HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tyskland mot Österrike
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/05/26 :  09:45:41  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har tänkt mig ett byte av mina Audio Physic Tempo 6 mot Vienna Acoustic Beethoven Grand. Vad har ni för åsikt om detta byte ?

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/05/26 :  11:29:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Troligen helt annan typ av ljud, Vienna har ett varmt ljud medan AP nog är mer "korrekt" eller ljust av vad jag läst. Har dock bara lyssnat på Vienna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/05/26 :  14:06:07  Show Profile Send llerk a Private Message
Smak och tycke . Behåll AP

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2009/05/26 :  15:15:36  Show Profile Send forken a Private Message
Behåll AP.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/26 :  18:53:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Saknar du något eller mest bara sugen på något nytt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/05/26 :  22:57:29  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Jag saknar värme tror jag... Har en känsla att det är vasst ibland speciellt med gamla inspelningar.Akustisk låter underbart men när det gäller rock, oh då får jag problem. Från en frälst rockare har jag blivit en akustisk gubbe . Vill gärna köra med en rockare men tröttnar fort något som inte hänt tidigare. Chefen hemma tycker det är underbart numera när jag inte lyssnar högt
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/05/27 :  10:14:01  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Skulle även behålla AP eller se på möjligheten att byta upp sig till ett par Virgo.

Vad gäller rock-inspelningar är problemet ofta på skivan och inte i systemet, många rockinspelningar låter hopplöst illa....

Sen lönar det sig att titta noggrant på rummet, kan du få ihop ljudet med lite akustiska åtgärder..?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/05/27 :  11:12:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det låter som du saknar nivå i övre basen/lägre mellanregistret där den mesta rockkänslan sitter. Ganska vanligt att högtalare saknar nivå här eftersom man försöker motverka basbummel som många drabbas av.

De märken du nämner är ganska olika på just den här punkter men det finns andra tillverkare som klara båda sakerna som de här är bra på i samma högtalare. Respons är en. Mindre sexig, javisst men du kommer gilla ljudet. Det finns fler tillverkare och vad som passar dig vet inte jag men du är nog något på spåren.

Sedan kan man ju alltid gå hela vägen ut med ett visst märke men där är WAF låg så det kan vara svårare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/05/27 :  12:32:54  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
En väl konstruerad högtalare borde väl inte sakna nivå någonstans under 20kHz.....annars är det ju frågan om en kompromiss vs. "äkta" återgivning.

Har hört ett flertal högtalare som mäter extremt linjärt låta mycket bra med rockmusik, ifall system och rum har varit i ordning.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/05/27 :  14:01:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Själv har jag AP Scorpio (mkI). När jag jämförde med Tempo så var det ingen större skillnad i karaktären, bara mer av allt på Scorpio. Dåliga på rock? Tvärtom säger jag. Har inte hört VA men de är kanske varmare åt Sonus Faber-hållet. Dock saknar jag inte värme i mina.

Jag tror helt enkelt att det är ett placerings- eller akustikproblem. Uteslut det innan du lägger ner pengar på ett byte.

IMHO

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/05/27 :  14:40:45  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för era råd. Tydligen är det placerings- eller akustikproblem
men med tanke på mitt vardagsrum tror jag att nuvarande placering är optimalt beträffande estetik men tydligen inte beträffande akustik.
Mao vet inte om jag kan göra något för att bättra situationen om jag inte ändrar drastiskt placeringen på möblerna.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/05/27 :  15:15:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns många tips i Kokboken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/05/27 :  16:05:04  Show Profile Send Wiker a Private Message
Måste säga att AP är bättre. Har ägt ett par Strauss och ett par Tempo 5. Gillade tempo väldigt mycket mer.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2009/05/27 :  21:13:41  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Wiker... äntligen någon som har haft och lyssnat på bägge högtalarpar. Kan du berätta hur och varför du tycker att AP var bättre ? Bara av ren nyfikenhet. Tack !!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000