HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Amy Wineehouse, vilket skämt! (ljudet alltså)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2009/04/10 :  00:22:34  Show Profile Send HEGE a Private Message
Reagerade starkt när jag spelade hennes skiva Back to Black i min setup. Det lät å illa så att jag trodde rören var trasiga... Loudness bas och osammanhängande och platt ljud, till detta även massa distorsion och knaster. Testade samma skiva i ett annat system, lät på samma sätt om än lite då bättre då han inte hade lika lättdrivna högtalare. På skoj testade vi sedan att spela skivan på en anläggning för runt 6 tusen och då blev musiken mer logisk, basen bättre och dist och så vidare letade sig inte fram på samma sätt. Så skivan låter säkert perfekt i en kompakt stereo från exempelvis SIBA för 1500.

Jag blir så trött....Hur kan de förstöra bra musik på detta sättet? Personligen kan jag inte lyssna på skivan, möjligtvis kan den spelas på någon bergsprängare på stranden i sommar.

Jag vet att liknade trådar varit uppe, men så här dåligt trodde jag ärligt inte det kunde bli.

mvh

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/04/10 :  08:18:53  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Så dålig är den! Går inte ens att spela i bilen med originalstereo.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/04/10 :  08:33:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Den är tyvärr så dålig.
Deluxe varianten är inte ett dugg bättre


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2009/04/10 :  10:39:34  Show Profile Send HEGE a Private Message
Skönt att fler har samma erfarenhet. Hennes skiva har dock sålts i en många ex och fått massa utmärkelser, konstigt att inte fler är förbannade.

En annan skiva som jag nyligen reagerat på är Veronica Maggios - och vinnaren är... Visst, lägga till vinylknaster för att få en lite gammaldags känsla går väl an (ifall de gärna vill ha det)... Men upplever även här dist och loudness bas och så vidare... Bra skiva och musik men även här hoppar man till i mellannåt och tror det är fel på grejerna. Jag är inte typen som bara uppskattar superinspelningar ifrån Kyrkelig Kulturverstad, men detta är ju bara under all kritik.

I båda fallen känns de som de systematiskt gått in och förstört och skitat ner ljudet. Jag ställer mig väldigt frågande till att köpa skivor när detta är vad man får. Jag har hört MP3 i låg upplösning som låter bättre än detta....Är det konstigt att folk väljer att ladda ner?

mvh

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/04/10 :  12:19:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Skönt att fler har samma erfarenhet. Hennes skiva har dock sålts i en många ex och fått massa utmärkelser, konstigt att inte fler är förbannade.


Det har väl kanske att göra med att -som du skrev- "skivan låter säkert perfekt i en kompakt stereo från exempelvis SIBA för 1500"

Som regel är ju inte skivor mixade/mastrade för att låta bra i en bra(och dyr) anläggning; tanken är ju att majoriteten av skivköparna ska gilla ljudet.

Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2009/04/10 :  14:17:24  Show Profile Send HEGE a Private Message
quote:
Det har väl kanske att göra med att -som du skrev- "skivan låter säkert perfekt i en kompakt stereo från exempelvis SIBA för 1500"

Som regel är ju inte skivor mixade/mastrade för att låta bra i en bra(och dyr) anläggning; tanken är ju att majoriteten av skivköparna ska gilla ljudet.


Ja, så är det ju troligen. Min erfarenhet är dock att de som spelar på en billigare setup för lite bakgrundsljud osv. inte köper skivor ändå (laddar ner osv. istället). Sedan är det få av dem som lyssnar aktivt så om det skulle låta marginellt sämre för dem bara för att inspelningen är bra, torde det väl vara av mindre betydelse? Många i umgängeskresten har kanske max 100 skivor. Detta i motsats till de som har fina stereoanläggningar och ofta har bra mycket mer och ständigt bygger ut samlingen. Men om kvalitén bara blir sämre och sämre kommer ju ingen köpa skivorna tillslut.

Jag är medveten om att den här tråden är som att slå in öppna dörrar. Men frågan är egentligen vad vi som köper skivorna kan göra, vad vi kan sätta emot för att får bort den den usla kvalitén.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000