HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Än finns det hopp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/05/17 :  13:38:54  Show Profile Send ud a Private Message
Ramlade över denna site http://www.dynamicrange.de/
Hoppas verkligen att skivbolagen nappar på denna märkning!

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/05/17 :  15:21:35  Show Profile Send ud a Private Message
Laddade hem DR-metern och testade några skivor.

Shelby Lynne/Just a Little Lovin', som spelades ganska flitigt på Arkenmässan och av mig trots att den är lite överstyrd, har DR16
Jill Johnson/Baby Blue Paper, som jag gillar men inte blir spelad speciellt ofta, har DR7
Infected Mushrooms/Live at Fist har DR14 vilket bevisar att det är njutbart

Kan det ha nåt samband tro

Tyvärr tar inte Offline-metern FLAC-filer så det mesta jag lyssnar på kan jag inte testa utan att konvertera till wav.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/05/17 :  20:41:21  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tack för tipset om ett kul program.

Tyvärr vill det inte ta filer direkt från CD-skivan så jag fick rippa lite.
Jag provade ett par spår från "Hotel California", 24 karat guld pressningen från DCC, och den gick upp till DR 15.

Provade oxå en gammal Pat Benatar samlings CD och där pendlade det mellan DR 5 och DR 8.

Får se när jag har tid till det, då ska Telarc-skivorna fram och kollas hur det ligger till med dynamiken.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/06/03 :  00:02:40  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Upptäckte en lite lustig grej med detta programmet.

Jag rippade ner Dire Straits "Brothers in Arms" (USA-Pressad) till hårddisken med EAC för att kolla dynamiken och fick då max DR20 på låten "So Far Away" i okomprimerat CD-format, låter ju bra tycker jag.

Det lustiga är att jag med samma skiva och samma program får DR23 när jag rippar skivan i MP3 format med 320kb.

Borde det inte vara tvärtom?
Jag komprimerar musiken och får ändå större dynamik...
Någon som kan förklara?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/03 :  12:30:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
MP3 = kompression av informationsmängd... Har inget med ljudnivå-dynamik att göra även om den senare förmodligen (tydligen) påverkas av att omvandla till mp3.
mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/06/04 :  07:31:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ahhh, det förklarar varför det låter bättre med mp3 än CD !!!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/06/04 :  08:03:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
det förklarar varför det låter bättre med mp3 än CD !!!


Nej mp3 låter tvärtom ljusår sämre än cd även om 320kb-kvalitet kan komma hyfsat nära.

CarlssonH: Vet inte vad som hänt men något fel har det blivit. Testa att göra proceduren igen! Dynamiken borde bli densamma...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/06/04 :  08:57:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ljusår sämre, men 320kbps nära? Bara ett ljusår?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/06/04 :  09:19:58  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Jag rippade ner Dire Straits "Brothers in Arms" (USA-Pressad) till hårddisken med EAC för att kolla dynamiken och fick då max DR20 på låten "So Far Away" i okomprimerat CD-format, låter ju bra tycker jag.

Trevligt! Då har du utgåvan från 1985.
Man kan tyvärr se hur dynamiken förfaller för varje ny remaster av denna platta.

http://dr.loudness-war.info/index.php?search_album=brothers+in+arms&sort=year&order=asc


Vad får man för värden med 128k MP3?
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/06/04 :  12:32:58  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
CarlssonH: Vet inte vad som hänt men något fel har det blivit. Testa att göra proceduren igen! Dynamiken borde bli densamma...

Ska försöka få tid över i helgen och prova på nytt, plus lite andra gamla godingar.
quote:
Trevligt! Då har du utgåvan från 1985.
Man kan tyvärr se hur dynamiken förfaller för varje ny remaster av denna platta.


Stämmer alldeles utmärkt, gillar inte remastrade skivor.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/06/07 :  21:11:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det släpptes en RTAS version av pluggen för ett tag sedan som jag just laddade ned. Jag körde off-line versionen av en mix för ett tag sedan och fick då något still med DR10 (eller nått i den stilen) vilket jag tyckte var lite underligt då det knappt användes någon komprimering alls. Tittade just lite närmare på varför.
Problemet är helt enkelt att sångerskan "drar" på vokalerna i refrängen (" I am going hooooome..." osv) och under "o" ljuden så är det naturligtvis inte mycket dynamik (det sjunker till DR7).

Det är rätt många sådana partier och eftersom off-line versionen till stor del använder använder de "värsta" delarna så blir resultatet därför rätt dåligt; trots att dynamiken på alla andra ställen är riktigt bra.

Alltså, ett användabart verktyg, men ta resultaten med en nypa salt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000