HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bra bärbar för fotoredigering ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/07 :  08:29:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ingen Mac (!)

Vad finns det för en bra peng ?
Är helt rudis när det gäller bärbara, man bra processor o minst 2 gig i ram.
Finns det bärbara med XP eller är det bara Vista idag ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/07 :  08:59:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Går att få XP, en del skickar med en nedgradering skiva till XP från Vista.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:06:14  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
hehehe, nu föreslår jag mac ändå här....

En macbook 13" den vita, finns att få idag från drygt 9000kr med Intel DuoCore2 2.4GHz prolle och 2GB Ram. Skärmen är helt överlägsen de vanliga laptopskärmar som finns därute. När jag köpte laptop senast var den vita utgående macbooken mest "pang för pengen" med duocore prolle och med 13" skärm.

OM du nu tvunget skall köra XP (jag gör det på min också from time to time) så sparkar du helt enkelt i en XP partition via något som heter BootCamp (osx dualboot verktyg). Faktum är att macbooken funkar bättre som PC än traditionella PC's allt enligt många olika tester. Fördelen med macbooken körandes i XP är att man har givetvis väldigt bra koll på all hårdvara i maskinen (finns bara i några få setupper) och att apple har utvecklat drivrutinerna väldigt bra till Windows.

Mina erf är att macbooken är mycket stabil och snabb i XP, Photoshop och Lightroom snurrar snabbare och bättre än i min på pappret kralligare stationära.

DOCK är det så att jag numer är OSX frälst och startar eg XP bara för de applikationer som inte finns stöd för i OSX (mitt säljstöd). Jag kan berätta målande i timmar om hur enkelt/bra/snyggt/stabilt allt funkar i OSX, men det hoppas jag att du upptäcker själv.....

/säl, som in i det längsta var windows-tönt....


PS. Vista brukar vara väldigt svårt att spetta ur datorerna, nergraderingarna lämnar massa skräp som kan ge problem, jag föreslår en low-level format på hårddisken mha nåt linux-verktyg som skiter i Vistas MBR.

Vista är så dåligt att Windows ME framstår som en under av stabilitet och användarvänlighet.

Edited by - theseal on 2009/05/07 09:09:05
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:16:57  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
En bra bärbar för bildredigering kostar mycket pengar. Det stora problemet är väl egentligen skärmen. Jag tror inte att det går att få tag i XP, satsa på 64 bitars Vista och ladda på med minne.

Lenovo har en bärbar som är gjord för bildredigering, men den är sanslöst dyr!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:20:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tyvärr, så går Mac bort iaf ;-)
Jag har PS licens via jobb på PC, en ny på Mac kostar liiite för mycket!
13" duger heller inte långt.
Den ska inte användas alltid utan bara när jag är på resande fot.
Så den huvudsakliga redigeringen kommer att ske där hemma

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:25:39  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
XP finns att få tag på "i dom vanliga kanalerna"..

Själv har jag alla djävla licenser som finns, men kör en modifierad XP som bygger på Windows media Center edition lite tweekad och rensad av en mycket begåvad svensk kille som heter Nowarez.

Skärmen på macbock och macbook pro lämpar sig mycket väl för grafiskt arbete, dock är det ett djävla pill att behöva plocka med sig kalibrerings pucken för att hålla koll på infallande ljuset. Jag använder dock bara laptoppen för snabbkoll och snabbredigering on location, då funkar det utmärkt. Retuch gör jag framför min stationära med kalibrerad skärm i ett mörkt rum.

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:27:32  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
Johan, du kan köra PS i XP på en mac via bootcamp. Det funkar jättebra, på köpet får du en skitbra skärm i en snygg dator som håller att bli runtsläpad. Macbook Pro kostar från 15-16 tkr.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/07 :  09:45:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hepp

Är det svårt att komma igång o hur mycket förlorar man på den lösningen ?
Just så som du jobbar är min tanke, om ens nån större redigering alls
Därför känns det overkill att dra till rejält.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/05/07 :  10:03:10  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message
hur mycket kraft man förlorar? Inget alls, det är en intelplatform och XP körs rakt av.

Mitt arbetsflöde är kamera -> lightroom -> utsortering/första tusch/skärpning/kontrast/levels/färgtemp -> export till PS.

Jag gör eg "framkallningen" i Ligthroom på plats eller hemma i laptoppen.

Allt slöare än en duocore prolle på 2,4GHz blir segt, men med current setup så flyter det på mycket bra. Sen när bilden blir 1GB i PS med 4-6 lager så kämpar den äldre minnesstrukturen i min lite äldre macbook. (SDRAM2)

Edited by - theseal on 2009/05/07 10:09:59
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/07 :  10:31:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Alright, jag ska slå ett öga
Några andra bra förslag ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000