HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ang. högt. runt 1200i Hifi Och Musiks testartikel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:52:17  Show Profile Send Alarma a Private Message
Hej!
Köpte Hifi Och Musiks stora sommarnummer 7-8 för att de hade ett test med stativhögtalare från 990-1700 kr på sidan 58. Jag är intresserad av stativare i den här prisklassen på grund av att jag endast är 15 år och ska nog köpa anläggning snart. Dessutom så har jag bara ett 10-11 kvm stort rum. Jag har kollat lite på Kef Cresta 1 och den var med i det här testet. Andra mycket intressanta högtalate för mig var också med i testet och ni som har läst artikeln vet ju att Audio Pro Ego 414 fick bäst i test. Jag har ännu inte lyssnat på någon av dessa högtalare i testet...
Det skulle vara mycket intressant att veta vad ni tycker om testet och om det är ett bra test. Också egna jämförelser jämfört med testets resultat är mycket välkomna.


/Erik Paulsson
erik@paulsson.a

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:59:50  Show Profile Send matson a Private Message
Hej Erik!
Jag tycker att du skall köpa ett par begagnade högtalare, snarare än nya! För 1500-2000 kan du få ett par riktigt hyfsade småhögtalare. T.ex B&W eller Tannoy.



Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:07:39  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Du kanske inte är intresserad av DIY. Men ett riktigt bra alternativ om du tycker det är roligt att bygga själv är "One Pi" från http://www.pispeakers.com

Alla element till det bygget kostar 1198kr och de är byggda helt utan filter vilket gör bygget ännu lite lättare. Om du väljer att måla dom istället för att fanéra så kan du utan att anstränga dig det minsta få ihop ett par för under 2000kr. Mattias S på http://www.diyforum.net håller på att bygga ett par "One Pi" och jag och en kompis står precis i kast med att påbörja våra byggen av "Two Pi" (anledningen att jag inte rekommenderade dom trots ungefär samma pris är att 10 tums basarna inte finns att köpa i Sverige, men det gör 8:orna).

/Erik
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:21:14  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:







Tack Erik för tipset men jag vill ha en färdigbyggd högtalare just nu. Jag håller på med första bygget - en subwoffer med 8"bas som jag kanske tänkte ha spelande med de nya stativarna (om den blir bra).

Jag skulle vilja ha lite tips om vad ni tycker om testet i Hifi&Musik.

MVH
Erik Paulsson
erik@paulsson.a
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:24:47  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:

Hej Erik!
Jag tycker att du skall köpa ett par begagnade högtalare, snarare än nya! För 1500-2000 kan du få ett par riktigt hyfsade småhögtalare. T.ex B&W eller Tannoy.



Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'




Jag har fått tipset om begagnat många gånger men jag tycker det är svårt... Dels för att jag inte vet riktigt hur bra olika högtalare är, dels för att jag vill ha bra kvalitet från början, dels så vill jag inte bli lurad. Men jag kollar på begagnat också. Ge några tips på B&W eller Tannoy (stativare) eller andra märken begagnade i den prisklassen och några bra internetsidor där man kan leta. Jag kollar ju på Hifimagasinet och så men lite fler sidor skulle inte skada...

MVH
Erik Paulsson
erik@paulsson.a
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:26:57  Show Profile Send Morello a Private Message
Jag håller med de som sagt att de bästa är att köpa beg om budgeten är begränsad till en kaka.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:36:18  Show Profile Send matson a Private Message
Kollade snabbt igenom testet och ser att dom skrivit "Svensk Totalkontroll" över recensionen till Audio Pro.
Audio Pro är ju enligt HM hur bra högtalare som helst("mer än så här behöver ingen"-om Black Diamond). Själv tycker jag att det är värsta skräpet(Audio Pro OCH HM)(men lyckas köpa tidningen häpnadsväckande ofta ändå!).
Audio Pro var "bäst i test" och hade som vanligt en annons på insidan av omslaget.....hmmm....

Alltså, du får inte ut max ljud/krona om du köper ett par nya högtalare för dessa pengar. Köp ett par begagnat, som kanske är 1-3 år gamla. Se till att du får prova dom hemma i lugn och ro först bara.

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:40:56  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Vet inte om det kan va nåt, sprang på denna annons på Rodins Hifi: http://www.rodinhifi.com/Produkter_Grund_Beg1_Tannoy%20mXR.htm

Och här är en bild:

Har hittat dom på ett ställe till (utan att leta) och där kostar dom 1499kr

/Erik



Edited by - Erik Johansson on 2002/07/16 00:43:2
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:42:02  Show Profile Send Alarma a Private Message
Hej Matson.
Ja, jag har hört lite sånt om HM...
Men kan du ge mig lite tips på högtalare (inte bara märke) begagnade i prisklassen 1000-2000 kr.


MVH
Erik Paulsson
erik@paulsson.as

Edited by - Alarma on 2002/07/16 00:44:5
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:47:12  Show Profile Send n/a a Private Message
mx-r är väldigt liten.. men helt okej!

Försök hitta begagnade MX-1 istället..

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:48:49  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

mx-r är väldigt liten.. men helt okej!

Försök hitta begagnade MX-1 istället..

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire




mX1 ligger på 1949kr nya förresten (hos http://www.mds.se ).

/Erik
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:49:02  Show Profile Send Alarma a Private Message
Erik Johansson> De ser intressanta ut - http://www.tannoy.com/product.cfm?ID=14.

Men som du kanske förstår så är jag 15 år och vill känna basen också! Undrar om dessa kan spela bas? Bara 4" och ner till 59hz. I och för sig så kanske jag ska ha den snart färdigbyggda subwoffern tillsammans med de nya högtalarna men jag vill ändå ha några som klämmer ut rätt bra med bas (då menar jag den bas man får till stativare).


MVH
Erik Paulsson
erik@paulsson.a
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:51:07  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:






mX1 ligger på 1949kr nya förresten (hos http://www.mds.se ).

/Erik


[/quote]

Öj, öj, öj det trodde jag aldrig om MDS!

MVH
Erik Paulsson
erik@paulsson.a
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:51:55  Show Profile Send gromit a Private Message
JPW gjorde några högtalare som var rätt trevliga. Jag hade ett par av modellen AP2 och de klarade jag mig med ganska länge. Ett par begagnade sådana eller syskonen P1 eller AP3 skulle nog inte behöva kosta så mycket begagnade. 1000 - 2000 beroende på modell. Nypriserna var (för ganska länge sedan):
P1: ca 2500
AP2: 3200
AP3: 4000

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:52:13  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Öj, öj, öj det trodde jag aldrig om MDS!

MVH
Erik Paulsson
erik@paulsson.as



Näää inte jag heller om jag ska vara ärlig :)

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:54:54  Show Profile Send matson a Private Message
B&W 601s2 eller s1, Tannoy MX-serien, Missions olika modeller brukar vara okej och Wharfedale Diamond låter hyfsat. Vilka har du lyssnat på och tyckt om(oavsett pris)?

(Kanske kan jag ha ett par högtalare(B&W 602s2) att sälja om ca 1,5-2 månader(utlånade just nu, men hon skall flytta utomlands, så jag kan nog ta tillbaks dom då). Men maila om det!)

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:55:13  Show Profile Send Alarma a Private Message
Tannoy Saturn S10
14949:-
-----
Tannoy Saturn S-SUB15
7949:-

De vill bli seriösa!



/Erik Paulsson
erik@paulsson.a
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:58:27  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Erik Johansson> De ser intressanta ut - http://www.tannoy.com/product.cfm?ID=14.

Men som du kanske förstår så är jag 15 år och vill känna basen också! Undrar om dessa kan spela bas? Bara 4" och ner till 59hz. I och för sig så kanske jag ska ha den snart färdigbyggda subwoffern tillsammans med de nya högtalarna men jag vill ändå ha några som klämmer ut rätt bra med bas (då menar jag den bas man får till stativare).


MVH
Erik Paulsson
erik@paulsson.as



Förresten, jag är bara 18 år själv och vet hur bastokiga många ungdomar är. Alla polare som varit hemma hos har sagt "vad smala dom är" om mina QLN 604 högtalare. Med med sin 2 6.5 tums basar så spelar dom med rejält tryck. De högtalare jag nu bygger, ProAc Response 2.5 kloner (kolla på http://www.agrenshifi.com och kolla in hur mycket originalen kostar, hehe) har en 7 tums bas och 3/4 tums diskant och det jag lyssnat på dem hittills hos en kompis så saknas ingen bas (klonerna kostar förresten drygt 6000kr att bygga med shyssta komponenter).

Men ska du ha en sub så ska du väl använda den?

/Erik
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/16 :  01:00:38  Show Profile Send Alarma a Private Message
Matson> Jag har faktiskt inte lyssnat på några såna högtalare än. Jag har inte funderat så långt... Den där B&W 601s2 verkar intressant. Mailar om det...


/Erik Paulsson
erik@paulsson.a
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/07/16 :  01:03:37  Show Profile Send Alarma a Private Message
Erik Johansson> Jo ProAC klonerna har inte passerat mig. Jag har ju "hängt" på Hifimagasinet i drygt ett år så de har inte passerat obemärkta.

/Erik Paulsson
erik@paulsson.a
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  01:16:22  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Erik Johansson> Jo ProAC klonerna har inte passerat mig. Jag har ju "hängt" på Hifimagasinet i drygt ett år så de har inte passerat obemärkta.

/Erik Paulsson
erik@paulsson.as



Aaah låter bra det :)

Var i landet bor du? Om du vill lyssna på ProAc kloner drivna med billig Harman/Kardon 3370 receiver eller "Two Pi" drivna med 2x14W Edison 22 rörförstärkare så är du välkommen till Göteborg och lyssna [:]

Ska faktiskt bli kul att höra hur klonerna låter med min receiver. Jag har ju ändå en hyfsad cd-spelare (Denon DCD-1650AR) så helt illa borde det ju inte låta, även om det lär finnas MYCKET utrymme för förbättring.

/Erik
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  01:48:13  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Förresten kom på en till sak, som kanske inte är så intressant men ändå. Jag har helrenoverat ett par Carlsson OD11 som nu är till salu för 2000kr. Om du vill ha info om dessa högtalare ska du kolla på http://www.carlssonplanet.com

Som jag skrev ovan så är du mer än välkommen att lyssna och bor du i närheten kan du gärna få låna mina små roliga Carlsson och lyssna.

Jag tänker inte kommentera deras ljud då jag bara hört dom i 1-2 timmar efter renoveringen med en förstärkare från sent 60-tal kopplade till datorn (se så att allt funkar får jag väl kalla det lite ursäktande).

Dom har ett lite speciellt utseende och kan man leva med det så...

Det finns säkert någon här på forumet som har haft eller åtminstone har lyssnat på OD11.

Det finns även en recension av OD11 på hifimagasinet. Eventuellt sätter jag dit de nya bättre diskanterna och behåller dom eftersom jag tycker så mycket om dom (just det ja, skulle ju inte kommentera dom!).

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000