HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fint att ha skor på inomhus?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/03/26 :  23:22:19  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Varför anses det vara så fint att ha skor på inomhus när man är på lite formella fester hos folk?
Alltså, ni går på smutsiga gator där folk spottar ideligen. En del har kanske även kastat upp etc. Tuggummit som fastnar och allt möjligt ni vill inte egentligen veta av. Men skor ska man ha eller hur?

Tänk alla småbarnsföräldrar. Deras ungar slicker i sig allt de ser på golvet. Undrar just hur hälsosamt det är att äta det skräp som vi tar in i bostaden med skorna.

Nej tack. Jag tar alltid bort skorna inomhus. Hur gör ni andra?

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/03/26 :  23:35:09  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag gör som du, jag tar av skorna. Dock, när det är fest och gästerna är uppklädda, så har jag faktiskt med inneskor (dans-skorna) som jag tar på när jag låter grovskorna stanna i hallen.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/27 :  02:08:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message


Jo, jag tycker man skall ta av sig skorna. Förstår inte att så gamla seder med inneskor hänger kvar. När man är i hemmamiljö, så finns det väl inget behov av skor. Kanske för att dölja div doft, men det finns ju tvål och vatten.
Inneskor sliter ju mer på parkettgolv.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/03/27 :  07:05:04  Show Profile Send lindvall a Private Message
Det är väl i dagens läge i stort sett en estetisk fråga. Hur snyggt är det att tassa runt i strumplästen med kostymen på?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/27 :  08:26:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är väl en fortsättning på fransmännens att om skorna tas av så är det läge för att stanna över natten.

edit: Annars är ju galoscher eller inneskor, det korrekta attributet.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2009/03/27 08:27:39
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/27 :  08:33:21  Show Profile Send edison a Private Message
Är väl inget annat än ett sätt visa man "vet hur det är ute i stora världen" där skorna på är tämligen vanligt.

Estetiskt, tja, visar väl isåfall hur mkt onödig(!)(?) betydelse det läggs på att vara snygg/ha stil i motsats till "pöbeln" som "klär sej hur som helst".

Inget FEL gilla inneskor, det är inte vad jag menar, men jag tror (men vet inte) att iaf i nån grad ligger det till som ovan beskrivet...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/03/27 :  09:36:23  Show Profile Send Jamo a Private Message
Känner man sig osäker så kan man ju titta på vad värden på stället har på fötterna och så gör man likadant.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/03/27 :  09:50:54  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Min morfar ville alltid att vi skulle ha skor inne när det var fest, o det är lite så hemma hos mina föräldrar när det är fest min inte på vardagar.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/27 :  13:44:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
På många håll i den civiliserade världen (läs Tyskland och Ryssland) förses man med tofflor så man inte ska frysa om fossingarna. Kvinnor kan ju med fördel komma travandes genom hundbajsdrivorna i promenadskor för att byta till finskor. Dessutom är ju trottoarbeläggningen sådan i Sverige att det är inte näpet att trippa runt i 5"-klackar.
I USA har man ju ingen hall eller vestibul utan kommer rakt in i vardagsrummet, och där tror jag man förväntas ha skorna på sig. Kompisarna i Houston är dock (frun är dock) alltid så glad att vi tar av oss skorna hos dem.
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/03/27 :  17:43:07  Show Profile Send bmxx a Private Message
jag gifte mej i ett par orchidskor, skejtdojor i svart mocka (sprillans nya dock). några av gästerna började garva när dom såg orchid loggan under sulan när vi knäböjde vid altaret.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/03/28 :  01:19:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det är beklagligt att bottiner och galoscher helt har försvunnit från marknaden och grova skor helt har tagit över. För oss som arbetar i kontorsmiljö är de oftast i varmaste laget att gå i inomhus hela dagen, men man har inget annat val om man man har konsult- eller säljjobb.
När det gäller den egna bostaden tycker jag att man får skylla sig själv om man inte har en ordentlig fotskrapa utanför ytterdörren och en mjuk dörrmatta innanför. Dessutom tycker jag många är oerhört nonchalanta och klafsar rätt in utan att använda dessa ens vid dåligt väglag (åtminstone i mer eller mindre offentliga miljöer) så att det blir förfärligt grisigt på golvet i entréhallar och liknande.
Jag har inte sällan (tunna) skor på hemma och ber ofta besökare behålla skorna på, om de är rena och inte alltför grova.
Har man bjudning och alla är välklädda är skor ett krav, annars är man inte välklädd!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/03/28 :  20:53:48  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Du har nog rätt, lennartj!

Om det är frågan om lite mer officiell sammankomst, ska man nog ha skor på. Och så klart är det stor skillnad om man råkar vara en konung, (till exempel *s*). Skulle se lite löjligt ut att gå på bara strumpor i en slott på flera hundra rum! Och det finns oerhört välbärgad folk som bor i landet. Tror att de är vana att ha skorna på också.

Men av ren sanitära orsaker känns det inte som någon hit att ha det hemma hos oss som bor någorlunda vanligt.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2009/04/01 :  21:07:48  Show Profile Send Magnuz a Private Message
I Sverige tar man av sig skorna inomhus. Många utlänningar förbryllas över detta dock.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000