HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 MS W7 build 7100 på 4 år gammal dator.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/05/08 :  19:36:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nu har jag krånglat med Fönster 7 på min något äldre dator. Det funkar fint nu, men har tagit några timmar att få igång nätvärk och ljud. Det var verkligen nät-VÄRK, då den inte visste vad mitt nätverkskort var för något. Det finns inga drivisar till W-7, utan bara XP-drivers. De gick att köra i kompabilitetsläge. MS vill verkligen inte att man skall köra W7 på en 4 år gammal dator! Både BSD och Linuxar hittar ju dessa grejor på en gång. Jag är bortskämd med att saker faktiskt fungerar efter en installation. Det är visst nått man inte skall förvänta sig i MS modiga nya värld.
Sedan är det hela det sorgliga kapitlet med aktiveringskoder!!!
Varför ha aktiveringskod på ett OS man ger ut gratis i obegränsad upplaga?? Jag tankade 7an gratis från MS egen sida, men fick ändå krångla med koden i 45 minuter innan den gav med sig!!!!

Varför inte bara ge ut testversioner som ändå är tidsbegränsade gratis utan allt kod-krångel?? Å varför inte ha drivrutiner till vanliga hårdvara??? SIS 900 Fast Ethernetkort och Creative Labs SB Live! är inga ovanliga saker?!?!

Om man skall kolla på de positiva sakerna så gillar jag OSet när det väl är installerat och alla drivisarna är på plats. Det känns inte segare än en fräsch XP installation på samma dator. Det är snyggt. Det känns stabilt men det får framtiden utvisa... Jag har kört in mina vanliga program och har inte märkt några större problem. Lego Starwars och Half Life 2 till mig och barnen. 7zip, vlc, Firefox3 och Steam funkade perfekt direkt. Detta på en några år gammal dator med 1,5 GB RAM, en Celeron 3,0 GHz processor och ett Nvidia (AGP) 6200 kort med 128 MB grafikRAM.
Najs. Det skall visst funka bra att köra fram tills Mars 2010 innan det krävs betalning till MS.
Jag kan verkligen rekommendera er att prova det, framförallt om ni har Vista på någon halvmodern burk och plågas av prestanda förlust.

Men det är såklart, skall man ha ett bra, säkert, och gratis OS så får man gå till http://www.freebsd.org/ och tanka ned.

Jag har haft detta uppe i någon tråd tidigare, men vill bara tjata lite mer om det för jag gillar faktiskt W7 en hel del. Det är ovanligt för mig att ens kunna vara det minsta positiv till ett kriminellt företags produkter, men denna gång måste dom ha haft kniven mot struen under utveklingen. Jag antar att detta var vad Vista skulle ha varit från början.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/05/08 :  21:13:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Creative Labs SB Live

Det är väl det som är problemet. Tänk på att det som regel inte är Microsoft utan tillverkarna som skriver drivrutinerna och Creative är ökända för att vara sega med nya drivrutiner; det tog över ett halvår efter det att Vista släppts innan det ens FANNS "fullt fungerande" drivrutiner till mitt X-Fi, och det trots att Vista funnits ute som testversion i nära två år.

Dock ska vad jag förstår de flesta Vista drivrutiner fungera utan problem in W7 (det är samma drivrutins modell); prövade du det?
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/05/09 :  21:04:08  Show Profile Send Zei a Private Message
Med tanke på Vista (Millenium II) så har jag faktiskt stora förhoppningar på W7.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2009/05/13 :  01:50:38  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag har oxå installerat w7 och den första frågan som infinner sig är: hur skiljer sig w7 från vista?
Vad är det som är så annorlunda och bättre med w7 än vista? Jag som inte är nån mjukvarufantast upplever de bägge operativsystemen som likvärdiga (och lika röriga).
Ger w7 några dagar men det känns som om jag redan börjar längta tillbaka till xp...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/05/13 :  05:55:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För mig på min några år gammla dator så går Vista segt som sirap, medans W7 flyger på som XP, fast det är snyggare. Vist påminner W7 mycket om Vista utseendemässigt. W7 är ju vad Vista borde ha varit från början. Det tog ju bara 6 år för mikromjuk att utveckla Vista, så jag förstår att det blev ett hastverk.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8658 Posts

Posted - 2009/05/13 :  15:32:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har XP och win 7 i dubbel instalation på min bärbara,tycker win 7 flyter på fint.(Har aldrig haft Vista..)Men tycker listen längst ner har dom krånglat till,t.e.x toolbars kan man ju inte dra och släppa vid kanterna som på XP,blir ganska rörigt på listen längst ner..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/05/13 :  15:45:37  Show Profile Send Roq a Private Message
När kommer W7?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/05/13 :  15:52:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har för mig att jag såg att M$ siktade på oktober, men det kan ju bli försenat...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/05/13 :  16:54:36  Show Profile Send Lovan a Private Message
Julhandeln är senaste budet. RC(Release Candidate) är fritt att använda fram till Mars nästa år innan det börjar pipa om att man ska köpa.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/05/13 :  16:59:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jaså? Har det kommit ett nytt bud de senaste dagarna? Oktober (ev sent) var ett nytt bud för 2-3 dagar sedan.

Edit: Fast det kanske är samma sak? Julhandeln börjar väl någon gång vid midsommar numera...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/05/13 :  17:35:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ja vad som menas med julhandeln vet jag inte
Men RC borde man klara sig ett tag på om man är otålig
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/05/22 :  09:54:49  Show Profile Send Roq a Private Message
Ni som kör beta eller RC - funkar det utan mycket buggar? Funderar på att installera och testa. Kör Vista 64-bit nu.

Tänkte backa upp viktiga data. Sen hur gör man? Lägger installationsfilen på en DVD och installerar?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/05/22 :  10:15:47  Show Profile Send Lovan a Private Message
Roq: Ja det är bara att bränna ut ison. Tänk på att du måste installera om windows sen när tiden för RC har gått ut.
Om du kan så tycker jag att man ska formatera(rensa hela hårddisken) när man installerar om windows
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/05/22 :  22:05:19  Show Profile Send jonasz a Private Message
Installerade W7 på min dotters dator, en Pentium 4 på 1,5 ghz och 512mb. Borde vara bortåt 8-10 år gammal? Fungerar hittills klockrent med undantag av strul med installation av ljudkortet (SB Live).

Har personligen inte hört att hon klagar nämnvärt...men kvällen är inte slut än...

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2009/05/22 22:06:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000