HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gitarr amp (rör), data och prioriteringar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/02/22 :  11:44:14  Show Profile Send pix a Private Message
Vilka parrametar/prioriteringar skilljer en gitarr-amp från ett vanligt Hifi-steg?

Jag misstänker att låg dist och hög bandbredd inte är absoluta krav utan att det mer handlar om att skapa en ljudsignatur som man tycker om.

Kan man spalta ner några grund data som Gain, Bandbredd etc?
Vad bör man tänka på i gämförelse med att konstruera ett Hifi-steg? Gitarr-steg vill man ju ofta att de skall kunna klippa, men på ett behagligt sätt

Har ett par Philips 12" element med hög verkningsgrad som jag tänkt
använda. Och funderar på EL84 el. likn. som slutrör.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/22 :  12:23:03  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kör ett vanligt ECC83/EL84 PP-8k, pentod, katodbias och skippa motkopplingen så är du hemma.

Kör en standard pentodkopplad EF86 följd av högohmig volym+ton(ala OS Fender) så är det klart på preampsidan.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/02/22 12:25:11
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/02/22 :  12:31:58  Show Profile Send pix a Private Message
Vintage,
Vilka krav ställer man på järn, nätdel etc?
Finns det anledning att kosta på audio-kvalité eller är det onödigt?
Misstänker att man kan gå på betydligt mindre järn? (låg Lp) samt
att nätfiltrering kan göras rel. enkelt (sand-brygga med C-filter)
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/22 :  13:06:39  Show Profile Send reVintage a Private Message
Likriktarrör gäller! Drossel kan ersättas av 100ohm.

125-järn från Hammond kan användas.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/22 :  13:37:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Här kan man gladeligt köra med (passande) EI nättrafos?
Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2009/02/23 :  10:30:01  Show Profile Send Äpplet a Private Message
Jag skulle nog säga att det i s f att minimera inverkan från komponenterna på ljudet handlar om att omsorgsfullt välja den inverkan man vill ha. Så det första man måste ta ställning till är om man vill ha en förstärkare med gott om headroom, en med god "touch sensibility", en med getingdist, en med rå och eldig marshalldist, en med mycket kompression osv. Nästa steg är att översätta det i val av topologi och komponenter, och här är det t ex, precis som du är inne på, en fråga om att begränsa bandbredden på rätt ställen, skapa övertonerna sent eller tidigt i kedjan osv.

Med EL84 i p-p kan du bygga klassiker som Marshall 18watt, Matchless Lightning och Vox AC-10, dvs riktigt goa, elaka rock n' roll-maskiner. Däremot är inte Fenderstuk av olika slag så gångbart.

Vilka Philipselement har du? Är det de klassiska 50W med dubbelkon?

Johan H
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/23 :  10:58:07  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Johan H

Maglemer?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2009/02/23 :  11:17:08  Show Profile Send Äpplet a Private Message
yep.

Johan H
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/02/23 :  12:59:46  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Vilka Philipselement har du

Philips 9710M (med dubbelkon)
trodde de var 12" men de vara bara 8"..

Men om jag förstår er rätt så tycker ni att det är rätt att till viss del "sätta signaturen" i steget, inte sikta på ett transparent steg och labba med effekter vid sidan om?

/Pix

Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2009/02/23 :  13:41:48  Show Profile Send Äpplet a Private Message
Ja, vitsen med rör till gitarr är utan tvekan att ge karaktär och spelkänsla.

Åtta-tummare tror jag inte på. Vissrligen förekommer de i en del småstärkare, men det blir ovillkorligen ett rätt skopat och snöpt ljud. Två tior eller en tolva däremot är mycket gångbart.

Johan H
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2009/02/26 :  21:31:24  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
"Maglemer är en äppelsort med mestadels rött skal, och äpplet har sitt namn från byn Maglemer, som ligger i Lolland, Danmark"

Pix! Du har två (minst) rör-gurus på trå'n...
Äpplet a.k.a. Maglemer brukar inte vara en copycat utan experimenterar med kända och nästan okända rör (i gitarrsamanhang)

reVintage har visat prov på mycket kunskap i f.d. GMF och nu på ljudbojen.com/bojen/forum/

Inget ont om hajfajnördarna som häckar här men är det gitarrförstärkare bör du slå ett getöga på bojen...

Som slutsteg kan man visst ha ett hifi slutsteg - var MYCKET vanligt på 60talet. Men många vill ha sag och dist i slutsteget med.
Men att gå på hifi rör i preampen ger OFTA ett (mycket subjektivt) "torrt och dött" gitarrsound.
Men främst är det nog tonkontrollen som är annorlunda.

Vad beträffar järn så finns det olika skolor: Men MÅNGA utnjyttjar just små OTs för att just få ett "skitigt" ljud.

EDIT: från nedan länk
If you compare the physical size of electrically identical power transformers from yesterday and today, you'll get a much better idea of what I am talking about. The same 'improved' technology was passed on to output transformers. This is why I don't like Hammond output transformers; they're too good for what I personally like to hear in a guitar amplifier! I want an underdesigned, flimsy output transformer! Many 'new' technicians are flabbergasted when they see the teeny little output transformers Marshall put in their early amplifiers.

Lite kvällsläsning från en med lite egna åsikter:
http://www.tone-lizard.com/Table_Of_Contents.htm

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

Edited by - gammelnalle on 2009/02/26 21:35:12
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/27 :  09:40:31  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Som slutsteg kan man visst ha ett hifi slutsteg - var MYCKET vanligt på 60talet. Men många vill ha sag och dist i slutsteget med.

Bra info, Gammelnalle. Och tack för de goda orden!

Ett hifi-pentodsteg funkar i allmänhet klockrent. Bara att minska NFBn om man så vill alt. ta bort den helt. UL bör vanligtvis pentodkopplas.

Skulle vara kul att testa ett PP DHT (2A3 alt. 6B4G) till gitarr. Har sett att de börjar dyka upp.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/02/27 :  09:55:44  Show Profile Send pix a Private Message
Tror att jag skall börja med komponeneter som jag har liggandes, och prova mig fram.
Jag antar att gitarr-steg kanske är mer ett subjektivt val än ett hifisteg.

Det här gitarrspelandet är något som jag och min 9-åriga dotter nyligen börjat med som en gemensam grej, och jag tror inte att övriga famlijen vill att vi skaffar oss allt för effektstarka grejjer
Det handlar altså mer om en liten amp/högt för medhörning.
Har även fått tipset att allt blir mer lätthanterligt om man håller dimensionering av steget på en låg nivå.
Det är då enklare om man medvetet vill prova klippa/dista steget.

Jag har ett antal (vintage) Siemens 5K:8 OPTs som aldrig blir andvända till nått.
P/S -lindningarna är inte "sektionerade" så bandbredden är nog rätt så begränsad uppåt.
Primärinduktansen ligger på ca 5 Henry så i hifisammanhang är de kass, men de är kanske är något att starta med.

Mvh
/Pix

Edited by - pix on 2009/02/27 09:56:54
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/02/27 :  10:13:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
quote:
Kör ett vanligt ECC83/EL84 PP-8k, pentod, katodbias och skippa motkopplingen så är du hemma.

Kör en standard pentodkopplad EF86 följd av högohmig volym+ton(ala OS Fender) så är det klart på preampsidan.

Om det är SE trafos så kan du ist köra 1st EL84. Eftersom du har två högtalare så kan du väl bygga varsin. Du bör nog ta bort eller dämpa dubbelkonen om du ska köra 9710.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/02/27 10:15:36
Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2009/02/27 :  19:07:03  Show Profile Send Äpplet a Private Message
"rörguru" -hoppla, man tackar, men du har nog betydligt mer erfarenhet i branschen än jag, Björn.

Ett tips till Pix är att kolla in projekten på AX84 - massvis med idéer och erfarenhet kring att bygga lågwattare och enpetare.

Ps Björn: glöm inte att det finns diverse pryttlar hos mig som du var vänlig nog att vilja ta hand om. Vi kan väl höras via pm eller mail Ds

Johan H

Edited by - Äpplet on 2009/02/27 19:07:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000