göra strömkablar av dem går de borde ju vara bättre än orginal så att säga + att dom ser ju roligare ut ??

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/31 :  12:03:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Strömkablar ska ha helt andra egenskaper än signal- och högtalarkablar så det är inte säkert det blir bra.

Till att börja med - Är de godkända för nätspänning?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/05/31 :  13:49:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Högtalarkabel som nätkabel låter inte alls som något bra idé.
Som Bernt redan påpekat så är de knappast godkända för 230V....

Det finns gott om DIY/tweaks man kan ge sig på inom hifi; men när det gäller nätspänning måsta man vara 100% säker på att man vet vad man gör. Ett misstag kan ju bokstavligen medföra livsfara inte bara för dig utan också för andra.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/05/31 :  14:00:29  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Ok, då vet jag, bara lägga ner den tanken.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/06/01 :  16:54:32  Show Profile Send poppen a Private Message
Friskt koplat hälften brunnit.
Jag avråder bestämdaste.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/06/05 :  20:04:27  Show Profile Send Mschill a Private Message
Supra Ply har en VÄLDIGT liknade konstruktion som Ericssons TFL 281 32 som är en ren strömkabel.
Misstänker att Supra har låtit Ericsson Tillvera dessa på Supras Specar. TFL 281 32 är specad till 600V. Men då jag inte vet om det är Exakt likadann kabel så våger jag inte stå för det.

Länk till TFL 281 32 http://archive.ericsson.net/service/internet/picov/get?DocNo=28701-TFL28132&Lang=EN&HighestFree=Y

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2009/06/05 20:05:58
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/06/05 :  22:34:38  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Har en kompis som har hemma gjorda nätkablar av plyn.

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/06/08 :  12:20:45  Show Profile Send CC a Private Message
Med tanke på Plyn:s klena isolering skulle då inte jag vilja testa den som nätkabel. Så till vida de inte bytt ut den där bebisblåaa skrapkänsliga pvc-plasten de åtminstone nyttjade förr till sina plykablar.

Finns för övrigt så mycket annan kabel att leka med när man experimenterar med tillverkning utav nätkablar så varför ta onödiga risker? Och vill man nu ändå absolut testa den där rektangulära historian så dra över en starkare skärm som tål att skavas osv.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/06/08 :  13:47:42  Show Profile Send poppen a Private Message
Biltemas EKKj tretrådig är nog att föredra kostar heller inte så mycket.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/06/08 :  14:02:11  Show Profile Send pix a Private Message
Säkerheten först !
Men om man skall bygga nätkablar (-och har tillräckliga el-kunskaper).

  • Ledar-dimenson, dimensionera ledararea minst efter en kortslutning dvs +16A

  • Isolation, Använd kabel specad avsevärt högre än den toppspänning den kan utsättas för (230VAC = 330Vp-p). Isolationsmaterialet är mer avgörande än tjockleken. En billig PVC-kabel är sällan dimensionsbeständig (ledaren ligger ej centrerad). Visa isolationsmaterial kallflyter vilket gör att ledaren kan flytta sig längre ut i perferin (ex ETFE är att föredra framför PTFE)

  • Geometri, en sammanhållen (-läs tvinnad) kabel har 30dB lägre EMI emitens (utstrålning), men även 30dB lägre upptagning än separerade ledare



Man bör ju även fundera hur kabeln kommer att klara böjning och nötning mm.
T.ex så sätter jag på krimphyllsor på alla kabeländar innan de skruvas i IEC/Plugg kontakten
Detta för att lösa kardeler (som det alltid bilr när kabeln böjts och brukats ett tag)inte skall fara runt och skapa kortslutning.
Vissa seriösa tillverkare gjuter (pottar) t.ex sina kontakter efter terminering för att inga lösa partiklar skall kunna kortsluta ledare.

Skärmning ok, men tvinning är ett enklare sätt att få bra EMI egenskaper.
Skärmen mäste ju i sin tur isoleras för att inte skapa gordslingor.
Använder man skärm, i syfte att hindra luftburen störning, så har man sällan tillräckligt "HF-täta" don i ändarna på kabeln. En skärm kan ha "isolerande" egenskaper, men då som ett jordplan, dvs kapacitiv kopplat till ledarna. Och detta kan man ordna enklare (ex tvinna med en eller fler jordledare)

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/06/08 :  15:19:45  Show Profile Send CC a Private Message
Själv har jag alltid (har jag? Ehm..) använt olika typer av ledare med isolering som är avsedd för strömförsörjning i någon form. Mitt experimenterade har sträckt sig till olika sätt att tvinna och skärma samt naturligtvis kontakter av diverse material.

Förhållandevis billigt att testa med olika sorters nätkabelkonstellationer (så länge inget brinner upp!) jämfört med mycket annat i vår hobby vilket gör att även sådana som jag med små plånböcker kan roa sig regniga vinterkvällar...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000