HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Room Analyzer-program
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/05/20 :  09:25:54  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Har någon erfarenheter av XTZ Room Analyzer eller motsvarande program?

Skall inom kort skaffa en kalibrerad mikrofon samt software för bättre mätningar i rummet, Room Analyzer är ett alternativ.

Sen har ju t.ex. Audionet sin egen version. Har även kollat in Phonics mätare, men de kommer ju inte med egen programvara.

Alla kommentarer välkomna.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/20 :  10:04:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag testade Analyzern mot Audionets Carma, den sistnämda kändes "fel" o mätningarna stämde inte med det jag upplevde.
Du hittar tråden i akustikforat med en massa mätningar o bilder.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/20 :  10:43:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan säga att en annan mikrofon än den som är i kitet till XTZ Room Analyzer, fungerar inte.

Inom kort kommer det dessutom lite nyheter i Room Analyzer

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/05/20 :  11:21:23  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
quote:
Inom kort kommer det dessutom lite nyheter i Room Analyzer


Hej,

Betyder detta att jag borde vänta med att beställa eller kommer dessa "nyheter" att vara tillgängliga som uppgradering?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/20 :  11:45:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nyheterna kommer att vara tillgängliga för alla som har en tidigare version av Room Analyzer

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/05/20 :  12:43:56  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
XTZ är säkert ett bra val. Annars kan ett alternativ vara ARTA (http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/download.htm) som dels finns att ladda ner gratis och dels kan köpas. Skillnaden är att man inte kan spara mätningar etc i gratisversionen, men det löser jag genom att ta en screenshot och lägga in i ett worddokument. Till det ska du helst ha en kalibrerad mik och ett bra ljudkort.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/20 :  12:57:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
XTZ funkar fint och där ingår ju micken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/05/27 :  09:19:47  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Har läst lite mera om ämnet. En tidning här i Finland, "Hifimaailma" (ie. "Hifi World") hade testat XTZ och konstaterade att programmet är rätt användbart men blir snabbt för begränsat för en mer erfaren användare. Man tyckte även att 1/3 oktavs noggranheten var otillräcklig jämfört med andra program som kör upp till 1/24 oktav.

Som alternativ talade man om att använda ett gratis program som t.ex. Room EQ Wizard och att sätta pengarna på en ordentlig mikrofon.

Detta var alltså inte min åsikt, utan ett fritt citat från artikeln.

Nu är min fråga; har någon testat Room EQ Wizard som alternativ till XTZ?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/27 :  09:46:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Man tyckte även att 1/3 oktavs noggranheten var otillräcklig jämfört med andra program som kör upp till 1/24 oktav.


Jag skulle säga att detta argument är irrelevant från hans sida då
RTA:n mäter med allt rumsbidrag. Flyttar man mikrofonen 5 cm ändras
tonkurvan pda stående vågor samt interferrens mellan direkt och
reflekterat ljud. Vill man "mäta på sin högtalare" annat än i basen
(som XTZ:an primärt är till för) måste man gejta impulssvaret,
alltså välja ett kort tidsfönster för att klippa bort reflexer. Det
går att göra med t.ex. Sirp och Arta, men de är mindre bra på att
finna resonanser i basen. Jag har alla tre, de kompletterar varandra bra.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/27 :  10:15:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ni kan ju gissa vad det är om kommer i nästa version av programmet ;)
1/3 del oktav som näms ovan, är med RTA mätningen.

3D vattenfall i fullfrekvens är en nyhet.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/05/27 :  11:07:20  Show Profile Send Porta a Private Message
Den nya versionen låter intressant, något datum möjligen?

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/27 :  11:27:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är på semester nu, så jag har inget exakt datum, men det bör inte var så långt borta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/05/27 :  11:57:48  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Zalve - tack för svar.

I och med att Room Analyzer tydligen är "future proof" dvs. man kan uppdatera programmet fast man har en äldre version, skall jag lägga in en beställning omgående....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/05/27 :  14:17:35  Show Profile Send ud a Private Message
Jag har XTZ och har haft en del trubbel med den då den verkar ta in 50Hz-störning.
Har provat 3 olika bärbara datorer med liknande resultat.
Använder jag den stationära med jordat uttag (står tyvärr i fel rum) funkar det bra.

Dessutom började USB-uttaget på foten glappa nästan omedelbart (får lov att använda kabel mellan).
Basmätningarna fungerar annars bra men man får testa olika inställningar, standard eller
advanced mode och 2,3 eller 6 ppo, vilket till synes ger helt olika resultat.
Sen får man se upp med nivåerna så man har samma skala på mätningarna man vill jämföra.

Micken går ju att använda till andra program, men då skulle det behövas kalibreringsfil
för den, då jag får en 10-15dB peak i diskanten med t.ex ARTA, Room EQ Wizard eller HolmAcoustics,
jämfört med RTA och XTZ-programvaran med samma mickplacering.

/Urban

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

Edited by - ud on 2009/05/27 14:18:08
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/05/27 :  17:21:45  Show Profile Send Porta a Private Message
Den där 50 Hz-finessen har jag också när jag kör bärbart. Oavsett om den är ansluten till nät eller går på batteri.
Men, men, det skall ändå bli intressant att se vad den nya programvaran kan göra.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/06/28 :  10:53:03  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Nu finns version 2.0 av Room Analyzer!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000