HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Zen - WOW
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:50:05  Show Profile Send kramer a Private Message
Hej!
Skall köpa nya signalkablar mellan slutsteg - försteg, cd-spelar och försteg och funderar på Acoustic Zens WOW. Lånade hem och tycke det lät bra men har ni några andra förslag på likvärdiga kablar som jag kan prova innan köpet??

Mvh
Kramer

Ljud är kul

Edited by - kramer on 2003/01/06 00:05:56

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:13:05  Show Profile Send ekman a Private Message
testa nordost kimber och transparent i lämplig prisklass =)
Go to Top of Page

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:20:42  Show Profile Send kramer a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

testa nordost kimber och transparent i lämplig prisklass =)

Hej,
Har haft nordost hemma men dessa tyckte jag inte alls om, men kimber och transparant lät intressant!, vet du någon hifibutik i skåne där dessa går att låna hem?

mvh
kramer

Ljud är kul
Go to Top of Page

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:27:47  Show Profile Send kramer a Private Message
Undrar även om acoustic zens kablar prisvärda gentemot andra?
Jämför man med Harmonics så är väl dessa ungefär samma kabel fast lite billigare, hör man skillnad?

mvh
kramer

Ljud är kul
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:47:03  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det är ju upp till varje person va de tycker om en kabel.. Jag, personligen gillar inte Wow kablen... den grejar till min diskant på mina Mini Utopior att du bara tänker på en Hemsk Liten Tuta..

Jag har bara hört Wow kablen på två anläggningar.. och den funkade inte på någon av dessa. Jag gillar dock deras Silver Interconnect.. men då pratar vi ju ett annat pris. Jag skulle nog rekommendera dig att köpa begagnat.. då kan du ju få en bättre kabel till samma pris som en Wow kostar ny.

Dock.. (värt att säga hundra gånger).. så är det slutligen du som måste bestämma... Tycker du att kablen låter kanon i ditt system så är det ju rätt!!

Lycka till!

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:53:48  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by kramer

Hej!
Skall köpa nya signalkablar mellan slutsteg - försteg, cd-spelar och försteg och funderar på Acoustic Zens WOW. Lånade hem och tycke det lät bra men har ni några andra förslag på likvärdiga kablar som jag kan prova innan köpet??

Mvh
Kramer

Vad har du för system?
Jag testade dessa:
Matrix Reference II

Satori Shotgun

Och i ett ljust system är det inget jag skaulle rekomendera.
Kanske i ett lite mörkare system som behöver ett litet lyft på toppen.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:55:58  Show Profile Send ekman a Private Message
Dole

du som har hört harmonic tech också vad tycker du är acoustic zen lika illa som det vi hörde hos konsulterna eller är dom bättre???
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:05:10  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

Dole

du som har hört harmonic tech också vad tycker du är acoustic zen lika illa som det vi hörde hos konsulterna eller är dom bättre???

VÄRRE

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:08:35  Show Profile Send dole a Private Message
För ordningens skull, så tycker jag om Transparent,Kimber och Nord ost
i den tyngre klassen. Ska man ha en bra kabel för billiga pengar köp supra.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  05:35:08  Show Profile Send ekman a Private Message
jasså??? jag hade trott att acoustic zen skulle vara bättre än harmonic?? hehe jag undrar lite vad man ska ha för ljudideal och grejer för att gilla harmonic och acoustic zen dock
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/06 :  08:14:52  Show Profile Send Timbre a Private Message

Man kan ha Krell FPB-600 med Infinity IRS Sigma eller Accuphase P-800 med Von Schweikert VR-3.
Framöver kommer ett bildreportage där det blir mer Harmonic Tech/Acoustic Zen än du kan föreställa dig...
Utan blixtar...
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:04:48  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Herr Albert Von Schweikert verkar ju gilla Acoustic Zen iaf, såg iof att de hade några egna kablar på G nu. ;)

Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:45:00  Show Profile Send widen76 a Private Message
Oj, tråden lever!

dole, den där Satori Shotgun ser trevlig ut! Var kan man hitta en sån?

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:46:19  Show Profile Send ekman a Private Message
Timbre frågan är ju hur dom systemen hade låtit med kimber eller nordost =)))
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:09:29  Show Profile Send Viking a Private Message
Mitt system spiller nå med Acoustic Zen og tidligere Harm. Tech og de spilte bedre enn Kimber og Nordost "BY FAR"!! Det eneste må være Valhalla men da er vi også i andre prisklasser. Transparent har jeg ikke testet!

MVH Viking
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:20:25  Show Profile Send ekman a Private Message
visst Viking vill man ha bandet i knät och noll djup i ljudbilden då är harmonic och acoustic zen jättebra =)))
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:28:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Går faktiskt att få ett bra djup och fin ljudbild med AccusticZen med... dock så är Kimbers tyngre kablage i en annan skola enligt mig.

Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:49:52  Show Profile Send Viking a Private Message
Både lydbildet er dypere og bredere, og oppløsningen mye høyere sammenlignet med f.eks Nordost Quattrofil og SPM!! Men det vil ikke si at de er dårlige i alle oppsett. KABLER ER SYSTEMAVHENGIGE!! Slike nedlatende kommentarer fra deg, Ekman, i de fleste tråder gjør at jeg kun mister mer og mer tro på din kunnskap/erfaring omkring Hifi!

MVH Viking
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:51:39  Show Profile Send ekman a Private Message
att du gillar acoustic zen och harmonic tech gjør at jeg kun mister mer og mer tro på din kunnskap/erfaring omkring Hifi!

otrevligheten hjälper inte heller speciellt då jag skämtade och det även var ganska uppenbart

även vänligen nämn en annan tråd som du tycker jag varit otrevlig i? skulle vara kul att se om du har något att säga eller om det bara är skitsnack

Edited by - ekman on 2003/01/07 01:54:06
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:54:56  Show Profile Send Viking a Private Message
Beklager å si det, men at de spiller best i mitt oppsett og du ikke liker det gjør at du skriver den kommentaren gjør at jeg nå ser på deg som en %#¤##%%#%%#!!!

MVH Viking

Edited by - Viking on 2003/01/07 02:02:41
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:57:03  Show Profile Send ekman a Private Message
att du är ohyggligt otrevlig gör ju saken mkt bättre eller hur?

totalt humorbefriad också?

såg du "=))" det i första inlägget möjligtvis??? jösses
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:01:53  Show Profile Send Viking a Private Message
Okidoki! Men jeg blir litt lei av at du kommer med lignende kommentarer med en gang noen sier at andre kabler spiller bedre enn Kimber, Nordost og Transparent i gitte anlegg. Du sitter på fasiten på hva andre hører/liker?? At du ikke kan skrive at du har liten erfaring og dårlig sådan med AZ og HT så skriv oppsettet og gitte omgivelser istedenfor spydige kommentarer som du senere kaller ironi!!

MVH Viking
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:07:49  Show Profile Send ekman a Private Message
jo klart jag kunde gjort det och det har jag vid flera tillfällen gjort också och jag vet att det finns andra saker i denna värld än transparent nordost och kimber jag tycker det är rätt fascinerande att du tycker acoustic och harmonic är bättre dock? och sen att du blir lei innebär det att du måste förolämpa mig och vara allmänt otrevlig?

tycker du jag har fel så varför skriver inte DU vad du upplever som bättre jämfört med spm och quattrofil och i vilken uppsättning osv istället för att börja förolämpa mig?
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:18:18  Show Profile Send Viking a Private Message
Mitt oppsett:
Meridian 598 (denne testes ut for øyeblikket)
Meridian 861
EAD Powermaster 2000 (modifisert)
JMLAB Mezzoutopia
JMLAB Centerutopia
JMLAB Miniutopia
JMLAB Subutopia2
Her oppleves spesielt Nordost Red Dawn som uoppløst med an "avkortet" bass, bassinstrumenter får ikke klinge ut og det hele høres kunstig ut. Lydbildet blir smalere samtidig som mellomtonen og diskanten blir fremhevet UTEN at man hører flere detaljer, flere detaljer går tapt og det blir et lite slør over lyden sammenlignet spesielt mot AZ Silver Referencene mine. AZ separerer bassinstrumenter bedre og det er lettere å skille kontrabass fra elbass der disse spilles samtidig, enda så har AZ mer bass OG bedre definert. Basstromma virker lettere men man kan lettere høre at kølla treffer skinnet og ekkoet av anslaget forsvinner ikke som det gjør med alle testede Nordost (har dog IKKE testet Valhalla).
Skarptrommer høres mer krispe ut og ikke harde som med Nordost! For meg, i mitt oppsett har Nordostkablene eet slags "skimmer" som ødelegger lytteopplevelsen.
Mer du har lyst til å vite?

MVH Viking
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:23:13  Show Profile Send ekman a Private Message
det måste jag säga låter väldigt konstigt? jag har aldrig haft några problem med basen med mina red dawn nu går visserligen inte mina högtalare så djupt men jag har för mig att sladd sa att han tyckte basen var väldigt bra med red dawn? hans högtalare går GANSKA djupt också? jag tycker det är lite konstigt också att du tycker nordost är ljusa? jag håller inte riktigt med om det i min anläggning så känns nordost grymt upplösta men med en varm klang däremot harmonic tech pro9 som jag också testat hemma låter väldigt vass och den flyttar även fram ljudbilden en halvmeter vilket är något jag verkligen inte uppskattar
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:27:59  Show Profile Send Viking a Private Message
Som sagt: Dette er et svært bra eksempel på hvor SYSTEMAVHENGIGE kabler er. Det er ofte at et kabelsett ikke viser samme lydideal i forskjellige oppsett. Jeg har aldri fått taket helt på Nordost og 3 av mine kamerater karakteriserer dem på samme måte som meg, så det er og blir en smaksak som varierer fra anlegg til anlegg og fra personers forskjellige preferenser!

MVH Viking
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000