HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre hembioförsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/09 :  00:29:21  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kan det vara något att ha? Tycker det dyker upp rätt många f.d. svindyra hembioförsteg till fyndpriser på beggatmarknaden.... typ TAG McLaren AV32R (verkar svår att sälja), Sunfire, Thule, Primare, Marantz, Integra, Lexicon, Proceed, Parasound... hur står sig dessa idag, förutsatt att man inte har behov av de nya formaten? Hur är de som rena tvåkanalsförsteg? Hur är dac:arna som sitter i, förlegade eller fortfarande bra? Nu vet jag att jag frågar typ "hur långt är ett snöre", men säg ett 10 år gammalt hembioförsteg från någon av ovanstående. Om någon vill svara gällande specifikt ett visst försteg så är det också välkommet

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/03/09 :  06:57:54  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag misstänker att det finns en hel del godbitar att fynda bland dem du nämner och några övriga. Med begränsad budget och inget behov av abslolut senaste ljudformaten så kan man göra fina klipp. Många har bypass osv av all signalbehandling för kortare signalväg i 2-kanalsläge. För att inte nämna de ofta generösa kopplingsmöjligheterna.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/09 :  08:40:36  Show Profile Send OcA a Private Message
Har själv en Sony TA-E9000ES som är otroligt bra på alla sätt... Kostade as när den var ny, min har senaste mjukvaran och om Sony skulle få för sig att göra en ny mjukvara är det bara att koppla den till datorn och ladda över.

Finns 2 channel bypass på den som inavktiverar allt onödigt som inte har emd just stereoljudet att göra.

Låter alldeles förträffligt i både 5.1 och 2-kanal. Bra inställningsmöjligheter och en helt suverän DSP-processor som faktiskt funkar till skillnad mot liknande från andra märken.

Inbyggd DAC av bra kvalitet, lyfter datorljud och DVD-ljud till nya höjder.

Byggd som en stridsvagn med extrem kopparskärmning och nätdel som en större integrerad stärkare. Väger runt 20kg...

Hittar du en - köp! Större fynd går nog inte att göra och ska du ha tag i något nytt som är i samma klass kommer det kostade dig rätt många spänn...

Enda abret är fjärren... LCD med touch-skärm som är oduglig. Jag ställer in allt på själva processorn och sköter endast volymen med fjärren.

Klarar man sig utan HDMI-switch och HD-ljud så är gamla bioförsteg av lite klass riktigt kompetenta fortfarande.
Jämfört med Yamaha AZ-2 som jag hade innan är Sonyn sju resor bättre på alla vis och då var Yamahan ingen dålig maskin...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/09 :  09:01:16  Show Profile Send svanbo a Private Message
Två svar som indikerar åt det håll jag själv resonerar intressant!

OcA: Intressant också att du nämner det försteget när det just kommit upp en annons på ett sådant nästan så man anar en lurvig hund begraven... kul att du är nöjd!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/03/09 :  09:52:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Hehe, nej nej... Mitt försteg stannar där det är!

Är priset rätt tycker jag du ska slå till, ljudet är kalas, funktionerna likaså.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/09 :  09:54:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Sitter fortfarande nöjd med en annan Sony TA-VA777ES....visst "bara" 5.1 men DVD'n kör HDMI direkt mot projjen. Den har också en fin analog-del, pre-out, äkta bypass, och stärkeri som duger bra till bakhögtalare. Fjärren är kass....

edit: bara för att hålla mig till topic så kan jag meddela att för tvåkanal använder jag endast försteget. Och snart kommer även centern bli aktiv, (vilket år som helst)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2009/03/09 13:35:28
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/03/09 :  11:04:04  Show Profile Send sopwith a Private Message
Visst ser man samma annonser i en ständig loop, vissa saker verkar väldigt svårt att bli av med, några av dessa märken har även gått i konken vilket säkert påverkar köpviljan, det ligger även ute ett par stora Denon, Yamaha, H/K bioförstärkare, dyra monster när dom kom men idag..?, ingen HDMIväxel, fattas ljudformat, gammal design = icecold, jag kan tänka mig att många hellre använder sin gamla "uttjänta" elektronik som bojsänke än tar de bud som bjuds.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/09 :  12:00:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad man måste tänka på är att gamla bioförstärkare ibland saknar de tidgare nya formaten som t.ex DTS ES, 96 och allt vad dom nu heter. Jag kommer inte själv ihåg alla dom här fomaten utan att behöva titta. Sedan har vi BD ljudformaten med HDMI. En viktig sak som jag själv har måst tänka på är att man kanske vill kunna spela av VHS via HDMI till TV eller projen. Jag har i alla fall nu efter lång tids övervägande köpt mig en ny "modern" reciever....modern åtminstonde ett halv år framåt.











































Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/09 :  12:49:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Men det är ju det som är grejen... dessa monster är ju ändå hyfsat bra på två-kanals-återgivning(läs bättre än billigare moderna formatstinna prylar) och om man sedan vill kolla på en rulle(skiva) så är det ju skönt att slippa flytta kablar.

Är man ute efter det bästa/värsta inom Hembio, så är inte dessa pjäser vägen att gå.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/09 :  13:09:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
...frågan är vad som är viktigast; det "allra senaste" eller kvalitet... ledande fråga...

Hembiomarknaden är skrämmande på så sätt, grejer blir ju gamla på något år fattar inte folk som investerar massa pengar i t.ex. dyra hembioförsteg som GARANTERAT rasar i pris på några år.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/09 :  13:12:57  Show Profile Send gcs a Private Message
På äldre bioförstärkare med inbyggda slutsteg brukade man kunna splitta för och slutsteg. Jag har själv en sådan från H-K AVR5000 köpt 2002. Vad jag vill säga är att försteget är otroligt bra väl i klass med ett mycket bra stereoförsteg. Jag skulle kunna tänka mig att många biorecievrar egentligen har bra försteg, men som döljs av att slutsteget inte räcker till och därmed omedvetet om förstegets kvalitet så döms hela förstärkaren ut.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/03/09 :  14:05:30  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Har inte lyssant på detta själv men nypris låg över 40kkr och nu 6900kr. Snyggt är det i alla fall.

Myryad MDP 500 G6
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8515

-http://butik.hifi-punkten.se/default.asp?Kategori=Surround&Artnr=Myryad


Det man bör kolla på är så försteget har pre-in (analog in) 5.1 eller 7.1 vilket gör att du kan få de nyaste ljudformaten genom att låta blue-ray/dvd/HTPC spelaren sköta dekodningen.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/03/09 :  14:30:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är ju pinsamt att det säljs för så lite pengar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2009/03/09 :  15:38:38  Show Profile Send Snoop a Private Message
ja nu blev man nästan sugen på att köpa det där bara för att de är så billigt och sälja arcamen hmm, denna jävla bytes hysteri verkar aldrig ta slut..

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/09 :  17:00:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
Myryaden går bort för mig p.g.a. att jag behöver växel för komponentvideo annars verkar det vara ett riktigt fint försteg! Tror dock det där med nypris 40k+ kanske ska tas med en nypa salt...

Detta var ett tydligt exempel på vad jag menade med tråden, visst måste det vara ett kap att köpa typ detta försteg! Eller hur har dac:ar och annat utvecklats sen detta steg byggdes?
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2009/03/09 :  18:58:15  Show Profile Send sopwith a Private Message
2 kanalsgrejor som inte är av ett dussinmärke åldras med en viss värdighet i behåll, biogrejor gör sällan det pga ljudformat och bildväxlingsmöjligheter, man skall snabbt ta in utvecklingskostnaden på nya format, när man lite senare kan få alla dessa nya format i en helt ny apparat som kostar en bra bit under vad "värstingmaskinen" kostar beg efter 4-5 år så blir det svårt att plocka ut pengar, sen om man tror sig ha gjort ett kap är väl upp till var och en.
Kolla på Blu-Ray, när maskinerna kom kostade dom 10-20 papp och hade en uppstartstid på 2 minuter, idag säljer Elgiganten en Samsung för 1700:-, helt ny med garanti, jag misstänker att marknaden för tokdyrehifi är liten utanför kretsen av närmast sörjande.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/09 :  21:21:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Om man gjort ett kap beror väl på vad man är ute efter? Att nya apparater i lägre prissegment är lika bra eller bättre som en gammal "top-of-the-line" ur alla aspekter, har jag svårt att tro?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/03/09 :  22:50:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Myryaden lär vara ett klart fynd för den pengen,har bara läst gott om den. Synd att man inte har råd själv

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/03/09 :  23:40:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Tror dock det där med nypris 40k+ kanske ska tas med en nypa salt...

Nej, inget salt här, så kostade det fram tills för 4-5 år sedan när jag köpte mitt.

Prissänktes/såldes ut för runt 25000 när den nya modellen lanserades som kostade runt 46000 men ingen större skillnad, bara ny design i princip.

http://www.6moons.com/audioreviews/myryad/duo.html
http://www.myryad.co.uk/

Här har du ersättaren: http://www.myryad.co.uk/MX-Series/MDX4000-digital-preamplifier-processor.htm

Ljudmakarn sålde dessa tidigare men de verkar ha slutat med dem. Digital Bild & Ljud (bl.a. KEF) hade agenturen då, men Myryad verkar inte ha någon agentur i Sverige längre (?)

Hur som helst, ett riktigt grymt försteg i 2 kanaler!, det är värt många gånger dem pengarna som begärs och jag tycker att det är beklagligt att A) man reade ut dem till ett så pass längre pris än ordinarie pris och priset för ersättaren (1/2 priset) B) att man inte lyckats hålla upp priset på begagnatmarknaden.

Är mycket nöjd med mitt och ser ingen anledning överhuvudtaget att byta till något annat. Själv är jag inte intresserad av "bättre" bioljudsformat eftersom jag tycker att det är tjafs och stereoljudet håller ypperligt hög klass. Jag använder heller inte försteget som video-switch då jag egentligen bara har en bildkälla för video i biorummet som inte används som TV-rum men det är ju ändå bara ett klick bort på fjärrkontrollen - komponent-/HDMI-switchar etc finns ju externa.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2009/03/09 23:46:26
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  00:17:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Nej, inget salt här, så kostade det fram tills för 4-5 år sedan när jag köpte mitt.


OK, ber om oskuld hittade någon prisuppgift på 25k men det måste varit vid prissänkningen som du nämner.

Visst finns det externa switchar men två burkar i stället för en..?

Sitter på ett Nuforce AVP 17 och undrar så smått hur dessa två skulle te sig i en match-up
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/10 :  00:41:03  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message
Funderar själv på en äldre reciever...

Hittade denna på tradera, ngt att ha?

http://www.tradera.com/PIONEER-VSA-E-07-THX-Ultra-auktion_86519891
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  02:17:20  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Funderar själv på en äldre reciever...

Hittade denna på tradera, ngt att ha?

http://www.tradera.com/PIONEER-VSA-E-07-THX-Ultra-auktion_86519891


Den är säkert bra men den är 10 år gammal, går att få betydligt nyare recievers om du strechar budgeten lite grann... Pionner vsx-ax5ai t.ex. finns flera till salu på hifimagasinet för 4-5k.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  16:29:30  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vad tror forumet om ett Sunfire Theater Grand II då?

http://www.hometheatersound.com/equipment/sunfire_theater_grandii.htm
http://www.stereotimes.com/acc112000.shtml

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/10 :  16:46:36  Show Profile Send Smackman a Private Message
quote:
Jag har själv en sådan från H-K AVR5000 köpt 2002. Vad jag vill säga är att försteget är otroligt bra väl i klass med ett mycket bra stereoförsteg.


Hmm , jag har haft ett H-K Avr4000 i min ägo,,den skulle jag aldrig rekommendera till 2-kanal iom försteget färga ljudet något gröndjekligt .
Testade och koppla in slutsteg med försteget sabba ljudet totalt så jag gick och köpte ett bioförsteg Rotel Rsp-1068 den kan jag rekommendera ! Funkar fint som ett rent 2.kanalsförsteg .


Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/03/10 :  19:28:02  Show Profile Send dB a Private Message
Helt ny Rotel RSP-1068 8990:- !!!
http://www.soundvision.se/?ref=prisjakt&artnr=RSP1068
Inte dåligt ; )

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/11 :  12:21:32  Show Profile Send svanbo a Private Message
Proceed AVP.

Nypris kring 65k (enligt två annonser på hifimagasinet). Säljs nu för 8-10k

Verkar vara ruggigt fin men eftersom den inte har 5.1 eller 7.1 in går den bort för mig...

Alla kanaler balanserade ut

Kanske det tydligaste exemplet på hur fina hembioförsteg knappt är värda kaffepengar idag.

Nu var inte meningen att detta skulle bli en "tipsa om annonser-tråd" (för det finns redan) men ville bara ta upp några exempel på vad jag menar. Detta måste ju vara outstanding kvalitet för pengarna. Även som rent tvåkanals-försteg lär den ju inte göra bort sig.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000