Author |
Topic |
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 21:08:01
|
Nu har det gått för långt när bilarna börjar ha även en växelindikator! Vad fasicken är det idé att skaffa en bil med manuell växellåda om man inte ens vet när man ska växla?
Förr i tiden fanns det inte ens synkroniserade växellådor, utan man var tvungen att använda mellangas för att växla! Men, det går inte att stoppa utvecklingen. Snart börjar de väl sälja bilar som kan köras helt med datorkraft och utan förare *ler* Bara hoppa i baksätet och be kärran ta dig till jobbet.
Bra de gångerna man klarar inte av att blåsa i alkometern *s*
P.S. Saab var långt före sin tid, då man behövde inte ens använda koppling för att växla. Synd att dagens ungdomar kan aldrig uppleva det. Those were the days.
Frihjul hade man också. Inte så bra att ha på när man körde i Nordnorge, men annars helt suveränt. |
Edited by - pick-me-up on 2009/03/28 21:13:47 |
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 21:35:18
|
Varför är det dumt? Jag är övertygad om att väldigt få vet när det är optimalt att växla. I framtiden tror jag alla bilar kommer ha automatlådor då de numera är överlägsna manuella diton (dubbelkopplings). |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 21:46:52
|
Om man ska bry sig om växelindikator eller ej väljer man själv. Den sitter där nog som en hjälp för att nå de (låga) förbrukningssiffror som man jagar idag, för att t.ex. kunna räknas som miljöbil.
Edit: Ja, det var kul när man använde kopplingen vid start och sedan växlade med hjälp av frihjulet under resten av resan. Man blir faktiskt sugen på att försöka skaffa en gammal V4:a. |
Hälsningar Jamo |
Edited by - Jamo on 2009/03/28 21:52:50 |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 09:58:07
|
quote:
P.S. Saab var långt före sin tid, då man behövde inte ens använda koppling för att växla.
Det är väl det som varit SAABs dilemma, att inte vara tajmade med sina innovationer.
SAAB 900 fanns med manuell låda men UTAN kopplingspedal. Du satte foten på bromsen, la i ettan, släppte bromsen och gasade iväg. Sen växlade du som vanligt fast utan att behöva koppla då naturligtvis.
Men den sålde inte bra så den lades ner (kostade förmodligen en hel del i utveckling utan att ge nåt)
I mitt tycke klart bättre än vanlig manuell låda, men då jag tycker att det är onödigt att alls behöva vispa runt med en spak kör jag automat
Edit: Glömde en mening och sorry för off topic. |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
Edited by - ud on 2009/03/29 10:02:44 |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 11:07:45
|
Att inte några använder SAABs frihjul idag är en gåta det sparar mycket bränsle. Minns min V4a med glädje enkel och braaa bil. Tänk en sådan idag med liten dieselturbo vilken ekonomibil! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 11:18:08
|
Nu beter sig inte en motor med datoriserad insprutning likadant som en med förskitare. Den moderna varianten stryper bränsletillförseln helt vid motorbroms t ex, så i dessa situationer skulle frihjulet öka förbrukningen.
Edit: Vad jag menar är alltså att vinsten blir mycket mindre eller obefintlig i en modern bil, även om det beror på hur den körs såklart. Däremot finns en stor nackdel med frihjul i form av att bromsarna får mycket stryk om man kör i backig terräng eftersom motorbroms saknas. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
|
Topic |
|