Author |
Topic |
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 09:25:54
|
Hej,
Har någon erfarenheter av XTZ Room Analyzer eller motsvarande program?
Skall inom kort skaffa en kalibrerad mikrofon samt software för bättre mätningar i rummet, Room Analyzer är ett alternativ.
Sen har ju t.ex. Audionet sin egen version. Har även kollat in Phonics mätare, men de kommer ju inte med egen programvara.
Alla kommentarer välkomna.
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 10:04:22
|
Jag testade Analyzern mot Audionets Carma, den sistnämda kändes "fel" o mätningarna stämde inte med det jag upplevde. Du hittar tråden i akustikforat med en massa mätningar o bilder. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 10:43:44
|
Kan säga att en annan mikrofon än den som är i kitet till XTZ Room Analyzer, fungerar inte.
Inom kort kommer det dessutom lite nyheter i Room Analyzer |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 11:21:23
|
quote: Inom kort kommer det dessutom lite nyheter i Room Analyzer
Hej,
Betyder detta att jag borde vänta med att beställa eller kommer dessa "nyheter" att vara tillgängliga som uppgradering?
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 11:45:08
|
Nyheterna kommer att vara tillgängliga för alla som har en tidigare version av Room Analyzer |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 12:43:56
|
XTZ är säkert ett bra val. Annars kan ett alternativ vara ARTA (http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm) som dels finns att ladda ner gratis och dels kan köpas. Skillnaden är att man inte kan spara mätningar etc i gratisversionen, men det löser jag genom att ta en screenshot och lägga in i ett worddokument. Till det ska du helst ha en kalibrerad mik och ett bra ljudkort. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 12:57:53
|
XTZ funkar fint och där ingår ju micken. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 09:19:47
|
Hej,
Har läst lite mera om ämnet. En tidning här i Finland, "Hifimaailma" (ie. "Hifi World") hade testat XTZ och konstaterade att programmet är rätt användbart men blir snabbt för begränsat för en mer erfaren användare. Man tyckte även att 1/3 oktavs noggranheten var otillräcklig jämfört med andra program som kör upp till 1/24 oktav.
Som alternativ talade man om att använda ett gratis program som t.ex. Room EQ Wizard och att sätta pengarna på en ordentlig mikrofon.
Detta var alltså inte min åsikt, utan ett fritt citat från artikeln.
Nu är min fråga; har någon testat Room EQ Wizard som alternativ till XTZ?
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 09:46:32
|
quote: Man tyckte även att 1/3 oktavs noggranheten var otillräcklig jämfört med andra program som kör upp till 1/24 oktav.
Jag skulle säga att detta argument är irrelevant från hans sida då RTA:n mäter med allt rumsbidrag. Flyttar man mikrofonen 5 cm ändras tonkurvan pda stående vågor samt interferrens mellan direkt och reflekterat ljud. Vill man "mäta på sin högtalare" annat än i basen (som XTZ:an primärt är till för) måste man gejta impulssvaret, alltså välja ett kort tidsfönster för att klippa bort reflexer. Det går att göra med t.ex. Sirp och Arta, men de är mindre bra på att finna resonanser i basen. Jag har alla tre, de kompletterar varandra bra. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 10:15:03
|
Ni kan ju gissa vad det är om kommer i nästa version av programmet ;) 1/3 del oktav som näms ovan, är med RTA mätningen.
3D vattenfall i fullfrekvens är en nyhet.
|
|
|
Porta
Member
354 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 11:27:37
|
Är på semester nu, så jag har inget exakt datum, men det bör inte var så långt borta. |
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 11:57:48
|
Zalve - tack för svar.
I och med att Room Analyzer tydligen är "future proof" dvs. man kan uppdatera programmet fast man har en äldre version, skall jag lägga in en beställning omgående....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 14:17:35
|
Jag har XTZ och har haft en del trubbel med den då den verkar ta in 50Hz-störning. Har provat 3 olika bärbara datorer med liknande resultat. Använder jag den stationära med jordat uttag (står tyvärr i fel rum) funkar det bra.
Dessutom började USB-uttaget på foten glappa nästan omedelbart (får lov att använda kabel mellan). Basmätningarna fungerar annars bra men man får testa olika inställningar, standard eller advanced mode och 2,3 eller 6 ppo, vilket till synes ger helt olika resultat. Sen får man se upp med nivåerna så man har samma skala på mätningarna man vill jämföra.
Micken går ju att använda till andra program, men då skulle det behövas kalibreringsfil för den, då jag får en 10-15dB peak i diskanten med t.ex ARTA, Room EQ Wizard eller HolmAcoustics, jämfört med RTA och XTZ-programvaran med samma mickplacering.
/Urban |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
Edited by - ud on 2009/05/27 14:18:08 |
|
|
Porta
Member
354 Posts |
Posted - 2009/05/27 : 17:21:45
|
Den där 50 Hz-finessen har jag också när jag kör bärbart. Oavsett om den är ansluten till nät eller går på batteri. Men, men, det skall ändå bli intressant att se vad den nya programvaran kan göra. |
Go Whest young man. http://www.whestaudio.co.uk/index.php |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2009/06/28 : 10:53:03
|
Nu finns version 2.0 av Room Analyzer! |
|
|
|