Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 14:33:53
|
Apropå kablar så var jag på besök hos Radiolagret i Göteborg för länge sedan. När de demade sina älskade QLN Signature-högtalare berättade de att de alltid provade ut längden på högtalarkablarna ihop med förstärkaren och högtalarna. I det här fallet hade de kommit fram till att 11m kabel var det optimala. Anledningen skulle vara att för hög dämpningsfaktor leder till ett stumt ljud där högtalarna inte tillåts spela ut ordentligt. Jag tyckte det lät fullständigt koko. Men längre fram så testade jag med en mångkardelig kabel på samma högtalare där jag skalade av lite ledare successivt och lyssnade på vad som hände med ljudet. Faktum är att jag upplevde ljudet som roligare med färre kardeler. Ljudet blommade ut och fick mer lyster. Samtidigt så minskade kroppskänslan i ljudet och röster och instrument flöt ut mer. Det gällde att hitta en bra avvägning och efteråt kom jag på att jag i princip gjort samma sak som killarna på Radiolagret.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 21:11:53
|
Jag sitter och läser lite på Nuforce websida. http://www.nuforce.com/Why-Nuforce.htm
De skriver om dämpningsfaktorn på sina förstärkare. Över 4000!
quote: An extremely high damping factor. Damping factor is simply a measure of an amplifier#8217;s ability to drive and control a speaker. The higher the number, the better. An excellent tube amplifier might have a damping factor between 10 and 100. A very high quality Class-A amplifier might reach 200. A Nuforce amplifier has a damping factor greater than 4,000! And unlike conventional amps, Nuforce#8217;s damping factor is totally unaffected by changes in audio frequencies. In plain English, this means Nuforce will deliver wide, lightning-fast dynamics with any speaker.
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 21:20:44
|
Dämpfaktorn på ett par ICE Power 1000w är över 1000 till ca 1khz, sen sjunker den stadigt och passerar 100 vid 3khz, samt når 10 vid ca 10khz. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 09:20:44
|
Ang Nuforce så är det långt över den punkt där det har betydelse förutom som säljargument. (Se räkneexemplet tidigare.) Hela texten där är ju också ett exempel på försäljningssnack. Generaliseringarna om andra förstärkare är ju för goa!
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 09:33:38
|
Håller med dig Bernt och re-citerar mig själv:quote: Till detta kommer en uppsjö andra egenskaper som är minst lika viktiga varför Aftonbladet-fokuseringen på ett fåtal parametrar som vanligt säger långt från sanningen!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 10:54:02
|
quote: Hög dämpfaktor gör att konerna i högtalaren hålls i ett hårt grepp. Låg dämpfaktor kan också vara eftersträvansvärt ifall man har ett alltför slankt ljud och vill ha ett ljud med lite mera nivå i basen. En låg dämpfaktor låter konerna svänga ut mera och resultatet blir mer basnivå. Priset är naturligtvis sämre kontroll. Vi som bygger högtalare med öppen baffel är väl bekanta med den här variabeln.
Bernt, kan du utveckla det här med "öppen baffel" och hur det påverkas av dämpningsfaktorn. Många föredrar ju att driva sina Magneplanarer med rör (med låg dämpningsfaktor) - kanske beroende på att även planarerna kan bli väl slanka och torra i basen med superkontrollerade ss-steg med hög dämpningsfaktor? |
Edited by - Sceptic on 2009/03/03 11:27:31 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 12:20:26
|
Det Bernt är inne på är att man kan höja Q-värdet med serieresistans och det är ett grepp man ofta tar till vid bygge av dipol-SW t.ex.
När det gäller Magnepan så har de ingen impedanspuckel i basen som påverkas av seriemotstånd så där fungerar det lite annorlunda.
Edit.
Så här ser impedanskurvan ut för 3.6R
Hämtat här: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/303/ |
Edited by - MatsT on 2009/03/03 12:23:30 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 12:26:07
|
quote: Hög dämpfaktor gör att konerna i högtalaren hålls i ett hårt grepp. Låg dämpfaktor kan också vara eftersträvansvärt ifall man har ett alltför slankt ljud och vill ha ett ljud med lite mera nivå i basen. En låg dämpfaktor låter konerna svänga ut mera och resultatet blir mer basnivå. Priset är naturligtvis sämre kontroll.
Jag missade den här texten, men det är ju exakt det fenomen jag beskriver tidigare. I vissa system som låter för torrt, stumt och omusikaliskt så kan det vara en fördel att anpassa dämpningsfaktorn med hjälp av kablar.
Eller är jag ute och cyklar? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 12:39:13
|
Tycker inte du cyklar. För att få öppna bafflar (Med konventionella element, tack MatsT!) att ge mer bas jämfört med övriga register kan man faktiskt ta till att sätta motstånd i serie med baselementen. Eller tunna kablar. Eller långa kablar. Eller ett slutsteg med låg dämpfaktor = hög utimpedans. Alla dessa varianter gör samma sak. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 12:55:38
|
Med ett seriemotstånd minskar den "verkliga" motorstyrkan för ett konelement. Ett element motorstyrka är beroende av faktorn
Bl/sqrt(Re)
Där Bl är magnetstyrkan i kombination med längden talspole i magnetgapet samt Re är talspolens likströmsresistans. Elementet känner ingen skillnad om detta Re sitter i talspolen eller i ett seriekopplat motstånd. Därför fungerar det med att addera ett motstånd. Motståndet sänker alltså elementets motorstyrka och därmed dess elektomekaniska dämpförmåga kring resonans vilket gör att det absorberas mindre energi per cykel membranet slår som i sin tur leder till att membranet "fladdrar lite lättare". Detta knep används flitigt när basreflexlådor konstrueras. Har ett element för stark motor blir Qts för lågt och man måste addera ett seriemotstånd. Detta kan mycket väl ingå i den seriespole som antas finnas i delningsfiltret och fungera som lågpass. Därför kan man hitta spolar med relativt tunn tråd. Således kan både ett seriemotstånd samt tjock lindningstråd sparas in vilket är mycket kostnadseffektivt. |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 13:47:20
|
En annan aktuell artikel om återkoppling är denna:
http://www.passdiy.com/pdf/articles/distortion_feedback.pdf
Ett citat som lockar till läsning:
quote: At one extreme, the position is that #8220;feedback makes amplifiers perfect#8221;. At the other extreme, #8220;feedback is a menacing succubus that sucks the life out of the music, leaving a dried husk, devoid of soul#8221;.
The former viewpoint usually belongs to so-called #8220;objectivists#8221; who have a fine appreciation for electronic theory and measurements. Their opposites would be the #8220;subjectivists#8221; who emphasize the listening experience and often own tube amplifiers. Accusations are occasionally made that objectivists can't hear, and conversely that subjectivists hear things that aren't there. This being the entertainment industry, I hope everyone is having a good time.
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:04:50
|
Tack, för mig som inte är van att utläsa impedanskurvor - vad betyder 3.6:ans impedanskurva för valet av förstärkare När man testade YG Acoustics Anat Ref II fann man i Stereophile att VTL´s MB-450 inte var en speciellt bra match - "probably something to do with where that 2.75 ohm drop is located", men att de var en perfekt match med Thiel 3.7 (som ju brukar anses som en svår last), Usher Be-718 och Dynaudio Special 25. Vissa impedanskurvor är inte att leka med |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 16:12:58
|
quote: probably something to do with where that 2.75 ohm drop is located
Inte för att verka bitter, men många försöker dra förenklade slutsatser från enskilda parametrar och tyvärr är inte det inte så i verkligheten utan det beror på så oerhört många olika faktorer. Jag skulle totalt ignorera det citatet om jag läst tidningen. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 18:33:37
|
Kanske skulle lagt till att det var en "lack of sparkle on top" som Wes Phillips saknade när 450 sII drev just de dyra ($107.000) YG Acoustics (dock inte med de andra högtalarna), men att de å andra sidan "added a dollop of slam down below". |
Edited by - Sceptic on 2009/03/03 18:40:43 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 18:47:27
|
Lite förenklat kan man säga att då utimpedansen närmar sig högtalarimpedansens "lägre värden" får man en tonkurvepåverkan som till formen liknar impedanskurvan fast rejält mycket mindre. I fallet 3.6 så ger en högre utimpedans ett lyft vid 1kHz och ett litet tapp vid högre frekvenser men jag tror inte att VTL-förstärkaren har så särskilt hög utimpedans så förmodligen var det något annat han inte gillade med den, kanske han har en annan smak bara? |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 19:09:33
|
quote: I fallet 3.6 så ger en högre utimpedans ett lyft vid 1kHz och ett litet tapp vid högre frekvenser men jag tror inte att VTL-förstärkaren har så särskilt hög utimpedans så förmodligen var det något annat han inte gillade med den, kanske han har en annan smak bara?
De ska ha en utgångsimpedans på 1,5 ohm. Han gillade 450 blocken väldigt mycket ("Clearly, the MB-450 IIs sounded remarkably when used with the Thiel CS3.7 speakers-and with the Usher Be-718s and the Dynaudio Special 25s") men inte med just YG som han provade stegen med i senaste S-phile.
quote: The output impedance was a fairly high 2.1 ohms across the audioband in Tetrode mode, a lower 1.55 ohms in Triode mode. As a result, there will be a moderately high modification of the amplifier's frequency response by the manner in which the partnering loudspeaker's impedance changes with frequency.
Hämtat här: http://stereophile.com/tubepoweramps/108vtl/index5.html |
Edited by - Sceptic on 2009/03/03 19:28:04 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/03/03 : 19:18:13
|
Med 1.5 ohms utgångsimpedans får man en klar inverkan med en 4-ohmshögtalare och det är nog framförallt en liten höjning vid strax över 1kHz i Magnepanfallet. En kompensationslänk skulle lösa problemet men det krävs ju lite ingrepp i filtret då förstås. Jag tänker göra det i mina Magnepan MMG. Jag har lite svårt att förstå att de inte gjort det, en nästan helt rak impedanskurva som man får då är ju ett försäljningsargument! |
|
|
Topic |
|