HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jamo 909
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/27 :  11:30:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Var på Media Markt i helgen och såg till min förvåning ett par Jamo 909 uppställda med rätt dyr Myryad-elektronik... Givetvis vill man passa på att lyssna, så jag högg tag i en av "de röda" i ladan och frågade om man fick ta en sittning? Självklart fick man det!

Bad killen jaga fatt i nån bra musik (läs rock/hårdrock) och han kom tillbaka med en riktigt bra samling med Rammstein, Judas Priest, Accept, Metallica och Maiden bland annat. Många av låtarna på skivan har jag lyssnat på många gånger hemma, så jag vet hur det "ska" låta.

Sagt och gjort, bänkade mig framför dessa enorma högtalare och från första tonen var jag helt fast!

Snacka om pondus, kontroll och lugn i ljudet! Kan bara beskrivas med ett ord och det är maffigt! Inget var övedrivet, eller hissat utan allt spelade med en sån fjäderlätthet samtidigt som det var rena betongkrossen!

Hade jag haft 120.000 i plånboken hade jag köpt dem!

Satt i närmare två timmar där inne, kunde fan inte slita mig så bra var det!

Det största intrycket från dessa två timmar måste ändå vatra basen som var utan dess like! Rena pistongen med exakt kontroll! Baskaggar och elbasar lät ruskigt naturtroget och detaljeringen var i referensklass (konstigt annars kanske?)! Ljudbilden kan närmast beskrivas som gigantisk, trots att jag satt bara två meter från högtalarna och hade öronen i höjd med dammkåpan på den andra basen...

Nu har jag ett nytt mål i livet och det är att köpa ett par 909 från Jamo... Eller kanske man ska bygga ett par egna....

Finns tydligen en lillebror som heter 907 med "bara" fyra 12" istälelt för fyra 15". De kostar 70k. Är de i närheten av lika bra som 909 är det rena fyndet...

Detta intrycket i en relativt rörig miljö och inte ett dugg optimalt uppställda. Nej, detta var hur kul som helst och hade inte sambon kommit och hämtat mig så hade de på Media Markt fått sparka ut mig...

Man undrar ju hur dessa skulle låta hemma i ett stort rum på 60 kvadrat med gott om luft omkring sig... Jösses!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/04/27 :  12:17:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hade ev varit intressanta om man varit rik...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/04/27 :  12:37:07  Show Profile Send bearwik a Private Message
Är man rik finns det massor av intressant hifi!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/27 :  12:52:23  Show Profile Send OcA a Private Message
Stämmer bra det...

Har lyssnat på en del 100k + högtalare och dessa Jamo har varit de som jag fastnat för direkt. De gjorde inga fel alls vilket en del andra dyrgripar har gjort... Men allt kokar ju ner till tycke och smak egentligen och hur man matchar och var man placerar osv osv...

Hade man haft pengarna så hade jag inte tvekat en sekund. De hade fått följa med hem!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/04/27 :  12:53:05  Show Profile Send ahultin a Private Message
Har lyssnat på dem vid nåt tillfälle på MM i Västerås också - en gång driven av Yamahas 1000-serie (Cd+Amp) och vid ett tillfälle med Myriadförstärkning och HK HD970.
Tyvärr stod de riktigt dåligt placerade så de kom troligen inte i närheten av vad de kan prestera (och säljaren var inte pigg på att spela högt under någon längre tid) men de gav definitivt mersmak..... Framför allt var de så ruggigt snygga...speciellt "nakna"....i rött....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/27 :  13:04:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Synd att det är lite bullrigt och rörigt på MM, även om de har ett separat rum för lösbit... Hade varit skönt att få tyst omkring sig när man lyssnade.

Spelade rätt högt ändå, men jag tror att det är lite bedrägligt att avgöra hur högt man spelar med de här högtalarna. De verkar ha extremt låg distortion.

Vet inte exakt vad det var för Myryad-pryttlar, men slutsteget kostade runt 35k, försteget runt 45k och CD'n runt 10k. Var första gången jag bekantade mig med Myryad också - verkar vara trevliga grejer.

Var det inte en kille här på forat som byggde en egen version av 909? Eller sviker mitt minne?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/04/27 :  16:09:44  Show Profile Send edison a Private Message
Kanske denna:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73479

Lyssnade på Jamo 909 på Sheraton för 2 år sen (tror jag det var) och blev även jag MKT imponerad av dem.
Helt sjukt vilken torr å ren bas dom gav, i ett aningen för litet rum skall sägas....men även helheten vid den lyssningssessionen gav mersmak...om bara medlen fanns vore dom än mer intressanta...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/04/27 :  17:08:22  Show Profile Send jonasz a Private Message
Du kanske skulle bygga dig ett par Orion eller köpa deg ett par beggade?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/04/28 :  08:44:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Nu är jag inne på att bygga min egen variant av 909'an... Kommer inte alls låta likadant, men alltid kul att göra ett försök!

Orion är också läckra, men det blir för mycket pengar det med.

Hittar man ett par begade vore det kanske inte helt fel. Jamo 909 och 907 har jag aldrig sett begade, antar att de stannar länge hos sina (rika?) ägare...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2009/05/23 :  17:27:37  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Tror nästan det var denna tråd du tänker på:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70493

Jag fick också en gott tycke för dessa på stockholms mässan för några år sedan.

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/05/23 :  18:47:22  Show Profile Send Wiker a Private Message
Riktigt fräcka högtalare.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000