HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Line Array ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/04/14 :  17:45:28  Show Profile Send urban a Private Message
-eller linjekälla på svenska kanske?
Jag hade lite funderingar kring detta. Vad är det som definierar en sådan - ett visst antal element ? Ett visst minimiavstånd mellan elementena ? Vilka rekommendationer/ regler finns det för att det ska fungera optimalt?
Som jag skrev i en annan post på detta forum så funderar jag på ett sådant projekt men som med alla sådana så hopar sig frågorna då man börjar komma in i projektet!
Jag har ett par högtalare med fyra bas/mellanregisterelement + 1 diskant per kanal. Dessa högtalare är baserade på Valutronics SQ-50-modell vlka dock kör med endast ett bas/mellanregisterelement.
Jag byggde dessa större lådor pga att vid test i ett större rum (mitt blivande pojkrum)med originalvarianten så blev basresponsen för svag jämfört med hur det fungerade i det mindre rum där dom huserar just nu.
Vid inkoppling av den första lådan - av den stora varianten, så upplevdes en ganska rejäl skillnad i ljudvolym jämfört med originallådan, fortfarande uppkopplad på en kanal , fick dra över balansen ordentligt mot den.
Enligt Stefan på Valutronic så ökar naturligtvis känsligheten med fler element (var osäkert med hur mycket men i alla fall 3db)trodde han. Men att även konfigurationen av fyra element på rad gör att ljudet "slungas" längre vilket upplevs som högre känslighet fast om man mäter med mätmikrofon nära elementena så har inte ljudvolymen ökat med mer än vad ökningen av känsligheten ger.
Dom där sista formuleringarna tar jag för givet att ni känner till men jag skriver det så att ni vet vad jag har fått för information!
Hur som helst fungerar det jättebra ! men tanken på vad åtta bas/mellanregisterelement per kanal skulle kunna åstakomma tränger sig ju natuligtvis på!
Men en fråga är om en fördubbling av antalet element jämfört med den tidigare fyrdubblingen ger en förbättring värd besväret OCH kostnaden!?
Kommer det sedan till andra problem när det gäller att optimera en sådan konstruktion som krånglar till det för mycket?
Jag har tittat på en del DIY-projekt av denna karaktär och där finns frågor kring tex vikten av att montera elementena i en båge (för att dom ska få lika långt avstånd till lyssnarens öron), kamfiltereffekter nämns, dom vanliga funderingarna kring baffelbredden
med mera, med mera.
Frågan är då, vilka parametrar är dom absolut viktigaste för att det ska fungera "ganska" bra? En parameter som dom nya lådorna har förbättrat redan i mitt nuvarande lilla rum - 12m2, är att dom baspucklar som genereras (rumsresonanserna) verkar ha slätats ut märkbart.
Kan anta att det är ett område som ännu fler element inte skulle skada! Men hur sedan resten av ljudspektrumet skulle påverkas står skrivet i stjärnorna?!
tacksam för goda råd!

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2009/04/15 :  09:31:19  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Har du läst: http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2009/04/15 :  20:09:38  Show Profile Send urban a Private Message
Tack för den länken, den verkar innehålla den info jag eftersökte!
Kan inte påstå att jag förstod allt, men lite tror jag att jag kan tillgodogöra mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000