Author |
Topic |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 19:48:52
|
Norrmännen kanske kan anses dumma men nu har dom löst energifrågan! Nej jag talar inte om oljan, se själva:
http://fjordland.dinstudio.se Jag skall åka dit på studiebesök i sommar för att titta på den fantastiska generatorn. Visst... HiFi är kul men energifrågan är verkligen kittlande!!! Hoppas dessa nyheterna når även svenska regeringen så att vi inte behöver bygga ut kärnkraft och vattenkraft och vind.
Detta är ju mycket smartare! Se också längre ned på sidan hur man kan konvertera bilmotorn att gå delvis på "brown gas" Något för Volvo att satsa på!! OBS detta är inget fejk! Det fungerar!
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 19:59:47
|
Jag kanske letade fel, eller inte förstod... *dumstrut påsatt* men kan någon enkelt förklara principen bakom detta...
Läste bla detta: quote: By inducing up thrust twice and gravity once, the SWP is able to pump water upwards creating an ARTIFICIAL WATERFALL. From this waterfall, turbines will generate electricity at any site in the world
thrust twice och gravity once.... hur då? |
Min anläggningstråd |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 20:26:37
|
Vicken grej... Detta borde ju vara en hållbar lösning på energifrågan. Jag förstod inte allt men tillräkligt |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/03/12 : 21:01:24
|
Är (tyvärr) nog bara ytterligare "crackpot" idé. Även om de är smarta nog att skriva att de inte byggt en evighetesmaskin, så är det ju -om jag inte helt missar- något exakt det de hävdar. Problemet är ju att man inte kan få ut MER än energi än man stoppar in om man pumpar vatten och skapar ett vattenfall (gravitationen kan ju inte användas för att "skapa" energi, det är bara en potential, ungefär som ett batteri). Att lagra energi genom att pumpa upp vatten på ett berg och sedan "utvinna" den igen genom en turbin är för övrigt en gammal idé, och används kommersiellt på vissa håll där man har överskott på energi vissa tider på året och underskott andra.
Jag är aktiv www.physicsforums.com och där dyker upp det upp en sådan här "ny idé" minst ett par gånger i veckan (och, nej det är ingen överdrift); och det här bär alla kännetecken på en sådan idé.
|
Edited by - f95toli on 2009/03/12 21:12:12 |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 09:28:46
|
Tackar forken! Har inte helt förstått hur det funkar ännu men uppenbarligen står den och producerar energi dygnet runt allt eftersom vi sitter och spekulerar! Häftigt!
/esl |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 13:44:40
|
Nja esl, läs "International Preliminary Report on Patentability Chapter I" från forkens länk ovan. Sista sidan är ganska tydlig: "The alledged technical effect of the device according to the present application are not achievable in view of well-establlished laws of Nature". Dvs samma slutsats som f95toli drar. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 15:24:16
|
Ni får ta och läsa på lite... detta är mycket kompetenta människor som lagt otroligt mycket tid testning. Många andra har ju testat också så det är ju bevisligen en revolution!
/esl
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 16:29:12
|
Kan nån förklara med enkla termer den "bruna gasen" som utvinns ur vatten? Brinner vid 300 grader och om lågan träffar en yta kan den uppnå 10 000 grader? |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 21:22:35
|
Det bildas alltså knallgas.. Mycket energirikt och varmt. 10000 grader räcker säkert inte.. känner man på det är det MYCKET varmare!!
/esl |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2009/03/31 : 15:59:25
|
Efter att ha skummat igenom sidan tycker jag att det hela verkar vara en bluff från början till slut. Den första aparaten bryter mot flera kända fysikaliska lagar så den går bort direkt. Kanske någon kan tippsa mythbusters om detta så något gott kan komma ur deta /Patrik
|
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/03/31 : 19:37:42
|
Knallgas är inte brun. Det är vätgas uppblandad med vanlig luft som bildar det vi i dagligt tal kallar knallgas och som man gör experiment med på t ex högstadiets kemilektioner.
Brun gas brukar vara synonymt med giftig gas.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
|
Topic |
|