Author |
Topic |
|
Roger.L
Member
174 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 18:43:35
|
Vilken typ av lödtenn bör jag använda till RCA-kablar samt omdragning av kablar/ledare i förstärkare? Finns det något lämpligt lödtenn på Claes Ohlsson eller kjell & Co? |
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 19:39:38
|
Jag skulle säga att vilket som helst funkar. Jag föredrar ett lödtenn med bly som är ganska tunnt. Jag tycker att det är lättare att få snygga lödningar då. Men det finns säkert de som föredrar lite kraftigare tråd, eller lod med silver.
Någon som har provat blyfritt lödtenn, det är ju lite poppis nu såhär i miljörörelsetider? |
comfortably numb |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 20:16:01
|
Det är inte bara popis, det är det enda man kan köpa eftersom lödtenn med bly är förbjudet sedan något år. Det är egentligen ingen jättestor skillnad när man väl vant sig även om inte blyfritt "flyter ut" lika bra som 60/40, jag använder lite högre temperatur men annars är det bara som vanligt.
På jobbet har vi dock ett lager 60/40 (används när vi löder blyplåt. hela poängen är så att säga att det just är bly) så när det är något besvärligt som ska lödas använder jag det istället.
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 20:39:16
|
Man måste använda samma typ av tenn som i de ursprungliga lödningarna. I produkter producerade 2005 och framåt så är allt tenn blyfritt och måste lödas med blyfritt tenn, blandning av blyat och blyfritt tenn ger totalt oanvändbara lödfogar. Även bland blyfritt tenn finns en mängd varianter men dom är inte alla lika totalt okompatibla. Det största problemet är med produkter från Kina och Japan från ca 2004 och framåt som oftast är producerade med organiskt, eller ibland kallat kemiskt, tenn/silver, går inte att efterlöda med något annat. Äldre apparater är inget problem, blyat tenn säljs helt fritt i Sverige, all service på äldre lödningar måste utföras med korrekt tenn. Sn/Pb med ett par procent silver är alltid att föredra.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/04/21 : 21:12:35
|
ops, hade visst fel där. Det går som sagt fortfarande att köpa 60/40. Företag får dock inte använda det i nya produkter(RoHS). Någon som vet när det kommer försvinna helt?
|
|
|
|
Topic |
|