HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor ang. försäljning av mina grejor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2009/05/22 :  06:45:54  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Går i funderingar på att sälja mina grejor pga. tidsbrist, platsbrist och tillökning i familjen. (första barnet)

Mina frågor är:

Är det lättare att sälja del för del eller sätta ut allt som en komplett anläggning?

Har svårt med priser, vart man skall ligga då jag inte sett samma modeller till försäljning? Vill ju sälja om jag skall.

Ingen som vet någon som söker en välljudande "instegs" anläggning komplett?

Min anläggning står i min signatur. Plus Xindak strömsnokar, Atacama stativ med Soundcare spikes och Sonic Design dämpkuddar. Sitter även på en fin Solid Tech Radius bänk i ek, två vånings modellen.

Tacksam för svar och hjälp.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2009/05/22 06:46:23

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/05/22 :  11:35:32  Show Profile Send Vox a Private Message
Om du säljer det i delar tror jag att du har lättast att hitta köpare. Priserna bör ligga på halva nypriset om varorna är i bra skick.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/05/22 :  12:06:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle behålla den istället för barn älskar musik. Komplettera med ett par hörlurar så du kan lyssna när andra sover.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/05/22 :  12:33:47  Show Profile Send ahultin a Private Message
Instämmer med Micke Y - om du inte måste sälja av ekonomiska, placeringsmässiga eller sambo/frumässiga skäl - behåll systemet och köp ett par bra lurar..... (För något år sedan tröttnade frun på att det lät högt från TV:n (6-åringen), stereon i sovrummet (8-åringen) och stereon i vardagsrummet (35-åringen) - lösningen blev ett par bra lurar till mig....... Alla blev nöjda...kanske jag allra mest.....)

Att avskaffa systemet och sedan gå kompaktvägen kanske kan fungera...men fråga är om du verkligen vill det? Dared är väl en rörstärkare....och att byta ut den mot en kompakt transistorhistoria är verkligen ett vägval.....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/05/22 :  12:58:36  Show Profile Send Vox a Private Message
Om du behåller anläggningen så skaffa inga lurar. Du skall redan från början vänja "utökningen" vid musik.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/05/22 :  13:54:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Om du behåller anläggningen så skaffa inga lurar. Du skall redan från början vänja "utökningen" vid musik.


Exakt! Håller med och så ska jag själv göra, blir pappa för första gången jag med vilken dag som helst (beräknat till 27 maj). Barnet ska vänja sig vid och gilla musik

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/05/22 :  14:30:12  Show Profile Send Vox a Private Message
Vår äldsta dotter är 20 och den yngsta 13. Alla våra tre döttrars lärare har varit imponerade av deras kunskap när det gäller musik. De kan otroligt många låttexter tack vare att jag/vi har vant dem vid musik från början.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/22 :  14:46:01  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Barn är barn, men kan det finnas risk för att det blir skillnad mellan om man har döttrar eller söner i hur lekarna ter sig? Jag har själv minnesbilder av hur jag lekte med leksaksbilar på mina föräldrars Akaihögtalares baselement varpå dammkåpan trycktes in. Bör man vara oroligare om man har söner? Vad är den praktiska erfarenheten?

Har inga barn själv, men däremot katter... och där finns inte skillnad mellan han och honkatter - båda repar högtalarna när det hoppas och klättras...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/05/22 14:46:26
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2009/05/22 :  15:18:43  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tack för alla svar och tips!

Har som sagt anläggningen i ett seperat rum som kommer behöva nyttjas till annat så platsbrist råder, samt att i vardagsrummet finns redan en anläggning som låter helt okej. Så den "lille" lyssnar redan mycket och kommer absolut inte bli utan musik.

Tror också det blir lättast att sälja del för del bara tråkigt om man får sålt det mesta sen är tex. cdn kvar vill inte ha det så men men får väl sätta ut lite annonser och se vad som händer.

Det är bara det att jag äntligen är nöjd med mina grejor för vilken nivå värdemässigt jag har lagt ut men känns tråkigt att sätta på vinden i väntan på framtiden.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/05/22 :  15:44:51  Show Profile Send Vox a Private Message
Får du inte prylarna sålda har du satt för högt pris. Så enkelt är det.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/05/22 :  16:07:27  Show Profile Send dB a Private Message
Behåll stereon och njut av musiken!!! Har en liten dotter (2 år) samt en bebis på G. Har aldrig haft tanke att sälja grejerna. Det är viktigt att lära barnen från början att stereon är ingenting man leker med (dem tappar intresse snart).
Lycka till
Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/05/22 :  17:36:18  Show Profile Send bearwik a Private Message
Sälj vardagsrumsstereon och flytta in finanläggningen dit!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/05/22 :  20:42:29  Show Profile Send poppen a Private Message
Det sägs attt barn blir smartare av Mozart. behåll anläggningen.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2009/05/22 :  20:43:31  Show Profile Send poppen a Private Message
Barns hjärnor vaxer de 3 första åren av deras liv. spela mozart det är bra för hjärncellernas tillväxt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/05/22 :  21:11:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sälj barnen och behåll stereon!
Eh... råd av en hifinörd är kanske det du minst av allt behöver..

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/05/22 :  21:44:05  Show Profile Send Smackman a Private Message
quote:
Barnet ska vänja sig vid och gilla musik


Det går per automatik barn gillar musik !

Nu lägger sig tom Vovven i soffan och diggar när jag drar på stereon


Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2009/05/25 :  20:37:25  Show Profile Send fripps a Private Message
Har också från och till haft tankarna på att sälja, dock kommer jag alltid fram till att inte göra det. Dock har jag i nuläget ingen större användning av anläggingen, när jag har tid sover barnen och då kan jag inte spela på dom nivåer jag tycker är behagligt. Har kommit på mig själv med att sitta och lyssna på ljudkvaliteten på cd:n till "Barnkammarboken" :-). Bättre tider kommer. Lycka till med dina försäljningsplaner

//Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/05/25 :  22:55:45  Show Profile Send dB a Private Message
" Har kommit på mig själv med att sitta och lyssna på ljudkvaliteten på cd:n till "Barnkammarboken" :-). Bättre tider kommer. "-känner igen mig :)

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000