HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvhögtalare för max 8000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:42:35  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har en kamrat som skall skaffa sig en ny stereo. Den kommer att bestå av Cambridge Audio 500 (förstärkare och CD-spelare). Till detta vill han ha en golvstående högtalare i ljust trä för max 8000. Högtalaren bör nog vara uppbyggd som 2,5 eller 3 vägs högtalare. Han tar hellre lite sladdrig bas än ingen bas alls. Det kommer att spelas mycket klassisk och akustisk musik i systemet.

Vi var och lyssnade hos Ågrens HiFi men blev tyvärr inte så imponerade av det dom hade i den prisklassen (Audiovector och Monitor Audio).

Han och jag finns i Göteborg och vill gärna ha möjlighet att lyssna på högtalarna i eller i närheten av Göteborg.

Förslag på högtalare och platser där de säljs mottages tacksamt.

Edited by - Gebex on 2003/01/05 15:44:15

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:54:03  Show Profile Send rowa a Private Message
Dali har många högtalare i den prisklassen.

Dali Blue 6006 kanske kan vara något ?
Eller Dalu Suite 2.5 den är dock ngt dyrare.
Båda högtalarna finns att lyssna på på hifiklubben.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/05 :  16:34:11  Show Profile Send masur a Private Message
Quad 21L är en golvare som kostar 7.900kr. Kan köpas hos bl.a. Quad Center i södra Storstockholm. Vet tyvärr inte hur de fungerar tillsammans med Cambridge Audio 500. Dynaudio Audience 62 är en annan kandidat. Den kostar ny 9.700kr vilker är lite över budget.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/05 :  16:55:42  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag märkte att jag var lite otydlig när det gäller färgen. Högtalaren måste alltså vara i ljust trä runt om hela högtalaren. Tyvärr så är Dynaudio Audience 62 inte det då den har en mörk framsida.

quote:
Originally posted by masur

Quad 21L är en golvare som kostar 7.900kr. Kan köpas hos bl.a. Quad Center i södra Storstockholm. Vet tyvärr inte hur de fungerar tillsammans med Cambridge Audio 500. Dynaudio Audience 62 är en annan kandidat. Den kostar ny 9.700kr vilker är lite över budget.

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/01/05 :  16:58:25  Show Profile Send Jadde a Private Message
Rega Jura för 7500kr får inte glömmas!
Go to Top of Page

wignello
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:51:53  Show Profile Send wignello a Private Message
HI-FI STÄLLET AB GÖTEBORG 031-133535
Dom har mycket , bara att gå dit å lyssna
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:17:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Bygg ett par Pro Ac kloner, det gör man för ca. 8000:-. Mer prisvärt finns nog inte...

Har faktiskt kört mina med en Cambridge A500 och en Arcam cd. Lät mkt. bättre ihop än de Audiovector C2:or jag hade innan.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:25:12  Show Profile Send Neo a Private Message
Ett par dali suite tror jag skulle passa utmärkt. Jag har ett par suite 3.5 finns inte nått att klaga på. Snygga (sexkantiga) välspelande för all musik. Basen är underbar, kontrollerad och fast, en väldigt rolig högtalare :) rekomenderas stort.
/jonte

neo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:28:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Qrs ÄR sladdrig bas.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gunnar
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:32:29  Show Profile Send gunnar a Private Message
Ska du spela mkt akustisk musik får du inte missa att lyssna på (nya/beg) Carlssonhögtalare! Kanske beg OA52.2,OA50.2? Kolla www.carlssonplanet.com Lycka till!
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:04:04  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ta en titt på Audiovector C2... 8000kr paret. Kolla in dom här http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=23&menu=1
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:05:21  Show Profile Send ekman a Private Message
quote:
Qrs ÄR sladdrig bas

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:52:00  Show Profile Send Gebex a Private Message
Som sagt så var vi inte så imponerade av Audiovertor. De spelar bra till Rock och Pop men till akustisk musik tyckte vi att de inte var lika trevliga.

quote:
Originally posted by yahriel

Ta en titt på Audiovector C2... 8000kr paret. Kolla in dom här http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=23&menu=1

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:57:11  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vi får nog ge oss iväg till HiFi klubben och lyssna. Det verkar vara svårare än jag trodde att hitta OK högtalare för dessa pengar. Tack för alla tips och kom gärna med fler tips .
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:59:25  Show Profile Send ekman a Private Message
8000 tycker jag är en svår prisklass??? jag hade dock också undvikit audiovector

bara att åka runt lite och lyssna gärna även på lite dyrare grejer så han vet vilket ljudideal han föredrar
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/01/06 :  15:43:25  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Någon Infinity modell kanske. Alpha 40 eller 50 känns väl närmast till hands. Kan vara värd att lyssna på om den har några som helst ljudliga likheter med de större kappa-modellerna.
Kef:s nya Q-serie ser också intressant ut. Har dock inte lyssnat på dem men tycker om Kef generellt.
Tannoy tycker jag också om, speciellt Eyris. Kolla in Revolution R2 för rätt pris.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/01/06 :  16:14:05  Show Profile Send Rebo a Private Message
Ett par begade Canton Ergo RCL är inte fel. De bruka gå lös på mellan 8-9 tusen.
Go to Top of Page

Larsson
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/01/07 :  12:50:19  Show Profile Send Larsson a Private Message
Acoustic Energy AE109 kostade 6.500 för ett år sedan på Radiolagret (korsningen Engelbrektsgatan/Götabergsgatan). Jag tror att de fortfarande har kvar modellen hos Radiolagret (det har dock kommit nyare och dyrare modeller, men de är troligen inte bättre).

Titta in och provlyssna, ni kan troligen få låna hem ett par för lyssning hemma i lugn och ro.

I detta prisläget tror jag att det är svårt att hitta stabilare och bättre högtalare!

/Stefan
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/07 :  13:37:53  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vi var faktiskt där och lyssnade på den gamla och nya modellen. Den nya modellen verkar vara en trevägshögtalare som faktiskt enligt vår uppffattning lät bättre än den gamla. Den hade iofs lite sladdrig bas men vi uppfattade att dynamiken var bättre. Detta är en intressant högtalare med tanke på priset och det ljud man får för det.

quote:
Originally posted by Larsson

Acoustic Energy AE109 kostade 6.500 för ett år sedan på Radiolagret (korsningen Engelbrektsgatan/Götabergsgatan). Jag tror att de fortfarande har kvar modellen hos Radiolagret (det har dock kommit nyare och dyrare modeller, men de är troligen inte bättre).

Titta in och provlyssna, ni kan troligen få låna hem ett par för lyssning hemma i lugn och ro.

I detta prisläget tror jag att det är svårt att hitta stabilare och bättre högtalare!

/Stefan

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000