HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på stativare max 12000 kr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/05/28 :  15:53:08  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har beslutat mig för att övergå till stativare, mycket beroende på WAF ska villigt erkännas!

Jag funderar väl på pris max 12000.

Ge gärna några förslag, jag har lite svårt att komma fram till något!

Jag lyssnar mestadels på hårdrock, 70-tals rock, Beatles etc

Några jag funderat över, men inte provlyssnat:

B&W CM1/CM5
Elac BS 243
Dynaudio Excite X12/X16
Quad 11L

De ska drivas av en Cayin 153B på 100W så det är inget krav att de ska vara extremt lättdrivna åtminstone.

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2009/05/28 :  17:00:58  Show Profile Send alpinist a Private Message
Var och lyssnade på ett par Excite i helgen, versus ett par Dynaudio Focus 140, och Excite var inte roliga. Väldigt luddig bas framför allt.

Om Du gillar Dynaudio så borde 52SE vara av intresse. Såg att Lefflers säljer dem för 8990 vilket måste räknas som ett fynd!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/05/28 :  17:53:05  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
En högtalare som jag haft och som jag faktiskt ibland saknar är Totem Model One Signature. Den har en parameter som jag gillar, den fullständigt försvinner i ljudbilden. Om jag hade runt 10 000 och letade stativare hade jag köpt dessa en gång till.

Artphotography
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/05/28 :  18:00:58  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Om Du gillar Dynaudio så borde 52SE vara av intresse. Såg att Lefflers säljer dem för 8990 vilket måste räknas som ett fynd!


Jo det var helt klart ett intressant pris! Tack för tipset!

En högtalare jag varit och lyssnat på är Linn Katan som jag kan köpa för 7995 just nu (också ett bra pris!), men jag hade inte egen musik så jag har lite svårt att säga vad jag tyckte om dem. Men de lät väldigt bra med lite klassiskt och akustiskt. Lät möjligtvis lite "små".
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/28 :  18:12:19  Show Profile Send huzze a Private Message
B&W CM1 ska du absolut lyssna på. Även Amphion Helium 3, de har lite olika karaktär, men klarar "din" musik utmärkt.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/28 :  18:16:15  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Jag har beslutat mig för att övergå till stativare, mycket beroende på WAF ska villigt erkännas!


Så mycket mindre plats tar ju inte en stativare än dina golvare och du lär ju tappa en del i det lägre registret.
Toppen är ju trevlig på dina 99.36:or också.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/05/28 :  20:01:24  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Så mycket mindre plats tar ju inte en stativare än dina golvare och du lär ju tappa en del i det lägre registret.
Toppen är ju trevlig på dina 99.36:or också.


Jag är faktiskt väldigt nöjd med mina 99.36:or! Men det hör också till saken att jag aldrig träffat på en högtalare som kräver en placering så långt ut från väggen för att prestera sitt allra bästa. Det är det som min bättre hälft vänder sig mest mot! De är ju ganska små men ändå trivs de bäst i ett relativt stort rum och (minst) uppemot en meter ut i rummet. I alla fall i mitt vardagsrum! Många stativare kan ju däremot må bra av lite väggnära placering så att basen förstärks ett uns. Rent ytmässigt är det ju däremot samma yta det tar upp.

99.36:orna går ju faktiskt att koppla som ett par stativare (blir i princip ett par 99.26) om man struntar i att ansluta basen, och om man sen pluggar översta reflexporten kanske de skulle tåla att ställas nästan mot väggen?? Jag kanske måste pröva det också!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/28 :  20:36:17  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Köp ett par beggade IS6PRO MkII för 10000:-.
Så kan du placera dom 10 cm från bakvägg.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/05/28 :  20:49:13  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Varför inte bara byta till ett par 99.26'or? lägg till en liten Sub bara så borde du väl få ett ljud som liknar det du har idag - fast mer WAF-igt?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/05/28 :  21:04:44  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag håller med Räven, det alternativet ger överlägset mest ljud för pengarna enligt mig. Men man måste provlyssna för att förstå hur bra de är!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/05/28 :  21:09:06  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Varför inte bara byta till ett par 99.26'or? lägg till en liten Sub bara så borde du väl få ett ljud som liknar det du har idag - fast mer WAF-igt?


Jag testade just, bara för saken skull, att flytta dem ca 10 cm från bakvägg med alla 4 portar pluggade och basen urkopplad. Nu är de i princip ett par (pluggade) 99.26:or och det låter faktiskt rätt hyfsat!

quote:
Köp ett par beggade IS6PRO MkII för 10000:-


Det är ett par högtalare jag aldrig hört talas om, men jag skriver väl upp dem på listan att kolla upp!

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/05/28 :  21:23:27  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
quote:
Det är ett par högtalare jag aldrig hört talas om, men jag skriver väl upp dem på listan att kolla upp!


när jag kollade in de för första gången blev jag frälst :)
Det var iofs mk1. mk2 låter bättre. det finns ett par mk1 beg att få tag på om jag inte minns fel. Köp de och uppgradera till mk så är du hemma! :)

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/05/28 :  21:32:29  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Finns 1 par beggade IS6PRO MkII till salu oxå!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/05/28 :  21:37:07  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Finns det!?

Ja just det, jag har ett par redan

Annars hade jag norpat dem direkt!
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2009/05/29 :  08:35:45  Show Profile Send miol11 a Private Message
Amphion Argon II är fantastiskt fina högtalare som jag tror passar i dom flesta sammanhang.

Demox på Ljudmakaren

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=276&menu=2



Och beg

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=10489

"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/05/29 :  09:08:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Totem Model One Signature nämndes tidigare i tråden. Håller med Burmäster om omdömet. De behöver emellertid komma ut en bit från väggen för att prestera sin fulla kapacitet.

Listpriset på Model One är emellertid en bit över tjugo tusen, att komma inom budget kommer med all sannolikhet att kräva ett begagnatköp.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000