HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Snökaoset i Stockholm gör mig extra arg idag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/03/10 :  23:38:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Någon mer som är trött på den dåliga beredskapen för lite snö i huvudstaden? Gång på gång så är det samma visa och samma dåliga förklaringar att det skall bli bättre ifrån makthavarna. Går varje dag till jobbet (45minuter) och inte på någon gångväg har de varken skottat eller sandat idag.
Men det som gör mig extra förbannad är att pga detta så ligger flickvännen som bor i Vallentuna nu på Danderyds sjukhus med bruten fotled som ska opererar i natt Hon ramlade på parkeringen utanför där hon bor i eftermiddags när hon skulle gå till tåget och det var såphalt som hon uttryckte sig.

Ps. På väggen hem så var jag på väg att bli överkörd av en idiot som satte och pratade i mobiltelefon i bilen när jag skulle gå över vid ett övergångstsälle på örbyleden. Fick grön gubbe och började gå när jag hörde hjul som låste sig och 2 meter framför mig svichar det förbi en bil med en mobil pratande idiot som fick stopp först efter korsningen pga halkan, så det vara nära att man själv hamnade på sjukan idag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

maal
Member

791 Posts

Posted - 2009/03/11 :  00:24:10  Show Profile Send maal a Private Message
Jag kan bara hålla med dig! Samma strul varje år. Va f*n, blev det vinter och snö i år också . Hoppas det ordnar sig med tjejen din .

DIY och rör.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/11 :  06:52:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är samma fneomen i Göteborg, de få dagar vi väl få snö vill säga, en värre är att i göteborg så skottar man inte vägarna fria från snön, det verkar istället som att man saltar bort snön, förmodligen ett knep för att stimulera nybilsförsäljningen, man får spola av bilen undertill rät ofta under vintern.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/11 :  07:14:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Men OJ!!! Kommer det snö här uppe i de norra delarna av världen? Grönland, Norra kanada, Sibirien, Sverige?! Det finns väl ingen snö där?! Snö finns väl bara på sydpolen?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/11 :  07:30:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu kan jag bara tala før Malmø o dær ær det ganska Ok.
Men det ær till skillnad mot Sthlm ingen stor stad, det finns væl inte folk nog som jobbar med det ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/03/11 :  07:34:41  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Fast nu ska vi inte bara skylla på beredskapen vad gäller snöröjning utan också ifrågasätta den enskilde individen som genom åren borde lärt sig att det är halt när det är snö och is och därmed slå på försiktigheten i fötter och ben, för om man är beredd så halkar man inte

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:29:48  Show Profile Send Vox a Private Message
Snökaos är smällar ni får ta då ni valt att bo på ställen som inte klarar av snörröjning.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:30:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Precis, liksom arbetslöshet

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:42:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Har dåliga erfarenheter av sjukhus (Södersjukhuset,slakthuset i folkmunn)där släkt har fått dåliga behandlingar (feldiagnoser)(illa genomförda operationer som har fått göras om ) genom åren, bla så dog en släkting där för ett år sedan pga till viss del av dålig utredning av var som var fel. Nu hamnade tjejen på Danderyd som annses vara bland de bättre så fixa fotleden bör de ha klarat av utan strul. För övrigt så var hela avdelning proppful med människor med olika benbrott där igår berättade tjejen och det tjatades hela dagen på radion igår om upprörda stockholmare som var förbannade över bristen på sandning och plogning.
quote:
Men det ær till skillnad mot Sthlm ingen stor stad, det finns væl inte folk nog som jobbar med det ?

Problemet är att våra politiker väljer ALLTID billigaste anbud på snöröjningen och då brukar det bli så att det tummas på kvaliteten också..... inget får kosta något numera i dagens samhälle men jag kan lov att Stockholmarna skulle upskatta om det sattes in en firma som skötte det bättre än det varit under många år.
quote:
för om man är beredd så halkar man inte

Stämmer tyvärr inte EuphoniC, jag har fått en vissa vana på att promenera under dåliga förhållnade numera då jag gör det 1½ timme om dan och jag halkar då och då, men jag lyckas alltid parera så jag inte åker i backen. Eftersom snöröjning är så dålig så ser man oftast inte isen som finns under snön och eftersom det sandas bristfälligt så finns det gott om hal is i den här stan.
Nu ska jag ge mig i väg på 45 minuters promenad till jobbet, blir intressant och se hur mycket av gångvägarna som är fixade.... Ha en trevlig och förhoppningsvis halkfri dag på er!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:54:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att man kan ha synpunkter på snöröjningen är en sak, men man ska också komma ihåg att det är olika entreprenörer och ansvarsområden beroende på var man befinner sig. Jag vet inte hur det är i Sthlm enligt den lokala ordningsstadgan men i Uppsala så är det i första hand fastighetsägaren som är ansvarig för att skotta/ploga samt sanda trottoaren utanför fastigheten. Kommunen gör det i andra hand (i bästa fall) när andra områden där ingen fastighetsägare finns tillgänglig åtgärdats (förhoppningsvis ). Hur är det nu med snöröjningen i Sthlm? Förut upphandlades den per stadsdelsnämnd och under de senare åren på 90-talet och tidigt 2000-tal var det betydligt värre på Kungsholmen än vad det är nu. Ute på Stora Essingen plogades det ofta inte överhuvudtaget annat än Essingeringen där bussarna går...

Sedan är jag innerligt trött på att folk inte kan köra. Hur svårt ska det vara att inte blåsa på med gasen i botten när det är snö. SÄRSKILT när förhållanden är som idag och igår! Det är ju helt uppenbart att det är risk för ishalka och slaskplaning och förstår man inte det borde körkortet omgående dras in. Jag vet inte hur många gågner jag blivit omkörd i 130 på motorvägen trots ett rejält snötäcke, och inte helt sällan har sedan motorvägen varit avspärrad pga en stor seriekrock. Märkligt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/03/11 :  10:43:11  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag knäckte extra med att skotta snö förr om åren, och kan konstatera att det är enormt stora områden som skall skottas på ett minimum av tid.
En parameter i sammanhanget är att det väsnas en del när man tex. kör med maskin eller drar snöskyffeln mot asfalten. Av den orsaken börjar man kanske inte snöröjningen så tidigt morgonen av hänsyn till de boende. Sedan är det ju som Ztenlund påpekar, uppdelat på stadsdelsnämnder/kommuner, fastighetsägare och så vidare.

Sedan måste man lägga snön någonstans där den inte ligger i vägen.
(vilket dom inte riktigt lyckats med där jag bor)

Det är inte en lätt uppgift att röja snö idag!

Något som förvånar mig är att ingen ids sopa rent framför ex. vis sin egen port när det står en sopborste innanför dörren och därmed undvika att trampa in snön vilket gör det jobbigare för snögubben.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:31:17  Show Profile Send bearwik a Private Message
När jag jobbade som P-vakt i Stockholm så jobbade vi ihop med snöröjarna och det är väldigt stora områden som ska röjas, eftersom de som plogar hyrs in så finns det en begränsad mängd maskiner att röja med. Maskinerna är ju ganska dyra så det är ju inget man skaffar sig av ideella skäl. Ett annat problem för snöröjningen är ju att bilisterna inte respekterar servicenätterna så att snöröjarna kommer åt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/03/11 :  21:49:34  Show Profile Send FBK a Private Message
Idag så var det plogat i alla fall, men sandning var det snålt med.
quote:
Hoppas det ordnar sig med tjejen din .

Visst ordnar det sig, men det är jobbigt när sådant här händer. Hon blev opererad idag och gipsad och benbrottet var av den värsta sorten så det blev visst både skruv och plattor för att få allt på plats igen så hon lär bli sjukskriven en längre period innan hon är på banan igen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/11 :  22:31:05  Show Profile Send huzze a Private Message
Var ute och pulsade i snön med hunden. Då kom den glada lilla plogbilen på skogsvägen (gång/cykelväg) och skrapade rent. Sand på det? Ikke. Sen fick vi gå utanför vägen för det gick inte att gå PÅ vägen. Lite tö på det och det blir till att sätta på skridskor.

Jag ska inte gnälla men det var väl bättre förr (150 år sedan eller så)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/03/11 :  22:46:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Exakt huzze, så här är det tyvärr och det är så jäkla dåligt. Vi ska vara miljömedvetna osv osv, men då är det ju bra om man kan gå och cykla utan att halka omkring på gångvägarna så jag blir inte förvånad över att folk hellre tar bilen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/12 :  08:59:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fast det blir väl kaos i o8-området bara för lite frost.

Blir lite knasig på rubriken BLIXTHALKA. Självklart att det blir halt när det kommer massa snö, eller underkylt regn. Är folk dumma i planeten??
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/12 :  10:55:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Fast här handlar det mest om att snöröjningen inte förbättrar situationen utan ibland förvärrar den.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/03/12 :  11:43:05  Show Profile Send B-200 a Private Message
Det värsta tycker jag är när plogningen skjuter upp snön från vägarna till trottoarerna, var tusan tänkte de att jag skulle gå? Jag ser alltid att vägarna är plöjda men gående kan aldrig gå ut när röjarna varit ute. Samla upp snön de röjer, annars är det bara snöförflyttnig.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/03/12 :  11:56:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Har du ens en föreställning om vilka mängder snö det blir bara med några centimeter på backen?
Du kan ju försöka ploga själv någon gång så kommer du upptäcka att det inte är så förbannat lätt när det inte finns någonstans att lägga snön. Därmed inte sagt att saken alltid sköts bra, men jag tycker att somliga har en lite väl oförstående inställning till fenomenet.

Vad gäller plogningsordning så brukar det finnas gränser uppsatta för inom vilken tid olika typer av vägar och gångvägar ska vara plogade. Prioritet ligger av förklarliga skäl på det större vägnätet för är det inte röjt där så brakar transportapparaten nästan ofelbart samman med fastkörda bussar, lastbilar på tvären över vägen och bilister med sommardäck i diket...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/12 :  12:12:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag får för mig, på ren gissningsbasis, att många kommuner stenhårt räknar med att vi nu har mildare vintrar och drar ner på både snöröjningsbudgetar och antalet maskiner som står i beredskap. När sedan gammaldags "normalt" snökaos uppstår så finns där helt enkelt inte lika mycket resurser...

Likaså SJ som vars tåg står förlamade när en snöflinga råkar landa på en bit av deras räls, eller ett löv ("lövhalka", brukar det heta i högtalaren på tågen) eller när en lokförare blir sjuk och SJ står med byxorna nere funderandes "hmm... vikarier och reserver, det har vi inte tänkt på...". Nu är jag ju offtopic med SJ, men jag var sugen på att raljera lite över vår samtids märkligheter...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000