HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilken är din bästa hårdrockskiva?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/04 :  11:59:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ubbe O - Hur vill du betala? Funkar det bra för dig med med Paypal?

För jag tycker nämligen att "Operation Mindcrime" är en ruskigt överskattad skiva, jag köpte ju den en gång i tiden eftersom alla tyckte att den var så himla bra - Jag har säkert lyssnat 40 gånger på den och inte är den väl direkt dålig men knappast heller i närheten så fantastiskt bra som det påstods...
Jag gav bort skivan till en kompis och har inte saknat den alls.

Nåväl, jag vet ju att det finns de som inte tycker att "The Number Of The Beast" är världshistoriens bästa platta, för smaken är som baken...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:44:54  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Mycket svårt. Det står mellan Metallica's Kill 'em all, Mayhem's De mysteriis dom sathanas, China's China och Repulsion med Horrified.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:50:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Mayhem's De mysteriis dom sathanas

Den hade jag inte förväntat mig komma upp i denna tråd...

I genren så tycker jag att man inte bör missa Immortals Sons of northern darkness . Den bästa svartmetallsplatta jag äger i alla fall.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:18:31  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
För mig är hårdrock just som det låter. Alltså Hård Rock.

Jag ser det som en förlängning av de tidigare bluesbaserade rockgrupperna som sedan fick uppföljare och utvecklare.

Jag vill inte alls på något sätt "dissa" eller påpeka, med pekpinne eller annat, om hur allt skall eller borde vara.

Det är väl så enkelt att jag inte är särskilt förtjust i viss typ av "hårdrock", och därför gör jag det enkelt för mig, genom att låta bli att lyssna på den. Även om det underligt nog spelas sådant jag inte alls gillar här hemma, på mer eller mindre regelbunden basis.

Min referens inom hårdrock är alltid liveinspelningen på vinyl från hmm, -72, har jag för mig, med Deep Purple, "Made in Japan".

Jag tycker att just det är vad jag menar med hårdrock.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:33:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vi gamla stötar som var med på 70-talet tyckte att Iron Maiden, Van Halen och Metallica mest kom med gammal skåpsmat.
Jag var rätt trött på metal på 80-talet och tyckte det mest handlade om att renodla än att utveckla.
Vilka plattor kan man säga är nydanande inom metal?
Vilka var det som började med hårdrock/metal?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:44:20  Show Profile Send beetype a Private Message
Jag får väl säga Kiss Alive! Så känns det idag. Imorgon vill jag nog att det ska vara någon annan platta (och i övermorgon ytterligare en annan). Jag får lätt ångest av att utse bara en platta, men det är ju det som är tjusningen med det hela!
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:51:32  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jag är också en gammal stöt från förra årtusendet.

Jag tyckte och tycker att Led Zepp, Deep Purple och i viss mån Black Sabbath var hårdrock för mig.
Det fanns/finns givetvis andra grupper.

Det jag tycker att de har gemensamt är väl bluesbakgrunden, eller kanske snarare inspirationen från bl.a. blues.
Kanske också gemensamt var väl intresset att experimentera med (nä, inte droger)olika musikstilar. ex. jazz( tänk bara på sättet Deep Purple hanterar taktbrytningarna, rythmändringarna och improviseringen i "Child in time")

En hel del var också inspirerat från folkmusiken.

Nåja, jag är inte insatt tillräckligt i detta för att utveckla det närmre, men jag har för mig att någon tv-kanal körde en "dokumentär" på just hårdrock/metal/pudel/gay/dravel/bjäffs och blöj, någon gång för inte så länge sedan.

Vilken jag självklart tittade på och fann mycket intressant.
Även om jag inte kommer ihåg särskilt mycket av det, eftersom jag headbangade hela tiden.

Det blir lite blurrigt när man håller på sådär.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

Edited by - Musik Hemma on 2009/03/04 20:57:35
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2009/03/04 :  23:30:58  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Opethic,

du hade ju redan köpt den så då gills det inte
Du som verkade ha så bra smak när man ser vilka plattor du gillar

Jag tror inte att det är bra att lyssna till en skiva för första gången som tidigare är höjd till skyarna, förväntningarna är nog för höga.
Mina favoriter som håller år efter år är sånt som omedelbart inte varit superbra, utan fått växa med varje lyssning utan att först ha hört av alla om hur bra skivan ska vara. Och jag tror att det går igen på många av oss här.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/04 :  23:51:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ubbe O -Visst är det så att de skivor som är lite svåra i början ofta fungerar bäst i längden, tyvärr så fungerade inte "OM" alls för mig.

Och som någon nämnde - vad är Hårdrock?
För några så är Hårdrock allt från Deep Purple till Napalm Death.
För andra är det kanske bara Hård rock med tydliga bluesrötter och kanske - det som jag ibland kallar för - mjukishårdrock typ. Europe och Bon Jovi?
För vissa så kanske varken Led Zeppelin eller Def Leppard kan kallas Hårdrock överhuvud taget?

Jag använder ordet på två olika sätt, dels med betydelsen som det näst sistnämnda (äldre bluesbaserad alt. mjukistypen) - detta när jag diskuterar musik med andra Hårdrockare.
Vi skiljer då på Rock - Hård Rock - Heavy Metal - Death Metal osv...
Men om man halkar in på ämnet på jobbet tex. eller diskuterar musik med folk som inte är så insatta så blir det första alternativet.

----------------------------------------------------------------------

Björn-Ola skrev (jag får inte igång citatfunktionen):
Vi gamla stötar som var med på 70-talet tyckte att Iron Maiden, Van Halen och Metallica mest kom med gammal skåpsmat.
Jag var rätt trött på metal på 80-talet och tyckte det mest handlade om att renodla än att utveckla.
Vilka plattor kan man säga är nydanande inom metal?
Vilka var det som började med hårdrock/metal?


Jag har märkt att det här är ganska vanligt bland folk som idag är i 50-60 års-åldern, har dock aldrig förstått varför det är så.
Få saker förändras över en natt, musik utvecklas sakta och försiktigt, det kommer dock alltid att finnas en stor dos skräp och en liten del som verkligen är bra - det gäller att plocka russinen ur kakan.

Jag tar mig friheten att kommentera dina exempel:
Van Halen - ingen favorit hemma direkt, men kombinationen av gladlynt och fartig rock med en ovanligt framträdande gitarrist var väl ganska unik på den tiden antar jag.
Iron Maiden - Förädlade Thin Lizzy's tvillinggitarrsound (knepigt ord) och kombinerade det med punkens fart och energi.
Hårt, snabbt, melodiskt och varierat!
Deras tre-fyra första plattor har betytt oerhört mycket för många band idag.
Metallica - Liksom Iron Maiden definerade de en ny genre, Thrash Metal, det som jag tycker var det viktigaste som skedde här var att arvet efter bluesen nu var som bortblåst.

Att nämna några specifika plattor som är nydanande inom Metal kan bli knepigt, men de band som jag tycker har stått för den viktigaste utvecklingen inom Metal (OBS! Metal, inte hårdrock) är:
Therion, Opeth, Iron Maiden och Slayer (ett band som jag själv inte gillar, men som har betytt oerhört mycket för utvecklingen av olika genrer)

Det är inte menat som kritk mot just dig Björn-Ola, men det du skrev är något som jag får höra ganska ofta.
Själv försöker jag gladeligen att lära mig att uppskatta det nya som kommer, men det fungerar inte alltid.
Hardcore/Grindcore kan jag inte med, och Black/Death Metal tog ca. tio år innan jag lärde mig gilla.
Så det gäller att inte ge upp

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/03/05 00:21:39
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/05 :  00:24:13  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
quote:
För andra är det kanske bara Hård rock med tydliga bluesrötter och kanske - det som jag ibland kallar för - mjukishårdrock typ. Europe och Bon Jovi?


Det där min vän, är inte riktigt i paritet med vad det handlar om, och att sätta Europe och Bon Jovi i samma mening som hårdrock, låter sig inte göras på ett alldeleles självklart sätt.

Dessa band spelar pop, med ett MTV-vänligt rockstuk. För all del med alldeles ohyggliga framgångar och all respekt för det, för fanken. Det har väldigt lite med hårdrock att göra.

Att nämna Led Zeppelin i samma mening som Def Leppard är som att säga att Jaguar och Skoda är bilar, och stanna med det.

Å nu börjar jag låta som den gnälliga farbron jag är, och inte ville bli. På något sätt.
Jag skulle aldrig någonsin säga till min son att sänka volymen.
Ni får räkna ut hur det löftet höll.


" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/05 :  00:37:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Musik Hemma - Har du hört Europe, Def Leppard och Bon Jovi hur de lät på sina debutplattor? Det kallar i alla fall jag för Hårdrock!
Det var dessutom inte menat att vara mina egna åsikter, bara en reflektion av olika synsätt.
Om jag hade skrivit Takida eller My Cemichal Romance så kan vi däremot tala om Pop med MTV-vänligt rockstuk...

Att Jag satte LZ i samma mening som DL var som representanter för dels "äldre bluesbaserad hård rock" (LZ) och "mjukishårdrock" (DL)
Vad jag var ute efter var det att många yngre idag drar gränsen för vad som är Hårdrock vid typ Metallica - allt som är äldre eller mjukare är Rock/pop för dom.
Och jo, jag kanske skulle ha skrivit och/eller mjukishårdrock...

Men nu ska vi väl inte tjafsa om det, utan jag tycker att vi nöjer oss med att säga att Hårdrocken är väldigt stor och bred - och den betyder väldigt olika saker för olika personer.

Edit: rättstavning

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/03/05 00:49:00
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/05 :  02:04:08  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jag har både Europes och Bon Jovis debutplattor.

Def Leppard betraktar jag som musikens motsvarighet till kryddhyllans Aromat. Dvs. bra att ha till det mesta om man inte vet vad man vill, eller hur man skall göra. Konstgjort, förstärkt och syntetiskt.

Det är pudelpop i MTV-förpackning med pretantioner att vara rock.
Å med vissa övertoner till lite tuffare tongångar.

I övrigt så hållar jag med dig och begriper vad du säger.

Hårdrock ÄR ett brett spektrum, och det fina med det hela är väl att det finns plats för så mycket.
Även det jag personligen inte gillar.

Men med mer plats för det som jag verkligen gillar, och fullt ut.


edit: stavfel och dravelfilter. Nedan blir det senare urkopplat.
edit 2: Dravelfiltret inkopplat igen, och nedanstående personligt trams skall av läsaren betraktas som raderat.

/ps
Det borde vart en smiley både här och där eftersom inlägget verkar dystert och gnälligt. Det var meningen också, men med en gul gubbe så blir det lite mindre tråkigt att läsa. /ds

pps/ här är en: Å kanske en till, fast en grön: /dds.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

Edited by - Musik Hemma on 2009/03/05 02:31:55
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/05 :  08:38:46  Show Profile Send millenniumking a Private Message
För enkelhetens skull brukar jag själv bara dela upp i två huvudkategorier hårdrock och metal. Till hårdrocken skulle jag även kunna räkna Bon Jovi och Def Leppard. När jag var ung fick man faktiskt kallas hårdrockare om man lyssnade på de banden - även Kiss, Mötley Crue etc var ju hårdrock. Däremot kanske jag inte skulle räkna dem som metal!

Metal för den delen kan ju delas upp i hur många subkategorier som helst. Thrash, death, grind, gore, viking, pagan, black, progressive, doom, folk, speed, melodic etc etc etc.

Jag är ingen riktig fan av hela kategoriseringshysterin dock!

När jag var ung lyssnade jag faktiskt t.ex på Depeche Mode samtidigt som jag var hårdrockare fast det ju var en av de sju dödssynderna!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/03/05 :  09:33:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
De flesta försök att kategorisera hårdrock eller metal faller alltid på något... tex så är ju en klassisk heavy metal något som ofta associeras med "The new wave of british heavy metal" där band som Iron Maiden, Saxon, Judas mfl brukar sorteras - dvs Tung metall... Idag känns kanske Maiden inte så mycket metal...

Jag skulle nog ändå välja hårdrock som ett övergripande paraplybegrepp som omsluter en verkligt stor mängd av olika subgenrer (precis som nämnts ovan). Här inryms tex olika metalgenrer, men även andra former. Inga av dessa genrer har vattentäta skott mellan sig, eller framåt/bakåt i musikhistorien, det går alltid att spåra var olika genrer och artister får sin inspiration ifrån - något leder till något annat. Artister ändrar stil över åren, börjar i en genre, fortsätter i en annan osv...

Det som gör hårdrock överlag till en av de... nej, jag skulle vilja hävda den mest levande och vitala genren idag är att den ständigt förändrar sig och förgrenar sig. Det är snudd på omöjligt ens för den mest intresserade att hålla koll på alla olika stilar och subgenrer. Hårdrocken inrymmer en verkligt stor mängd musikinnovatörer som väver samman element och inspiration från i stort sett alla genrer som finns. I vilka andra genrer hittar man det? Åtminstone inte i samma omfattning

Det finns en ständigt pågående utveckling inom hårdrocken som inte tycks avta (tvärtom) som gör att den aldrig blir tråkig att förkovra sig i, en utveckling där dessutom dess starka rötter aldrig dör ut - Zeppelin, Sabbath och Purple är fortfarande hyllade, tongivande och det finns många band som fortfarande gör musik i den stilen. Bluesen lever fortfarande i stonerrocken och "southern rock"-inspirerade band... Likaså finns det de som totalt söker frigöra sig från det gamla och söka nya vägar.

Inte allt blir bra (rap-metal någon?) men det blir ofta spännande.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/05 :  10:18:07  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Håller helt med föregående talare!

Det är just därför man (läs: jag) aldrig ledsnar på hårdrock - har lyssnat på hårdrock aktivt sen tidigt 80-tal när jag fick en Whitesnake platta i födelsedagspresent, och beroendet blir bara värre för varje år som går! Snart 30 år i djävulens tjänst!

Förresten - Anthrax samarbeten med Public Enemy har väl i alla fall någon poäng! Annars är det väl oftast en styggelse.... hehe

Edited by - millenniumking on 2009/03/05 10:20:10
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/05 :  11:02:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
guy gadbois - Där slog du verkligen "huvudet på spiken"!

Och Musik Hemma - Om man tänker på Def Leppard som de låter idag (och kanske de senaste typ 15 åren) så håller jag helt med dig i ditt resonemang.
Men när det begav sig så var de ju faktiskt en del av den sk. "New Wave Of Brittish Heavy Metal" tillsammans med Maiden, saxon, Samson osv...
Och deras tre första plattor tycker jag är riktigt bra Hårdrock.

Kom på en sak - I USA så säger man väl Heavy Metal om all Hårdrock/Metal från Bon Jovi till Nile?

Kom på en sak till - Dream Theater har också betytt massor, de har influerat mängder av band och lyft den tekniska nivån på hårdrocken många steg.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/05 :  18:20:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag bugar för din kunskap, Opethic.
Självklart beror uttalandet från mig på att man inte är tillräckligt initierad.
Jag tror det var du som fick mig intresserad av Therion. Det efter att du tillrättavisat mig efter ett dumt uttalande av mig om Metal och symfoniorkestrar.
Flera av deras skivor är riktiga höjdare. Den senaste är ju lite annorlunda och en klar hyllning till de grupper jag lyssnade på på 70-talet, Led Zeppelin, Uriah Heep och Jethro Tull.
Det är klart att jag föll som en fura. Men det är "Secret of the Runes" är en av mina absoluta favoritplattor. Vovin och Theli är inte dumma heller.

Opeth? Jag får väl försöka en gång till, men just nu är det mycket Ayreon.

Trots att jag började lyssna på musik runt -73, så var det inte den bluesbaserade hårdrocken som intresserade mig utan mer den med inspiration av folkmusik och klassisk musik.
Deep Purple var favoriterna med Led Zeppelin, Uriah Heep och Jethro Tull i släptåget och Black Sabbath och Thin Lizzy en bit efter.
Det ledde mig sedan vidare till Van Der Graaf Generator och Genesis.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2009/03/05 :  19:08:12  Show Profile Send Hornta a Private Message
oj oj oj, går inte att välja! är beroende på vilket humör och stimm man är inne i.

men några klassiker som aldrig spelar sönder:
Cradle of Filth -The Principle of Evil Made Flesh, Dusk and Her Embrace och Cruelty and the Beast
Old Man#180;s Child - In The Shades of Life, Born of a Flickering och The Pagan Prosperity
Dream Theater - Images and Word, Awake och Train of Thoughs
Therion - alla skivor!!!!
Pain of Salvation - BE
Kaipa - alla deras nyare skivor
Karmakanic - alla nya skivor
The Flower Kings - alla skivor
Roine Stolt - Nyare skivorna
Falconer - S/T och Northwind
Messugah - alla skivor
Savatage - alla skivor :))


Sedan har det kommit till några nya skivor senaste året:
The Used - alla skivor!
Protest the Hero - alla skivor!
Refused - The Shape of Punk to Come
Raised Fist - 2 senaste skivorna
AFI - alla skivor
Aiden - alla skivor
Senses Fail
Story of the Year
Tiamat

Där! blev en hel del... men det är skivor som alltid funkar och är omöjligt att välja mellan.

Kolla in min Last.fm för se vad jag lyssnar på just nu...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/03/05 :  19:51:35  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Old Man's Child - In The Shades of Life, Born of a Flickering och The Pagan Prosperity


Kul att jag inte är den enda i världen som gillar dessa plattor!
"The Pagan Prosperity" är nog tidernas bästa platta enligt mig!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/05 :  20:24:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Flower Kings

Men är det hårdrock?
Men om vi utvidgar och tar med prog så finns det ju ytterligare en del skivor att välja mellan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

SCarlsson
Member

135 Posts

Posted - 2009/03/05 :  21:47:11  Show Profile Send SCarlsson a Private Message
Vill nog ha med

Accept - Metal Heart
Mustasch - Ratsafari


Sen finns det ju en hel del annat såklart men dessa två är mina favoriter.


***Clearaudio PerformanceSE*Graham Slee*Hegel HD11*MF M6 500i*Focal Electra 1008BE***
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2009/03/11 :  23:32:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Skall man bara ta en får det bli: Wolf "The black flame"

J. Ullberg
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2009/03/12 :  00:21:18  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Black Sabbath - Vol. 4.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2009/03/13 :  10:50:12  Show Profile Send sumo a Private Message
Bäst just nu

Annihilator : Waking The Fury
Exodus : Tempo Of The Damned

http://www.youtube.com/watch?v=l6De036vRWA
http://www.youtube.com/watch?v=FEzWgIQ6NcU

Hrrrmm

Edited by - sumo on 2009/03/13 11:07:25
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2009/03/16 :  20:06:47  Show Profile Send Hornta a Private Message
Håller med om Pagan, lätt en av de absolut bästa skivorna som gjorts!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000