Author |
Topic  |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 21:48:19
|
Det här är en fråga jag funderat över väldigt länge och nu tänkte jag höra med forumets expertis om inte detta vore möjligt. Frågan gäller egentligen hur vår hörsel är konstruerad.
Vad jag vet så uppfattar vi ljud med trumhinnorna och ingenting annat. Alltså är alla våra ljudförnimmelser: volym, ton, riktning, avstånd o.s.v. bara olika ljudvågor som träffar våra trumhinnor på olika sätt. Med detta som bakgrund undrar jag: varför går det inte att konstruera ett par hörlurar (företrädesvis ett par ljudisolerande s.k. in-ear lurar) som simulerar surroundljud? D.v.s. som simulerar ljud från 5m bakom lyssnaren, 10m framför o.s.v. Om allt ändå bara är ljud som träffar trumhinnan så borde detta gå att simulera!! Alltså återskapa valfritt rum i ett par hörlurar!
En stor vinst med detta är givetvis också att man automatiskt har skapat en akustiskt helt neutral miljö, alltså ett helt "dött rum" utan egna ekon och reflektioner som annars är problemet i varje lyssningsrum. Rummet kan i stället återskapas i källan/lurarna! 
Är jag ute och cyklar? Hjälp mig då på traven! |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 22:35:51
|
Skulle förmodligen gå. Men jag misstänker att man också skulle behöva en riktigt, riktigt, riktigt, riktigt häftig processor och några väldigt balla beräkningar för att "simulera" surroundljudet (i örat) som din hjärna i normala fall (vid vanlig surround) fixar utan att du ens reagerar. Dessutom behöver ljudet skräddarsys för just din hjärna. Men man kan komma en bit på väg. Och några exempel på såna lurar finns väl redan, men funkar väl sådär. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 22:40:20
|
För att kunna höra ljud som kommer bakifrån måste man åtminstone använda för örat heltäckande hörlurar för att man ska kunna utnyttja ytterörats vindlingar. Ytterörat är ju specifikt för varje människa och så att säga in trimmat och klart. Vi har ju ett exempel på det här, jag tänker då på konsthuvud stereo som måste avlyssnas med hörlurar för att fungera. Nackdelen med konsthuvud inspelningar är att man förlorar surround effekten när man lyssnar på det med högtalare. Dessutom är ljudet inte heller i samma klass som en vanlig stereo inspelning. Jag har själv inte studerat det här speciellt mycket men tidigare lär det ha funnits lurar med två kapslar för varje öra. Hur det fungerade vet jag inte men jag vet att Dolby tagit fram ett par hörlurar för surround. Med tanke på hur duktiga Dolby alltid har varit ljudsammanhang så förvånar det mig att ingen här i Sverige försökt sälja Dolby#180;s surround lurar? |
Edited by - gcs on 2009/03/19 22:59:30 |
 |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 22:53:42
|
Som JonasY säger så är detta redan gjort, fast i tvåkanal. Konsthuvudsinspelning eller Binaural är en teknik som är skapad enbart för hörlursavlyssning och ger en full 360 graders ljudbild. Roliga exempel är Lou Reeds skivor Street Hassle och The Bells från 78 och 79 som är riktigt roliga i ett par bra lurar, gärna Grado eller Koss med riktigt mycket basenergi. En hel del bra musik också. Detta är dock ett analogt system men jag tror inte att det skulle vara så märkvärdigt att i digitalmiljö göra om 5.1 eller 7.1 till tvåkanalsutförande med 360 grader information kvar.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
 |
|
Drengur
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 23:15:55
|
Som en gammal Quake spelare så måste jag kommentera att mina Grado 60 funkade utmärkt. D.v.s. med ett Creative ( ) ljudkort ca 1998 + ett par Grados så uppfattade jag en tredimensionel värd som jag kunne lita på när det behövdes. |
Driver portus.is |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 00:10:45
|
Tack för svaren! På JonasY:s länkar hittade jag en inspelning gjord på det där sättet, lyssnade på den genom hörlurar via datorn och måste säga att jag bara uppfattade stereoeffekter, jag upplevde i alla fall inte att något ljud kom markant framifrån eller bakifrån. Min poäng är att det borde gå att återskapa ett helt rum i sin fulla storlek där man kan avgöra EXAKT var ljudet kommer ifrån, som man ofta kan i ett vanligt rum.
gcs: Jag har sett stora lurar med flera element o.s.v. för att möjligen åstadkomma lite surroundkänsla. Men det jag menar är att allt ljud, efter att ha snurrat omkring i ytterörat o.s.v. måste väl in på trumhinnan för att uppfattas..? Eller "hör" vi även med andra delar av örat typ ytterörat? |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 08:42:29
|
Sennheiser hade en produkt som hette Lucas som gjorde precis det svanbo efterlyser. Dvs skapade surround-ljud via hörlurar... Ta en Google på produkten och läs mer!
Har själv inte provat, men har läst en del recensioner om den och den verkade funka rätt bra faktiskt... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 12:24:36
|
Jo det är nog så att ytterörat har betydelse för vår känslan för surround. Om jag skulle få låna dina öron en stund så skulle jag säkert inte uppfatta ljud på samma vis som med mina invanda öron. Däremot så kan jag träna in surroundhörseln med mina lånade öron. Det är möjligt att storleken på membranet kan ha betydelse. Jag har nämligen märkt att när jag lyssnar på vissa inspelningar med mina Stax Lambda lurar som har stora membran, då kan man i vissa fall få ett slags surround. Men inte i 360 grader. Jag tror att det krävs öppna lurar och stora membran. Men som sagt så har jag inte studerat det här speciellt mycket. |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 13:07:16
|
Intressant! Någon som har någon aning om VAD exakt som styr vår lägesbedömning med hörseln? Vi har ju tids- och amplitudfaktorn, d.v.s. att vi bedömer ljudriktning och avstånd mha skillnad i tid och volym som ljud kommer till höger resp. vänster öra. Men det jag inte är på det klara med är hur vi hör om ett ljud kommer fram- eller bakifrån! Någon som vet?
Det är nog egentligen det jag var ute efter i denna tråd, d.v.s. reda ut hur vår hörsel egentligen fungerar... |
 |
|
Kilgore
Member

1579 Posts |
Posted - 2009/03/20 : 14:13:28
|
Ovan nämnda Sennheiser Lucas har jag liggande i garderoben, var länge sen jag hade den framme nu, kanske dags igen... En ganske kul produkt, inget för seriöst Hifi-lyssnande kanske, dåp finss det bättre lurförstärkare, men kul effekter o ger lite rymd åt ljudet vid filmtittning. Ska ta fram dem nästa gång jag ser på film eller spelar spel sent på kvällen kanske... |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
 |
|
|
Topic  |
|