HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bästa spolen i basfiltret?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/23 :  21:38:06  Show Profile Send Sondek a Private Message
Foliespolar, Tritec eller vanliga tradionella spolar?
Eller spole med järnkärna?
Vilken typ av spole ger basen bäst förutsättningar?


Bättre och bättre dag för dag :-)

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/05/23 :  22:32:40  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mmmmmm....Jag tror att järnkärna är att föredra...fast det beror väl ochså på delningsfrekvens å annat. En spole med järnkärna har ju lägre resistans iom att man behöver färre varv i spolen. Självfallet kan man köpa eller göra en KRAFTIG luftlindad spole....men det kan bli väldans dyrt.

I vissa fall kanske man kan tänka sig att kompensera genom att anpassa "lådan" med avseende på det högre motståndet en "rimligt" stor luftlindad spole "kräver". Ett högre motstånd i spolen medför ju att q-värdet stiger vilket för med sig att lådan bör göras något större.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/24 :  08:50:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Beror på. Väldigt stora värden kan vara svåra med luftlindat, med hög resistans och/eller tungt som f-n.

Mindre värden är nog bättre att ha luftlindat.


Kör själv med en 15 mH bandspole med transformatorkärna i mina högtalare.
Låg resistans i den, 0,25 ohm. Sen till diskanten har jag en luftlindad bandspole på 3,3 mH. Det funkar fint tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/24 :  22:11:39  Show Profile Send Sondek a Private Message
Gissar att bandspole och foliespole är olika benämningar på samma spoltyp?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/24 :  22:16:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ja
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000