HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstruktiv mässutvärdering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/18 :  20:11:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nu när mässan är över och folk hunnit reflektera över sina intryck tycker jag det är dags att göra en mer regelrätt utvärdering. Många har uttryckt sig negativt till årets Stockholm High End-Mässa och det skulle vara intressant att vet avad som skulle kunna ha gjorts bättre.

Mässljudet över lag undviker jag att kommentera då begränsad tid
finns för finjusterinar, man sitter inte på rätt plats, osv osv.

Själv tycker jag:

- Trångt i korridorerna
- Trångt kring skivförsäljningen då den var förlagd i korridorerna
- De stora rummen för KEF/Chord, Harbeth, Larsen och IS m.fl. var
för stora. Mycket prat i bakgrunden t.ex. förstörde mycket av
upplevelsen samt att många högtalare hade problem att fyla ut
rummen ordentligt och fick jobba för hårt och under orättvisa
förutsättningar jfr vad de är tänkt att användas till.
- Överhörning mellan rummen gjorde att många fick turas om att spela högt och lågt varannan timme vilket halverade den effektiva demotiden.

+ De mindre rummen var precis lagom stora för min smak, som ett vanligt vardagsrum.
+ Mycket trevliga och fina lokaler och biutrymmen som jag tyckte om att vistas i.
+ Sköna stolar
+ Relativt låg ljudnivå i korridorerna med tanke på de väldigt många besökarna gjorde det möjligt att föra samtal utan några problem.



Så det jag skulle vilja ändra på till nästa år är:
- Mindre största rum
- Rum med mindre överhörning genom väggarna
- Ingen skivförsäljning i korridorerna pga trängseln
- Begränsa antalet besökare för att minska trängseln



Vad har ni andra för åsikter?
Många har uttryckt sig negativt. Vad vill ni göra bättre till nästa år?

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/02/18 :  20:46:05  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Min erfarenhet av Hifi shows (20+ år) är följade, Förvänta er inte att kunna lyssna i ett tyst och lungt förhållande. Dom flesta hotel rum för det första låter väldigt dåligt, om man får ett rum att låta bra så är det en bonus.

Hifi shows är mera för att visa upp sina produkter och att låta folk höra ett smak prov av ljudet, att basera en produkts ljud kvalitet efter att ha lyssnat på dom under en show är helt fel. Man ska bedömma om det är värt att ta nästa steg och lyssna under kontrollerade former, som hos en handlare eller om man kan låna hem utrustning.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:13:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu besökte jag inte denna mässa pga jag hade räknat ut hur det skulle bli med mindre antal rum och kanske lika mycket folk och framförallt att de lite billigare märkena som tex XTZ vad banlysta för att det inte ansågs vara tillräckligt exlusiva då det bara skulle visas upp DYRA grejer fick mig att tappa intresset totalt då det är just mångfald på en mässa som är kul. Och ser man tillbaka på HighEnd mässorna genom åren så har det mer eller mindre gått utför med sämre och sämre mässor tyvärr. De 3-4 första var kanon mässor och jag vet inte exakt varför det blivit som det blivit, men det är jätte tråkigt att det blivit så här och fortsätter mässan i samma anda så avstår jag även i fortsättningen.

Sedan så pekar du PetterPersson på alla problem som finns och jag håller med. Tex stora rum framkallar på något konstigt sätt att en del ididoter inte kan låta bli att prata en massa och även ibland ha mobilen på och svara på samtal mitt i en demo

Ps. Är kosnaderna för höga för att hyra tillräckligt många rum så varför inte höja biljett priset? Vilken kostnad är okej? Jag skulle kunna tänka mig att betala 250-300kr för en dag på mässa om utbudet är månfald prismässigt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/02/18 21:18:39
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:22:48  Show Profile Send e-robban a Private Message
Vad sägs om att de som är där o demar satsade på någon typ av FÖRSTÄRKNING av sina egna röster, t ex mikrofon. Måste inte vara highend, en liten konferansmygga duger fint.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/02/18 :  21:30:39  Show Profile Send -AG- a Private Message
Min spontana kommentar är att hemmabio och batman inte har nåt på en hifimässa att göra. Tvärtom stör det alla försök till musiklyssnande i närliggande rum. Mycket störande indeed. Annars tycker jag att det var rätt trevligt och kolla runt. Tyvärr blev jag lite besviken på ljudet i många av rummen. Hegelrummet presterade bra. Sedan är det alltid lärorikt/instruktivt med demo av den typ naim och audiovector hade där man går igenom sortimentet och ser vad man får på varje prisnivå. Genom att gå igenom att par produkter så får man en bättre bild av vad som händer i varje kliv uppåt, även om det finns fallgropar med en sådan demo också. Jag som inte lyssnat speciellt mycket vare sig på naim eller audiovector tidigare fick en bra bild av märket iaf och deras ljudfilosofi. Delar inte alltid deras syn men som sagt lärorikt.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/02/19 :  09:18:29  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
När jag läser minus delarna som PetterPersson listat så finns det en gemensam nämnare: Val av lokal.

Om man förlagt mässan på annat ställe, eller använt andra rum på Hotellet så kunde man löst dessa problem.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2009/02/19 :  11:41:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Just lokal är faktiskt ett problem i Stockholm, det finns inte många ställen som kan tillgodose krav på ett antal större konferens rum, ett antal mindre rum och få det att fungera med ett antal tusen personer som kommer.

Nu vet jag att det detta år också inte blev mindre rum pga att hotellet inte gick med på att flytta inventarier (har jag för mig var skälet..)

Men tyvärr var det mycket trångt vissa tider under årets mässa, vi hade knökfullt stora delar av lördagen och vissa tider på söndagen också. Det är kul med mycket folk, men det blir också så att det blir sämmre för de flesta när man försöker har 20 personer på 27 kvm.

Vi får se hur det blir nästa år, men jag hörde av arrangören att det ska bli små rum nästa år, samt några sviter, så det kommer blir förändringar !!

Det är inte lätt att få till en mässa, och ibland kan man inte veta exakt i förväg hur förändringar kommer slå igenom, men Gignos lär sig av varje mässa och jag tror att nästa år kommer det bli förändringar på de punkter det klagades på i år.

Vi var i det stora hela nöjda med mässan och kommer att vara med nästa år med.

/Martin - Audiotrade
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/02/19 :  22:24:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vi får se hur det blir nästa år, men jag hörde av arrangören att det ska bli små rum nästa år, samt några sviter, så det kommer blir förändringar !!

Om detta sker och även billigare märken blir välkomna så ska jag nog återuppta mässbesökandet

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/02/20 :  20:16:00  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Hifi shows är mera för att visa upp sina produkter och att låta folk höra ett smak prov av ljudet, att basera en produkts ljud kvalitet efter att ha lyssnat på dom under en show är helt fel. Man ska bedömma om det är värt att ta nästa steg och lyssna under kontrollerade former, som hos en handlare eller om man kan låna hem utrustning.
Jamenvisst! En bilmässa eller båtmässa är ju en bra liknelse här. Provköra får man ju inte då utan gå till ÅF.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/02/21 :  05:54:49  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Överhörningen går lösa med varannat rum hifi-demo och försäljning om vart annat.
På så sätt slipper man störa varandra, korridorerna blir fria samt det blir en bra blandning på mässan.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000