HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Håltagning i MDF till Flexy
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:11:28  Show Profile Send Mad a Private Message
Ni som har byggt Flexyrack hur har ni löst hålen? Det är ju rätt viktigt att hålen sitter ganska så lika på alla hyllplan. Borrar dom på samma ställe som dom sågar? Eller finns det andra bra lösningar?

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:16:50  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Man skulle ju kunna tänka sig att bygga en fixtur som monteras i pelarborrmaskinen eller på borrstativet. Borde kunna bli riktigt bra.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:17:29  Show Profile Send tengil a Private Message
har du inte tillgång till pelarborr så mät upp ordentligt på en skiva, borra, och läg den som mall ovanpå de andra skivorna! Så gjorde jag, funka stabilt :), kanske inte bästa metoden dock...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2003/01/07 :  22:47:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Mät upp mitten punkten. Funkade perfekt för en kompis. Kolla så att skivorna är så exakta som möjligt bara i längd och bredd.
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2003/01/08 :  00:05:38  Show Profile Send Mad a Private Message
Det var ju det lilla problemet med pelarborrmaskinen där. Hade jag haft en sådan hade de gått alldeles utmärkt. Jaja, får försöka lösa det så gott det går.

Det finns alltså inga ställen där dom kan tänkas både såga till och borra?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/01/08 :  00:39:44  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag använde i och för sig pelarborrmaskin men metoden borde gå fint att använda med vanlig borrmaskin också. Jag mätte först upp de 3 hålen (3 ben är helt klart att rekommendera, ser dessutom tufft ut ), sedan borrade jag med 5mm borr. Därefter tog jag ett efter ett av de andra hyllplanen och passade in dem under det första och borrade med 5mm borr genom hålen i det första hyllplanet (jag borrade alltså bara ett åt gången!).

Därefter borrade jag ut hålen mer och mer, ökade först till 10mm, sen 15mm, sen 20, och till sist 22mm, som jag tyckte blev helt lagom till de M20 stänger jag använde. Jag använde i och för sig inga gummibrickor men mitt Flexy Table (25mm MDF till hyllplanen) blev RIKTIGT stabilt!

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/01/08 00:40:15
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/08 :  00:49:22  Show Profile Send mag a Private Message
"Det finns alltså inga ställen där dom kan tänkas både såga till och borra?"

Det gör det nog, prova vilket fin-snickeri som helst :)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000