HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga balanserad ingång
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:14:43  Show Profile Send MAGR a Private Message
Hej!

Jag är ny här och kommer nog tyvärr inte kunna tillföra mycket då jag är novis inom elektroniska konstruktioner...
Jag är dock sann ljudentusiast och läser ivrigt era ofta mycket intressanta diskussioner och inlägg.

Vad jag har funderat kring är att bygga balanserad ingång på mina slutsteg.
Är detta "hifimässigt" genomförbart, eller måste hela förstärkaren från början vara konstruerad för balanserad drift?
Så här ser min situation ut: Jag har ett par kolboxar, och de är aktiva med två steg i botten, detta matas idag av en D/Aomv. passivt direkt via en volympot, allt körs nu obalanserat.
Men! jag har balanserade utgångar på Dac'n och de låter på min CB.Dac3 mycket trevligare än de obalanserade.
Vad som skulle vara trevligt nu är om jag kan köra balanserat ut till högtalarna... OM! det finns vinning och att det går att göra utan avkall på det faktiskt redan nu ganska trevliga ljudet..
...är jag ute och cyklar nu kompisar??

Finns detta redan diskuterat på annat plats ber jag om ursäkt och undrar issåfall vart.

Tack på förhand!

Magnus Granberg
magnus.granberg@lindahl-rothoff.se

Magnus Granberg

Edited by - MAGR on 2003/01/08 15:45:33

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:27:29  Show Profile Send MAGR a Private Message
Jag som trodde detta var en hyfsat vanlig procedur...
Inte ens någon som har en liten länk? please

Magnus Granberg
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:29:23  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
I princip skulle du kunna köra en fuling... ;=)

Men det kräver nog att du skffar ett set med stärkare till.
Ta varm kabel från den balanserade och mata den till den ena förstärkaren. Kall kabel från balanserad till den andra stärkaren. Sedan driver du EN från + polerna på båda stärkarna. Bryggkoppling!

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:30:27  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
By the way. + från ena stärkaren till + på högtalaren. + på andra stärkaren till "-" på högtalaren.

Koppla INTE ihop jord.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/01/08 :  15:43:24  Show Profile Send MAGR a Private Message
Tack! Men tyvärr inte möjligt då det/de slutsteg som sitter där är lite speciella... de sitter inbyggda i högtalaren och är transformatorlösa rörsteg, och till det högohmiga element.

//Magnus

Magnus Granberg
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:08:49  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Originally posted by MAGR

Tack! Men tyvärr inte möjligt då det/de slutsteg som sitter där är lite speciella... de sitter inbyggda i högtalaren och är transformatorlösa rörsteg, och till det högohmiga element.

//Magnus

Visst finns det många varianter på konverterare för balanserad signal. De flesta är dock designade tillsammans med slutstegen det handlar om - Nelson Pass ska ha balanserade ingångar på sina slutsteg t.ex. men jag har inte kollat exakt var man hittar det på hans DIY-site. Du kan leta själv på: http://www.passdiy.com/.
En kille som har gjort MYCKET kompromisslösa balanserade rörsteg är Ken på Aloha Audio. Kolla in Amity & Raven, http://www.aloha-audio.com. Sen finns det såna som säljer färdigbyggda små balanserad/obalanserad-konverterare - har du kontakter med proffs-sidan så borde du snabbt kunna få tag i såna moduler med hög kvalitet eftersom det lär vara en vanlig uppgift att lösa när man bygger upp en ljudstudio. Här är iallafall en url med bild på hur sånt kan se ut: http://www.rdlnet.com/fpbuc2.htm och den ska gå att köpa som den är på bilden.
Du kan också leta på http://www.elfa.se och söka på SSM 2142 - kolla bilden på kretsen! Där har du en snabb och lättbyggd lösning på det du söker efter (höger halva av kretsen). Jag skulle vilja föreslå att du börjar just med en sån variant, så kan du snabbt börja bygga utan att gräva ner dig i elektronik i två-tre år först - som jag gjorde...

Mats, stolt ägare till en The End, ett LC Audio RIAA-steg och en hörlursförstärkare samt högar med rör, halvfärdiga projekt, aparta komponenter och annat skräp.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/01/08 :  23:23:24  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message

quote:
En kille som har gjort MYCKET kompromisslösa balanserade rörsteg är Ken på Aloha Audio. Kolla in Amity & Raven, http://www.aloha-audio.com.

Förlåt, jag är full. Lynn ska det vara. Lynn Ohlson.

Mats, stolt ägare till en The End, ett LC Audio RIAA-steg och en hörlursförstärkare samt högar med rör, halvfärdiga projekt, aparta komponenter och annat skräp.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/09 :  11:57:11  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Egentligen så kan du bygga en konverterare ganska enkelt med hjälp av en OP-förstärkare.

Alla OP´s har en inverterande och en icke-inverterande ingång. På utgången fås skillnaden mellan ingångarna, vilket är vad du vill ha i en konverterare. Titta i någon elektronik bok. Där finns alldeles säkert kopplingar som skulle passa, differential-steg i alla möjliga o omöjliga kombinationer. ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000