Author |
Topic |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 09:53:36
|
Tänkte ge en GPS-klocka i födelsedagspresent till min löparfanatiska fru. Hon springer långt och mycket och vill gå från pulsklocka till GPS. Jag har ingen koll på vilka modeller som är bra och jag kan ju inte gå ut och fråga på hennes forum (jogg.se)... Nån här kanske är insatt. Den får gärna även kunna användas till mig och min mountainbike-cykling - lägga in rutter etc.
edit: kom på att jag naturligtvis kan "smygläsa" trådar på jogg.se |
Edited by - Roq on 2009/05/05 09:55:04 |
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 22:44:40
|
Hon har redan en Polar 200 med fotpod till och av nån anledning duger den inte. Hur funkar de där klock-GPSerna? Kan man se kartor eller visar de bara spring/åk vänster? |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 23:44:25
|
Har testat GPS klockor från Polar, Suunto och Garmin. Av dessa var Garmin den enda som hade någon form av karta. En normal användare tittar väldigt sällan på sin klocka under löpningen. Tanken för de flesta funktionerna är att logga information under pass och sen gå igenom den hemma vid datorn. Funktionerna som GPS i klockan ger (hastighet och distans) kan iofs vara intressanta under ett pass fast för mig är puls mycket viktigare. Så länge pulsen håller sig i rätt zoner under passet så tittar jag inte på klockan förän jag kommer hem, skulle jag gå utanför någon zon under själva löpningen så får jag ljudsignal av klockan.
Men har din fru pratat om en GPS klocka så kör på det. Garmin Forerunner 405 är vad jag vet den bästa GPS klockan du kan köpa just nu som riktar sig mot löpare. Har själv tittat på den för ett tag sen och kom då fram till att www.ebay.de är rätt ställe att köpa den. Kostar 2250-2500:- inkl frakt. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/05/05 : 23:54:30
|
Det finns vad jag vet ingen GPS klocka som har "rikig" karta av den enkla anledningen att skämen är för liten (föregångaren till 405 hade lite större display så där fanns en VÄLDIGT enkel karta).
Däremot så loggar klockan ens position så man kan se i efterhand var man sprungit, hur långt, och hur fort man avverkat de olika sträckorna, om jag inte minns fel så kan man även planera i förväg vart man ska spinga så får man en liten pil som pekar ut riktningen.
Det finns en hel del handhållna GPS med karta men de inriktar sig främst till cyklister och folk som vandrar, de är så stora att det knappast är något man vill ha med sig när man springer.
Är för övrigt själv sugen på en 405, den verkar riktigt trevlig. Jag har en pulsklocka från Polar som är helt ok men särskilt när man springer längre sträckor (rundor på över en timme) så vore det trevligt att ex. kunna se hur tempot varierar över tiden.
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 08:46:55
|
Garmin Forerunner 405 har touchknappar och vad jag föstår så blir det svårt vid användning under den tiden på året då vantar används. Personligen funderar jag på att skaffa 305:an som har "riktiga" knappar. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
MaZ
Member
142 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 09:51:16
|
Har en GPS-klocka när jag springer. Använder den för att se puls och pace när jag springer och för att kunna kolla igenom loggarna sen efter passet. Grymt nyttigt så man ser i siffror hur mycket man ökar i kondis. Lätt att dokumentera med om man importerar i "Sporttrack", ett gratisprogram som är grymt bra. |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 22:34:48
|
Har kört med min Garmin 305 i över ett år nu. Har ca 100 mil löpning på loggen. Verkar vara mycket god kvalitet, har inte felat en enda gång. Rekommenderas!
/krille |
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2009/05/06 : 23:14:23
|
forken: Tackar så mycket för tipset!
f95toli: Aha, då verkar det inte vara nåt för mig och cyklingen då... Får satsa på en egen om det skulle behövas. Just nu behöver jag ingen.
Frun springer rätt långt nu. Längre än jag nånsin skulle tänka på att göra...förresten gillar jag inte att springa när man kan cykla.
Hon är väl vad man får säga en "seriös amatör". Började springa för ett år sen. Först var det 10km sen 15 sen 20km. Nu är det 30km lite då och då och en och annan maratonrunda. Den värsta var ToR Kolbäck, d.v.s 56km(!) |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2009/05/09 : 21:38:31
|
quote: forken: Det finns en nyare 405 cx och sen vanliga 405. Vad är skillnaden egentligen??
Kollade snabbt och verkar som den skiljer sig på 3 punkter.
1 - Annan färg 2 - Möjlighet till mindre armband på klockan 3 - Beräknar kaloriförbrukning baserat på puls, verkar som de förra modellerna ej gjorde det |
Edited by - forken on 2009/05/09 21:39:01 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2009/05/09 : 22:50:38
|
Tack igen. Hittade ungefär den infon tidigare idag och bestämde mig att min fru kunde klara sig utan de grejerna ;-) En 405a beställd! Tack för det. |
|
|
|
Topic |
|