HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lurad!??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:07:24  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
var nyligen på en hifi butik i umeå, för att få lyssna på Advantages S1 tillsamans med konventionella elementhögtalare, eftersom jag tidigare bara hört s1an med ett par Martinlogan, och det var ingen höjdarupplevelse.
men tyvär var spelaren såld. )-:

När jag ändå var där, (och eftersom det inte var så mycket folk i butiken) beslöt jag mig för att göra en liten A/B jämförelse mellan Regas cd: Planet 2000(ca 7000kr) och cd-fix(ca 17500kr), egentligen skulle jag velat gämföra mot Regas Jupiter, eftersom den ligger i samma prisklass som cd-fix:en men butiken hade tyvär bara den billigare.

Eftersom jag uppnått den tekniska begåvning att jag vet hur man kopplar in ett par RCA kontakter, frågade jag butiksägaren om jag fick koppla upp aparaterna själv.
Men det fick jag inte, utan det gjordes av en butiksanstäld.

kringutrustning som användes var Amplifix, och ett par dynaudio stativare.

Jag körde igång testen genom att spela ca 20sek om och om igen från samma musikstycke, på de olika spelarna. Testen fårsvårades betyderligt av att Amplifixens volymkontroll, fått frispel!, och inte nog med det så fungerade inte fjärren häller. Så jag var tvungen att gå fram och tillbaka mellan lyssningsposition och anlägningen för byta låt/ ändra volym.
Amplifixens kärvande volym fixades genom att butiksägaren slogav/på den några gånger.

Jag var så upptagen med min test att jag inte undersökte varför volymen från cd-fixen var mycket starkare än från regan.
Jag tänkte att utgångssignalen från cd-fixen var högre, men så var inte fallet.
Utan när vi spelat några olika skivor, och jag ansåg mig klar med testet, tittade jag tvärt bakom maskinerna, och fick se att bakom Cd-fix:en satt ett par Bal, feta Transparent signalkablar med låda o allt, och till regan satt ett inte så fett par RCA.

Eftersom ingen butikspersonal var närvarande kopplade jag raskt in rca:n till cd-fix:en, och jämförde Bal. Transparent vs RCA(märke???).
Och visst var det en skillnad!(Transparent var bättre), om skilnaden var lika stor som skillnaden som vi upplevt mellan cd-spelarna vet jag ej. En person som var närvarande under testet tyckte kabelskilnaden var större än mellan cd-spelarna.
personligen är jag inte lika säker, och JAG TYCKER INTE att man kan dra några slutsatser iomed det!(skulle betyda att regan i så fall skulle vara bättre än cd-fixen).

Rca kabeln visade sig kosta ca 600kr, erkände den smått iriterade butiksägaren när jag frågade honom, vad "kabel'n med låda" kostade vet jag ej, men säkert minst 4-6000kr(OBS! gissar).

Tyvär var tiden slut, och butiken skulle stänga, så jag fick ingen chans att jämföra under rättvisa omständigheter.
vi stanade dock kvar en stund efter stängningstid, och hörde när butiksägaren demonstrerade ett nätfilter för 8000kr, på typiskt lurendrejeri-maner' rablade han 3ggr en ramsa om hur mycket bättre det skulle låta, hur gitar-strängarna skulle spännas, pianot stämmas osv, när han sedan koplade in nätfiltret, hörde jag tyvär ingen skillnad! synd....men man kanske kan lära sig????

mvh/
siffernisse

Edited by - Siffernisse on 2003/01/05 21:55:21

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:14:21  Show Profile Send Gebex a Private Message
Enligt min uppfattnign så låter CDFix mycket bättre om man kör balanserat stället för med RCA. Men om du inte har försärkare som är balanserade så har du ingen nytta av att veta det.

Sedan håller jag med om att det är oseriöst att inte tala om hur man har kopplat ihop grejerna.

Edited by - Gebex on 2003/01/05 17:15:00
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:18:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vist blir det bättre med bättre kablar, tack siffernisse!

Sedan är det ju den vanliga blandningen från ditt håll att hacka på både samma märken samt samma butik. Blir det inte tjatigt?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:47:55  Show Profile Send Saro a Private Message
Siffer: Inte så trevligt att höra sånna saker om en så trevlig butik. har aldrig stött på någon form av irritation eller dyligt..
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:42:51  Show Profile Send gurin a Private Message
Siffernisse!

Du måste ha mött Stig när han var på dåligt humör eller ville gå hem eller något sådant. Han brukar vara väldigt tillmötesgående särskilt om man talar om exakt hur man vill ha det. Men nu är det så att de akustiska förutsättningarna i hans del av det stora "hangaret" där han håller till inte är de bästa. Du kan bara höra på ettungefär.

Jag misstänker dessutom att du fick höra dynaudiohögtalarna i "vadhöjd" så att de lät hårt och skrikigt. Diskanten skall vara i öronhöjd eller något över.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:17:54  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
sladd:

Har aldrig påståt att det inte är skillnad mellan signalkabel, tex var det ett riktigt prisvärt lyft ,när jag bytte till Linn's Silver kabel.
Därimot tycker jag inte att man ska lägga ner några stora summor på kablar, särskilt inte högtalarkabel, eftersom det oftast är mer prisvärt att använda pengarna på andra komponenter istället.

Tycker inte jag hackar på S.A.T, därimot tycker jag att de är överskattade, särskilt cd-fix:en. Tycker att 10-12kr borde vara ett rimligt NYpris, den får ju stor-stryk av både Naim cd5 och LINN genki enligt mig. Och att det var problem med aparaterna som jag skulle testa är ju inte mitt fel?

Gurin/samuelrönnqwist

Tycker också RC är en trevlig butik(annars skulle jag inte besöka den). och Stig(butiksägaren?) är också trevlig,(dock delar vi inte åsikter om vissa saker), och jag vet ju inte om han var medveten om vilka kablar som sattes på cd-spelarna.

Det kassiska tricket, att berätta iförväg vad man ska höra, så att man hör det!, är ju inget han är ensam om. tex vid en annan cd-spelar jämförelse jag varit på(i en annan butik), så fick jag lyssna på en låt, sedan bytte vi cd-spelare och killen sa -"försök NU höra vad texten handlar om". klart att man förstod hela texten på den cd-spelaren, eftersom men bara satt och koncentrerade sig på texten.

tycker inte det gör så mycket, bara man själv vet tricken.

mvh/
siffernisse

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:27:23  Show Profile Send marens a Private Message
Det är helt underbart med negativ kritik, kan låta lite gnälligt men den är nästan mer värdefull än den ständiga ström av lyriskhet över nästan allt. Det finns alltid minst en person som tycker att en viss sak är helt underbar. Det är negativ kritik jag tycker är mest användbar och vill höra nu så att jag kan kolla det själv, i stället för att få det som en överraskning sen när man redan låst sina pengar. Sen är det alltid någon som inte håller med men man är iaf förvarnad. Bra siffernisse!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:47:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Problemet kan ju vara att man lätt fastnar i ett fack. Man tenderar att vara pro det ena och anti det andra. I mer än ett år har det varit återkommande gnäll på SAT och RC i Umeå från pro Linnfolket.

Med överskriften "lurad" söks en effekt och det beskrivs om en massa underliga demos som alltid är mygel, låter jättedåligt, bluff ända tills man kommer till "rätt" butik då.

Roligt dock att den (FIXEN) nu gått från "värdelös", "medioker" till att vara värd så mycket som 12 ca!!

Med detta inlägg vill jag å det bestämdaste höja ett finger för undvikande av något inrullande av vare sig Linnlokomotiv eller andra lokomotiv. Alla produkter får plats här, inget märke är "bäst".

Comprende min käre nisse?

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:55:08  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Min högst personliga uppfattning är att man mkt. väl kan kalla det att bli lurad om man som novis och inte helt förstående går in i en ljudaffär och vill köpa en bättre anläggning än On Off.

De demos jag hitills hört i affär kan man lungt kalla att de varit styrda så att resultatet ska bli det butiksägaren vill. Första gångerna häpnade man över skillnaderna för man förstod inte bättre. Nu senaste gångerna har jag kollat kablar, maskiner etc. och granskat kritiskt och "avslöjat" denna styrning.

men å andra sidan, var råkar man inte ut för detta, händer väl inom många branscher.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:59:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej Siffernisse o alla andra!
Rega planeten har inte imponerat på mig iaf. Låter grumlig i basen.
Cdfix har jag inte lyssnat på under ordnade omständigheter. Jag väntar mig att den är avsevärt bättre.
Men att jämföra grejor i butik i olika prisklasser är att be om problem. Idén tycks vara att man ska klättra upp i hierarkin. Nu går vi upp i high-end segmentet och där är det kabel x som gäller osv.

RC har ju fullt i lokalen och det är kablar hit och dit med stora bylten på för att inte tala om alla högtalare.

Säkert har varje apparat givits goda förutsättningar att arbeta i sin prisklass.

Men om cdfix får storstryk av Linn så varför bry sig om silvertronen eller snackar vi uppsamlingsheat.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:15:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Sladd!

Är det inte mest så att eftersom du själv är intresserad av S.A.T./Advantage just läser sådana inlägg med ökat intresse och missar allt positivt som skrivs om dessa? För mig när jag läst på detta forum så har de positiva omdömena om SAT/Advantage varit i ÖVERLÄGSEN majoritet.

Och så tycker jag att du som moderator inte bör ta upp NAD 208 etc som LTS-medlemmar gillar gång efter annan när det kommer synpunkter av ofta helt andra ämnen som du inte gillar. Men jag håller helt med dig om att just 208an och andra av LTS hyllade apparater kanske är meningsfullt att diskutera då de ej längre finns att köpa. Det är det jag jobbar på i den takt jag hinner för att hitta andra goda apparater och genomföra recensioner som kan ersätta dessa "gamla skåpmatsapparater". Men 208an och andra "lts-favoriter" får knappast sämre ljud av att de är gamla, annat än att de har problem med hållbarheten, och att 208:an inte bör driva mycket impedanslåga högtalare. Jag är övertygad om att det finns massor av goda apparater ute på marknaden, problemet är bara att hinna testa dem. Inte sällan byts ju modellerna varje år också, vilket knappast gynnar konsumenten.

Är själv mycket nufiken på vad S.A.T och Advantage presterar.

Ja, det var några reflektioner i denna sena timme.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:30:53  Show Profile Send mag a Private Message
Skulle vara mycket intresserad av ett test av cdfix så det skulle vara trevligt om det gick att ordna. Produkten är både svensk och inehåller äkta mutibit dacar.

Rega spelarna borde völ spela bra med QRS

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:50:22  Show Profile Send dekengren a Private Message
Siffernisse, under vilka förutsättningar har du jämfört cdfix med Naim cd5 och LINN genki? Det är ju ganska starkt att säga att en produkt får "storstryk" av en annan. Det skulle säga om lakritssnöre-RCA versus min Harmonic Tech Truth Link, men knappast om cdfix versus tex. marantz cd17 - där skilnaderna är identifierbara men en fråga om smak.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:56:41  Show Profile Send ekman a Private Message
tveksamt om jag skulle hålla med om lakritssnöre vs truth link jämförelsen =))))
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:15:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Visst är det fråga om tycke och smak.
Men tycker man att apparat x får storstryk av apparat y så är det väl bra med det. Låter det skit så är det skit och kommer inte att transformeras till guld.
Jag tycker inte vi behöver sitta här och vara politiskt korrekta för att hifipressen är så förb.... mjäkig. Ja dom har skärpt sig en aning men borde bli vassare med pennan.

Alla är inte skapade jämlika - inte i hifivärlden i alla fall.

Så de så!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:19:30  Show Profile Send dekengren a Private Message
ekman, du är välkommen över :). som siffernisse påpekade har cdfixen både balancerade och obalancerade utgångar, samt så har amplifixen ställbar volym på ingångarna så det var ganska enkelt att sätta upp ett test där jag med en knapptryckning kunde byta mellan de två kablarna, och skillnaden var enorm.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:53:42  Show Profile Send Saro a Private Message
Hur man blir bemött som kund i butiken är mycket hur man bemöter säljaren. Om jag kommer in i butiken är bara är spydig mot säljaren så kan jag ju räkna med att hans intresse för att vara vänlig och tillmötesgående minskar betydligt.

Man ska vara mot säljarna som man vill att dom ska vara mot en själv..

Att fixen skulle vara skräp tror jag inte ett dugg på. Det är en, tillsammans med Amp, väldigt neutral och korrekt spelande kombo. ENLIGT MIG SJÄLV..

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:42:12  Show Profile Send Neodynium a Private Message
När vi ändå pratar om Cdfixen... Den går att få låta ruskigt bra! Dock måste den vara ordenligt inspelad.. många glömmer detta och lånar hem nya ex (gäller ju de flesta hifiprylar) och tycker att de låter dåligt. Cdfixen med 3 koner under sig, bra signal kabel och gärna en bättre strömkabel så låter den faktiskt otroligt bra för sitt pris. De som har testat den med en Terminator "strömrenaren" säger att det gör mycket gott för cdfixen och ljudmässigt skall den hoppa upp många steg!

Eftersom jag bor i en stad med en affär som har pumpat ut Advantage/SAT prylar så har jag också testat några olika ex (3 tror jag totalt).. och alla dessa har fungerat till 100% Oinspelad låter den hemskt.. så tänk på det när ni lånar hem och testar!!

Sen det eviga snacket om att olika prylar slår andra är ju helt individuellt... hade man haft en stor panel och ett gäng olikt låtandes cd spelare så hade ju inte alla valt samma spelare.. har ju med smak att göra!!

Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/01/06 :  03:08:31  Show Profile Send Brosk a Private Message
Den enda butiken i historien där jag personligen bemötts vedervärdigt och med alla trick i boken utan att ens få höra den apparat jag gick dit för trots att jag upprepat bad om det är xxxxxxxxxxxxxxx. Jag har varken tidigare eller senare blivit så oprovocerat förbannad på ngn annan människaxxxxxxxxxxxxxxxxx.
Linnfrossa är en xxxxxxxxxxx diagnos i sig. Slutmjäkat.
Tack för mig och nu kan ni stänga tråden......
...Stäng tråden då!!
.........JAMMEN STÄNG NU DÅ!!!

Vi har ett juridiskt ansvar.
Timbre
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/06 :  03:15:39  Show Profile Send Saro a Private Message
Brosk: må vara att "Linnfolket" har lite lustiga taktiker ibland. MEN Det ger dig inte någon rätt att skälla på någon som inte kan försvara sig.x.

Edited by - Saro on 2003/01/06 03:16:36
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/01/06 :  03:37:57  Show Profile Send daggen a Private Message
Neodynium: du menar alltså att cdfixen kan vara helt underbar efter lång inspelning samt övrigt rätt förutsättningar men att den låter hemskt när den inte är inspelad nog länge? detta påstående håller inte långt, jag tror att det är helt omöjligt att uppnå sådana skillnader bara från tomma intet. må vara att inspelning kan mjuka upp spelaren en gnutta och göra den mer trevlig, detta till en viss grad dock! det är nog mer viljetänkande från din sida, du kommer hem, sätter på spelaren och konstaterar att det inte låter bra men tänker att efter några hundra timmar så kommer det låta bra. efter några hundra timmar har du vant dig vid ljudet och helt plötsligt tänker du för dej själv, nu låter det bra! fast i själva verket har spelarens karaktär förändrats väldigt lite och det är istället du som tror att den låter bättre, detta till viss del på grund av att du vant dig vid ljudet och dels på grund av att du vill att den ska låta bättre.

som framkommit tidigare, inspelning är minst sagt överskattat enligt min åsikt. de psykologiska aspekterna är istället något underskattade ;)

brosk: ett uttalande som detta, x, gör ju dig inte mer trovärdig direkt. jag säger bara l0l.

Edited by - daggen on 2003/01/06 03:42:05
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/06 :  07:13:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Om inspelningen fungerar är ju ganska lätt att kolla med hjälp av någon som inte 'vant sig vid ljudet'.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/06 :  07:55:30  Show Profile Send Timbre a Private Message

Upprepas detta Brosk skall jag personligen stänga av dig för gott.
Timbre
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:24:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Knoppen:

jag brukar inte vara i och peta i olika inlägg bara för att apparat x el y får dålig "kritik" av någon medlem.

Detta inlägg var dock som en kopia från något som skrivits om samma produkter, samma butik, av samma författare. Det är lite kampanj över det, precis som jag bromsar när det blir för mycket negativ "det hörs ingen skillnad" - kampanj dras igång från de av dig välkända kvarteren med följande oändlig teknisk vetenskaplig bevisföring.

Forumet har nu för många medlemmar och för många butiker/annonsörer/branchfolk närvarande för att det skulle tolereras att jag eller någon annan endast tog parti för en sida/produkt.

Att detta skulle vara ett "advantage-forum" fick vi höra efter 3 dagar och den kritiken är både billig och osann. Men säkert ganska lätt att ta till, speciellt av branchfolk.

Konstruktiv kritik välkomnas dock, mail och PM är alltid öppet.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000