HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bästa sätt att rengöra äldre plåt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

my_name_is_nobody
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/05/20 :  18:51:26  Show Profile Send my_name_is_nobody a Private Message
Hejsan har en gammal fischer rörförstärkare jag håller på att renovera. Byter lite ingångar och så. Plåten på förstärkare är lite fläckig inte med rost utan vet inte vad man kan säga det är smuts!?

hur rengöra man sånt bäst?
slipa? eller nått medel?

vilket medel isfall
mvh

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/05/20 :  20:18:08  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Är lacken intakt så testa något alkoholbaserat, tror jag, annars så rengör och lacka om.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:19:47  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
T-Röd brukar gå bra att köra med på många lackade ytor. Funkar t.ex. utmärkt för att rengöra när man ska sätta foliedekor på bilplåt, så den borde ju funka bra på din plåt också, lackad eller olackad. Alkohol rengör lika bra eller bättre, men kan ibland luckra upp lacker, den löser mer än sprit, så man brukar få vara lite försiktigare med den.

På en fet oljad yta kan du använda fett som rengöring, förresten. Sidospår, du har väl knappast oljad plåt - men kan vara bra att veta. Olivolja t.ex. går utmärkt, eller linolja. På såna ytor är det inte bra att köra T-Röd, de mattas.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/05/20 22:22:59
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:32:26  Show Profile Send mushkot a Private Message
quote:
Alkohol rengör lika bra eller bättre, men kan ibland luckra upp lacker, den löser mer än sprit..


Nej, alkohol löser INTE problem, och det gör inte sprit heller!

Nåja, för att vara lite allvarlig så ifall det inte löser sig med förslagen ovan, kanske en försiktig polering med lite tandkräm kan provas?
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/05/20 :  23:11:20  Show Profile Send acebowler a Private Message
Prova rubbing eller cleaner om det är lack!
Autosol om det är krom..
Pol fungerar på metaller, finns på lokala guldsmedsbutiken

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/05/20 :  23:56:01  Show Profile Send Joda a Private Message
"Autosol om det är krom"

Autosol innehåller slipmedel och det repar krom. Så det ska man inte använda.
Är det jag har lärt mig iaf.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/05/21 :  00:09:27  Show Profile Send acebowler a Private Message
"Autosol innehåller slipmedel och det repar krom"
Helt sant! Det gör sådeles även rubbing och polish också.
Men... rätt medel på rätt material. Jag har bara haft bra erfarenheter med autosolen.
Ta pol istället om du är rädd för microsmå repor. Använd tidningspapper att gnugga med! Bästa slippapperet som finns! Men som sagt bara på chrome eller metaller! INTE på FÄRG!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

my_name_is_nobody
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/05/21 :  13:05:03  Show Profile Send my_name_is_nobody a Private Message
Hejsan Ska testa lite av förslagen Det är ren plåt förmodar jag det är en gammal rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000