HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Opeth i Falun!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/02/26 :  22:35:11  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag säger bara!!! WOOOOW! vilket band!!!



GM 70SE Nu kör vi!!

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/02/26 :  22:50:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har inte sett dem live, men tycker att omdömet kan gälla för deras prestation på skiva också..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/02/26 :  22:51:51  Show Profile Send acebowler a Private Message
Kan säga att dom är kanon live!
Rekomenderar om du har möjligheten! Fasen lika tight som på skiva....!!!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/02/26 :  23:28:37  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Såg dom i Örebro igår (25:e feb) och de var otroligt bra!

Visst, det är mitt absoluta favoritband - men det går ändå inte att beskriva med ord hur bra det var, tom. ljudet var kanonbra!


Att jag missade ca. en halvtimme i början pga. missuppfattad starttid är en annan femma...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:00:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hur låter sångaren, som kakmonstret eller? Har för mig att han mest growlar, hoppas jag har fel...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:06:29  Show Profile Send acebowler a Private Message
INtressant med sångaren, han har ett spann från growl till klaraste tonen.


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:08:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Han låter så här:


http://www.youtube.com/watch?v=CJTcPOzRDaQ

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/02/27 :  08:47:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har lyssnat lite nu, när han sjunger normalt är det bra men när growlandet börjar förstörs allt enligt mig...har aldrig gillat growl, men vet att många gör det. Hur är mastringen på deras cd, förmodligen inte så bra?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/02/27 :  09:01:14  Show Profile Send acebowler a Private Message
Sista plattan låter riktigt bra faktiskt, lite "skitigare" touch än den förra som enligt vad jag tycker var lite "för" städad.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/02/27 :  09:11:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tycker att Opeth i allmänhet har väldigt bra ljud på deras skivor, låter inte söndermastrade.

Matte76: jag skulle råda dig att köpa "deliverance", inte en chans att du någonsin kommer att ångra det inköpet....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/02/27 :  10:56:02  Show Profile Send acebowler a Private Message
Å då lyssnar du på" a fair judgement"!!!

EDIT situationstecken

GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2009/02/27 10:56:33
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/02/27 :  12:24:43  Show Profile Send Ayn a Private Message
"Damnation" kan kanske vara att föredra om man nu inte gillar growlandet. Fast den kan bli lite enahanda i längden nästan, bara softa låtar...

Jag pallade inte heller med growlandet först. Min lägenhetskompis lyssnade rätt mycket på Opeth och jag kunde inte låta bli att garva när jag hörde "kakmonstret" Men efter ett tag sa det liksom bara klick, och jag insåg att jag inte tyckte något annat skulle passa helt enkelt. Men visst, det är en tröskel att ta sig över. Glad att jag tog mig förbi det dock! Mikael Åkerfeldt är ett geni!

Spontan rankning av Opeth-skivor...
- Blackwater Park
- Ghost Reveries
- Watershed
- Damnation
- Deliverance
- ...resten (de tidigare skivorna har jag inte fastnat för, halvtaskig produktion och lite annat stuk...)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/02/27 :  14:02:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Känns som att vi har diskuterat det här tidigare...

Men om det är något band som kan få "den vanlige hårdrockaren" att gå över gränsen och börja gilla growl så är det nog Opeth (om man klarar progg och tvära kast till soft/akustiskt flum, många har ju svårt med det också) samt kanske Dark Tranquillity och Arch Enemy.

Kommer själv ihåg hur jag och polarna skrattade åt sångstilen då i början av 90-talet - tio år senare så gick jag över gränsen, tack vare Opeth

Matte76 och andra som funderar på ljudkvaliteten - från "Blackwater Park" och framåt så är både ljud och mastring ovanligt bra för genren.
Mästerverket "Still Life" fick sig ju en uppfräschning nyligen (remastrad + 5:1 ljud på en CD+DVD) har inte hört den dock, den står fortfarande inplastad i hyllan.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/02/27 :  14:35:06  Show Profile Send matte76 a Private Message


Nja "Deliverance" har bevisligen väldigt komprimerat ljud, här är titellåtens kurva...dessutom för mycket growl för min smak även på den skivan. Synd, när han sjunger låter det bra och de spelar riktigt bra. Jag är dock allergisk mot growl, tyvärr.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2009/02/27 14:38:13
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/02/27 :  14:47:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
matte, synd! Du missar riktigt bra grejer! Du får jobba på att vänja dig

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/02/27 :  14:59:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Du får jobba på att vänja dig


Man ska aldrig säga aldrig, men jag blir mycket förvånad om det skulle gå. Får mest huvudvärk av growl, njutbart är det inte

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/02/27 :  21:41:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Det var ju en riktigt hemsk bild du hade där Matte, inte kul att se.

Fast jag tycker ändå det låter bättre än det mesta som ligger inom genren - av det som gjorts de senaste åren.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000