HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 O.H. Schade (1938) meets MOSFET
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/14 :  17:54:33  Show Profile Send reVintage a Private Message
Orkar inte översätta, så jag kör samma text som i min tråd på diyaudio/passlabs:

Lately there has been quite a few threads covering the work of OH Schade 1938, http://www.clarisonus.com/Archives/TubeTheory/Schade%201938%20Beam%20Power%20Tubes.pdf . He showed how a tetrode could get triode characteristics with the help of what he called "inverse-voltage feedback". While working as a triode the efficiency of the tetrode was still kept.

On the left is a tube SE in accordance to his suggestion. It has the same output impedance and distortion characteristics as if it had been triode-strapped but twice the output power! On the right the output device is substituted by a common MOSFET that according to Schades suggestion is feedbacked ca 20dB.

Seeing any similarity with a Zen?

By the use of an IT there is a better chance of getting improved HF-bandwith. The example sims with a -3dB point in the region of 100kHz.



A MOSFET has pentode-like characteristics.

With shunt-feedback(inverse-voltage feedback) applied they change to triode-like.

But this is old news for the most of you!









mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/05/14 17:55:16

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2009/05/14 :  19:17:33  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bygger du nåt, inte bara simulerar?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/14 :  19:33:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hurså?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/05/14 :  19:36:45  Show Profile Send Lord a Private Message
Nä, reVintage är en simulant, det ser bara ut som om han gör någonting

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/05/14 :  20:41:44  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Spännande, lödkolven är redan varm!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/14 :  20:44:59  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag är en slö f-n. Hade 3 konstruktioner med på Gbg-mässan men hade bara lött en själv!

Åter till ämnet, några funderingar kring min senaste kretslösning?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2009/05/14 :  20:55:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förstår inte riktigt biaskretsen i grusvarianten.
Har förresten haft tankar på liknande återkoppling runt mina RCA 808:or den dag jag äntligen kommer till skott och bygger med dem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/15 :  08:53:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Förstår inte riktigt biaskretsen i grusvarianten.



Den är väl helt självklar! Ställ bias-spänningen så att du får rätt tomgångsström. I detta fall hamnar kanske gatespänningen någonstans mellan 4,5 och 5V. Du kan ju inte ändra motstånden eftersom de utgör motkopplingsslingan.

Bry dig inte om komponentvärdena, de är fejkade för att man inte ska kopiera rakt av.

Faktum är att jag tänkte mata med 13.2V SMPSfrån Kjell&Co! Uteffekten blir då ca 5W vid 1%THD. Som synes är inte övertonsspektrat lika jämnt fallande som hos en triod men det ser helt OK ut.



quote:
Har förresten haft tankar på liknande återkoppling runt mina RCA 808:or den dag jag äntligen kommer till skott och bygger med dem.


Undrar om det är en bra idé? Det är ju trioder, iofs med pentodlika kurvor. Konceptet är för pentoder. Men det är ju snygga rör.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/05/15 12:19:10
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2009/05/15 :  13:03:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Den är väl helt självklar!


Funderar bara lite kring behovet av batteri när man ändå har en positiv spänning och en spänningsdelare ner till gaten tillgängligt.

quote:
Men det är ju snygga rör


Exakt, och det är banne mig den enda orsaken till att jag vill bygga med dem! Ur praktisk synvinkel är de på alla tänkbara sätt värdelösa...
Funderar också på att använda en triod istället för två motstånd i återkopplingsslingan, blir nån STC-variant då.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/15 :  13:32:17  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Funderar bara lite kring behovet av batteri när man ändå har en positiv spänning och en spänningsdelare ner till gaten tillgängligt.



Iom att spänningsdelaren har ett förutbestämt värde, får man hjälpa den lite på traven.

En tänkbar variant är att ha en trimmer under R3 med en avkopplingskondensator till jord. Men med högre matningsspänning blir spänningen negativ.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/05/15 13:38:59
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/15 :  17:25:11  Show Profile Send ludo a Private Message

quote:
Som synes är inte övertonsspektrat lika jämnt fallande som hos en triod men det ser helt OK ut.


reVintage
Alltid kul med lite nytänkande här på forumet!
Men... det ser inte alls OK ut ... just den här kopplingen av överonsspektrat att dömma kommer inte att låta något vidare bra.
Det kommer att låta hårt, vasst och "orent". De udda övertonerna är mycket höga till amplituden och sträcker sig långt (alldelles för långt) på frekvensskalan.
Det är vad min efrarenhet säger.
Går det att "få ner" övertonsspektrat både i amplitud och frekvens (så att h7/h9 hamnar under brusgolvet)?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/15 :  18:45:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ludo,
Av ditt svar att döma så tror jag inte att du är kapabel att bedöma hur det kommer att låta. Men du kanske vaknade på fel sida igen.

Övertonsspektrat är nämligen näst intill likadant som den triodkopplade varianten. Dessutom är det något snyggare än Pass Zen-förstärkare.






mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/15 :  19:17:12  Show Profile Send ludo a Private Message
Ville bara anmärka på att en sån lång svans av så "höga" övertoner bådar inte gott.
Bara det.
Inget personligt ... bara en fundering kring hur övertonsspektrat ser ut.

Och som sagt ... alltid kul att se nya kretslösningar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000