HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivor man upptäcker på nytt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/19 :  10:40:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Botaniserade på CDon bland 49/79kr skivorna och hittade en hel del jag velat ha, men aldrig kommit mig för att köpa.

Bland annat Panteras Great Southern Trendkill.

Lyssnade massor på den hemma hos en polare när skivan kom i mitten på 90-talet.

Kommer fortfarande ihåg hans Pioneer-högtalare med banddiskant, drivna av QuadII med tillhörnade försteg...
Gick inte att spela högt, men bra lät det!

Nåväl, in med skivan i stereon och ut kommer minnen, nostalgi och en märklig känsla av att skivan är mycket, mycket bättre nu än vad jag tyckte då för drygt 10 år sedan!

Vilken pondus, vilket driv, vilket ljud! Lyssnade skivan rakt igenom tre gånger på raken igår kväll och det har inte hänt sedan jag köpte nån gammal Maidenskiva för en massa år sedan.

Fler än jag som återupptäckt gamla skivor som fallit i glömska?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/19 :  11:28:07  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Great Southern Trendkill har ju ett lite köttigare ljud än de tidigaste Panteraskivorna tex "kobojsarna från helvetet" och "det vulgära uppvisandet av makt", och är en av de jag oftast plockar fram av de Panteraskivor jag har...

Jag brukar också återupptäka Soundgardens Superunknown gång efter gång med några års mellanrum.

Jag återupptäckte U2:s Rattle and Hum för någon månad sedan, ett av deras alster som kommit lite i skymundan. Bla tokbra liveversion av Bullet the blue skye, men hela skivan håller bra nivå.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/19 :  13:26:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Direktöversättande av skivnamn och låtar är bland det roligaste som finns!

Håller helt med om ljudet, GST är rena släggan jämfört med många andra Pantera-skivor! Det där trumljudet de har på den plattan låter dyrt, väldigt dyrt...




Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2009/05/19 :  14:14:53  Show Profile Send Obizzz a Private Message
Great Southern Trendkill är en kanonplatta, personlig favorit med Pantera.

Längesen jag hade någon sån där återupptäckt nu men det är väldigt trevligt när det händer.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/05/19 :  21:11:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
För ett par veckor sedan upptäckte jag att WOLF-plattorna "Black Wings" och "Evil Star" är ca. 1000 ggr bättre än vad jag tidigare tyckt/trott - sanslöst bra Heavy Metal av klassiskt snitt!

Jag köpte ju deras senaste platta, "Ravenous", och den är ju sjukt bra (liksom föregångaren "The Black Flame") men jag kunde inte riktigt med deras tidigare album.
Men eftersom jag ju skulle gå och se dom i Conventum (i Örebro, som förband till Sabaton och Hammerfall - suck!) så ville jag undvika att göra samma misstag som när jag såg dom senast dvs. att jag inte kunde de äldre låtarna.

De nämnda skivorna åkte fram och jäklar vad bra de visade sig vara, jag köpte dom för flera år sedan och de hamnade tyvärr snabbt i CD-hyllan där de har samlat damm sedan dess.
Men nu sitter en hembränd CD med "The best of the early years of WOLF" fast i bilstereon, den vägrar komma ut

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/20 :  22:36:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det rasslar ner ett och gammalt i brevlådan men inget som får mig att tända på alla tre dieselcylindrarna. Jag fick hem både Iron Butterfly, Moody Blues och Supertramp i dagarna, alla bra, men ....

.... jag lyssnar igenom alla mina 120+ ryska rockskivor och upptäcker att grupper/skivor som jag inte direkt satt 5 stolar eller stjärnor eller fyrtorn på, plötsligt har vuxit 70cm. Machina Vremeni (Tidsmaskinen), Jurij Loza är några sådana grupper/artister, jämte Nautilus Pompilius tidigare skivor.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/05/28 :  20:33:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Nu blir jag alldeles... Great Southern Trendkill är nog den minst spelade skivan i hela min CD-samling??!?!?
Men efter att ni alla hyllar den så lär jag nog ge den en chans igen.

Trodde inte du var inne på så tung metall guy_badbois, nu börjar jag förstå varför Von Schweikert'arna trivs så bra med tyngre musik! ;)

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/05/31 :  01:21:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag måste bara flika in med min gamla trogna vinylkompisar sedan tidigt 80-tal.
Sjukt bra och överträffat av få;
Marillion - Script for a jesters tear eller den jag spelade senast -
The Last straw från Clutching at Straws = gåshud!!!

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000