HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Projekt: design-, gjut- och dämpfrågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2009/04/27 :  19:24:58  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Nu var det länge sedan jag byggde "provisoriska" lådor för att testa elementen http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=58524. Känner mig rätt nöjd med volymen på 12L. Dags att avsluta projektet och bygga snygga lådor =) Har tänkt göra något åt det här hållet



Planen var att gjuta i betong, genomfärgad svart cement med svart sand och sedan slipa blank yta på det. Läste att det skulle vara enkelt och smidigt att gjuta med flytspackel som då kan armeras med glasfiberull. I såna fall blir det svartmålat direkt utanpå. Inte lika snyggt och coolt men grymt mycket mindre arbete... Baffel som hamnar frampå hålet blir hursomhelst i massiv svartbetsad ek.

Jag har förstått att betong kan sjunga med en hel del. Så bra dämpning är viktigt. Har följande ide att klä insidan av lådan med. 2 cm skumplast och sen bitumenmatta på det.



Så till mina frågor.

1. Vad tror ni om dämpningen? Är det tillräckligt/overkill/en allmänt dålig idé/alldeles utomordentligt?

2. Jag vill helst att högtalarna inte ska bli alltför breda eller djupa. Vilket då antagligen bygger en hel del på höjden. Jag gissar att det inte är helt bra att luftkammaren blir alltför lång och smal. Hur smalt är för smalt?

3. Dämpningen bygger ju en del inåt, typ 2cm, och betongen går ju inte att gjuta hur tunn som helst med armering och allt. Vet någon hur tunt man kan satsa på? Och motsvarande siffra för flytspackellösningen?

4. Någon som provat att färga betong? Går det att få det ordentligt svart/mörkt?

Går det inte att bygga så högt och smalt jag vill ökar jag bredden/djupet och förlänger benen så det ser bra ut estetiskt och ljudmässigt.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/28 :  16:55:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det här kan bli intressant om du lyckas och orkar ro ett sånt projekt i hamn.

Jag har inga klockrena svar på nån av dina frågor, men...

Om du skall färga betong/spackel behöver du nog någon form av färgpulver. "Svart sand" låter lite grovt och resultatet kan nog bli mer grå än svart. Skall du måla spelar det ju mindre roll. Även om den ser lite grådassig ut brukar lite lack utanpå ge svartare lyster tillbaka.

Skall du slippa att slipa för mycket behöver du en riktigt slät gjutform.

Ang. dämpning tycker jag att du skall prova dig fram. Först tom låda, sedan med bitumen, sedan lite dämpning iform av vadd eller skum osv.

Finns färdigarmerad flytspackel att köpa. Kontrollerara miljön då det kan bli sprickor om det torkar för fort.


Förbered dig på att det kanske blir några testomgångar innan det blir bra.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/28 :  18:10:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har varit inne på den här iden själv, fast då att gjuta ett chassi för rörförstärkare.
Försökte hitta en tråd på Faktiskt med länk till instruktion hur man gjorde en himla snygg diskbänk i metall, men hittar inte i hastigheten.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/04/28 :  20:01:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Angående dämpning så finns det två typer av dämpning. Dämpning av
stående vågor i lådans kavitet samt dämpning av själva kabinettet.

Stående vågor dämpas med fördel med fårull eller dacronvadd.

Kabinettsvängningar flyttas upp i frekvens med stagning, vilket kan
vara fördelaktigt då ljudtrycken i lådan
minskar med 12 dB/oktav uppåt i frekvens förutsatt konstant
ljudtryck utanför lådan. Betong är dock
bland det sämsta konstruktionsmaterial som finns på att absorbera energi, så
det behövs någonting som "äter energi". Bäst är att applicera
dämplim eller dubbelhäftande bitumen mellan två identiskt lika
tjocka
(betong)plattor. Här uppkommer de största
skjuvkrafterna i limfogen och därmed äts det mest elergi här.
Tyvärr är det ofta svårt då man gjuter lådan. Då får man nöja sig
med att dämpa utanpå sidorna. Tjockleken får man prova sig fram
till, men över halv-cm minst skulle jag säga på en höft ungefär. Ju
tjockare desto bättre bara utrymmet finns. Dock är denna typ av
dämpning dådan att volymen i lådan minskar till skillnad från
dacron (vitt vadd) som gör att lådan verkar större sett ur
elementsynpunkt då luften komprimeras med konstant temperatur. Utan
vadd ökar temperaturen på luften i lådan och varm luft är större än
kall luft och således kommer den varma luften att trycka tillbaka
på elementet.

Edited by - PetterPersson on 2009/04/28 20:02:37
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/28 :  21:07:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Säkert inte svar på dina frågor men såg ett bygge med granit:
http://www.diyaudioprojects.com/Speakers/Seas-Granite-Speakers/
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2009/04/29 :  00:06:30  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Hehe, galet att bygga i sten. Något såå avancerat blir det iaf inte =)

Jag tänkte att min dämpning skulle vara extremt oreflektiv för någorlunda lågfrekventa ljudvågor men det är kanske inte där skon klämmer. Ljudet kommer fortfarande få betongen i svängning. Något som bäst motverkas på nämnt sätt. Men det kommer inte bli välvda sidor i dubbla lager. Det känns ju helt omöjligt jobbigt... Får fundera på att kanske ha plana sidor och köra sandwich. Bara plana insidor med sandwichkonstruktion skulle kanske fungera iofs, hmm. Det bygger ju dessutom extremt mycket till på väggtjockleken :p

Sitter och letar runt på nätet lite efter information om att gjuta bänkskivor. Något som folk verkar roa sig med en hel del iaf. Det går ju att blanda rätt friskt om man gör det själv. Svart järnoxid (oxidsvart) verkar det som man använder för att färga betongen med iaf. Det skulle kanske också vara snyggt att blanda i en liten mängd vit sand i det hela för att få lite ljusglimtar eller glaskross kanske. Ska bara hitta var man får tag på sand och grus i olika färger och storlekar. Sen kanske man kan börja provgjuta lite och om någon vet vart man får tag på glasfiber är jag tacksam för tips. Vita fibrer då, typ sån som finns på matta för att armera plastic padding fast i löst format.

Kom också på att jag ju faktiskt har en bekant jag springer på ibland som jobbar med betong. Han borde ju veta en del iaf även om jag inte vet exakt om han bara gjuter husplattor eller vad. Hursomhelst är det bara planering än. Tid och plats att bygga något finns det först till sommaren.
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2009/11/17 :  16:38:04  Show Profile Send KarlArne a Private Message
MDF blev det till slut. Hade glömt bort den här totalt så jag skapade en tråd till :P Ny tråd här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000