HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det lönt med subwoofer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/05 :  14:35:33  Show Profile Send widen76 a Private Message
Har läst en del på hemmabio-forum att subwoofers verkar vara en väsentlig del i ett sådant system. Hur väl passar en subwoofer in i ett reguljärt HiFi-system, med tanke på placering och överlappning av frekvensområden och sånt? Om man har ett par golvhögtalare för 150.000 kr och man blandar in en subwoofer, är det då fortfarande äkta Hi-Fi?

Lyssningsmässigt kan det kanske låta bra, men för alla som mäter sig till välljud, är då en subwoofer en oönskad variabel?

Kanske onödigt invecklade frågor, säg till om jag är helt ute och joggar

/Marcus


Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/05 :  14:50:19  Show Profile Send pesa a Private Message
Det beror lite pa hur resten av systemet ser ut. I manga fall ar det mojligt att ta in en subwoofer for hemmabio utan att paverka tvakanalslyssningen over huvud taget. Framfor allt ar det din hemmabio-processor/receiver som styr om detta ar mojligt.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/05 :  14:52:31  Show Profile Send poppop a Private Message
Om du har ett par golvhögtalare för 150 000 kr och känner behov av en subbas, då tycker jag du ska lämna tillbaka dina 150 000 kr högtalare...
Men om jag tolkar din fråga rätt så undrar du hur hifi det är med en subba i systemet...

Mono är underskattat!

Edited by - poppop on 2003/01/05 14:54:25
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:07:50  Show Profile Send widen76 a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

Om du har ett par golvhögtalare för 150 000 kr och känner behov av en subbas, då tycker jag du ska lämna tillbaka dina 150 000 kr högtalare...
Men om jag tolkar din fråga rätt så undrar du hur hifi det är med en subba i systemet...



Hela frågeställningen är hypotetisk, bara för att kunna ta ut svängarna lite. Du har tolkat det rätt, min huvudsakliga fråga är hur pass mycket HiFi det blir med en subwoofer.

Ny fråga: måste man ha en processor/receiver för att använda subwoofer? Det går inte med an vanlig integrerad förstärkare och koppla suben på de vanliga högtalarterminalerna? Själv har jag ingen aning, har aldrig provat.

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:14:46  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det fungerar mycket väl att koppla en sub till en 2-kanals förstärkare. Kräver preout, subout eller dubbla högtalarterminaler för att bli bra, men det går även att använda ett par högtalarterminaler som du kopplar subben till och sedan kopplar du de vanliga högtalarna till subben.
Men det blir mycket hypotetiskt, allt beror som vanligt på vilka apparater vi talar om, hur rummet fungerar osv. Som vanligt måste man prova sig fram!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:16:05  Show Profile Send joakim a Private Message
Inom hemmabio så har man en separat kanal som hanterar låga frekvenser. Det är den kanalen som står för .1 i hembiosammanhang.

Inom hembio tycker jag man skall ha subba oavsett vad de övriga högtalarna kostar då det finns en kanal dedikerad för detta.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:21:56  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Varför skulle det bli mindre hifi för att en sub är inblandad? Vitsen är att ha högtalare som klarar av att återge alla relevanta frekvenser och med tillräcklig styrka. Om man då behöver ha en sub eller två för att klara av detta på ett bra sätt så blir det ju inte mindre hifi för den sakens skull.

När det gäller hemmabio så finns det en dedikerad kanal för subben och då är det i mitt tycke nödvändigt att ha en sub.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:23:04  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för svaren, kanske blir att man drar in en subwoofer och testar för skojs skull. Än är man inte hemmabio-freak, dock!

Någon som har någon lyckad kombination med subwoofer?

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:39:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Klart det finns bra kombos, men helst ska de ju integreras med aktiva filter...

Här är ett haj-änd system med subwoofers:




Jag har bara ett litet minisystem, men det fungerar bra:




Hmmm...bild funkar inte heller från Yahoo....


Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/01/05 15:57:48
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/05 :  16:25:48  Show Profile Send widen76 a Private Message
Oj, oj, oj, haj-änd systemet ser fett ut! Fint med Stratocastern där också. Ge mig!

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Djur
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/05 :  16:30:48  Show Profile Send Djur a Private Message
Är inte subbar allt som oftast "flåsiga" och tröga? Typ, så onaturliga ljud som bara kan uppskattas till en hollywoodfilm? :))
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/05 :  16:45:32  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Djur,

nja. Iofs få akustiska instrument som går under 40 Hz. Orgelpipor och sånt. Men elektronisk musik har väl en del.

En bra sub är inte flåsig eller trög...

Widen,

jo det systemet är tungt. Tusan när jag lyssnade där och de spelade nån låt som hade nån typ 10 Hz signal i sig. Mina inre organ bara skakade...

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/05 :  16:57:09  Show Profile Send widen76 a Private Message
Thomas - ja det är sånt man bara i vissa fall får uppleva på en konsert, skrämmande.

Förresten, finns det någon bra sub att rekommendera till hifi och i vilket prisläge bör man ligga?

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:35:31  Show Profile Send Alarma a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Klart det finns bra kombos, men helst ska de ju integreras med aktiva filter...

Här är ett haj-änd system med subwoofers:
Thomas



Whoo!!! Vem har denna eminenta anläggning då. Häftigt!

/Erik P
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:36:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Subbor bör enligt min mening inte ha mer än 10 tummare om man vill lira musik tillsammas med en 5 eller 6 bas till sidosystemet.
Velodyne HGS 10 (servokontrollerad sub) är den bästa men den kostar också multum pga dollarkursen.
För hemmabio kan jag inte säga vad som krävs men för dunder o brak utan hjärna så är Mirage helt ok.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:54:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Alarma,

detta system är från en Studio. Studio Blue. Några här på forumet har liknande sidosystem, men inte samma subbar. De på bilden är från Ino Audio.

Thomas


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:56:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Min Audio Physic Minos klarar också 10Hz och har noll "slammer" över återgivningen....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:22:21  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Och då måste jag i all vänlighet väga upp brumels inlägg med att säga att enligt min mening så går det alldeles utmärkt med större, det är bara en fråga om hur bra elementen är. Men det är dyrt om man ska ha det stort och bra, om vi säger så. neriks håller säkert med
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:24:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Subbor bör enligt min mening inte ha mer än 10 tummare om man vill lira musik tillsammas med en 5 eller 6 bas till sidosystemet.
Velodyne HGS 10 (servokontrollerad sub) är den bästa men den kostar också multum pga dollarkursen.
För hemmabio kan jag inte säga vad som krävs men för dunder o brak utan hjärna så är Mirage helt ok.


Du kan väl utveckla detta lite mer, jag tycker det är väldigt generellt skrivet, men misstänker att det är vad du har kommit fram till genom att bara provlyssnat ett antal basmoduler. Rent akustiskt kan man erhålla identiska prestanda* oavsett högtalarelementstorlek så länge vi talar om element som rör sig kolvformigt och har liknande direktivitet (alltså inga 1 m i diameter-element). Det går förstås att misslyckas även med 6½-tums baselement ända upp till ca 24-tums dito.

* I frekvensdomaän, tidsdomän, och distorsion.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  04:28:55  Show Profile Send KennethS a Private Message
Det finns alltid subbasar som matchar priset på högtalarna, titta in på referenceaudios hemsdia, där saluför dom krells Master Reference Subwoofer för 500.000:-:))

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/03 :  07:44:44  Show Profile Send yoko a Private Message
thomas a: ååååååå jag vill ha....allt på studio blue!!!!!!!!!!!!
När man satt i soffan längst bak i lyssningsrummet kändes det som om soffan satt på en shaker! Man hängde ju verkligen med musiken!
Widen ska verkligen ta o testa runt lite, jag tycker att subbor e ett måste om man ändå satsar på sitt hifisystem, dem ger den där lilla extra kryddan-inte så lilla heller förresten!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/03 :  09:15:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by poppop

Om du har ett par golvhögtalare för 150 000 kr och känner behov av en subbas, då tycker jag du ska lämna tillbaka dina 150 000 kr högtalare...
Men om jag tolkar din fråga rätt så undrar du hur hifi det är med en subba i systemet...


Det finns en kille i hm...istanbul tror jag (finns ngn juste hemsida)..han har ett par av de största Willson högtalarna (500-800kkr nånstans)..han tyckte ändå att ett tillägg av wilsons största sub gav bättre ljud
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/03 :  09:47:16  Show Profile Send dole a Private Message
Jag ska låna hem en martin logan Descent sub
Det lär bli endel bas hemma då.
Sen om det blir bra det oåterstår att se

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/03 :  11:57:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Jag ska låna hem en martin logan Descent sub
Det lär bli endel bas hemma då.
Sen om det blir bra det oåterstår att se



Ja just det, om man redan har högtalare som går tillräckligt djupt så är behovet ofta litet. MvhKristofer
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:53:24  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Man vinner högre ljudtryck och lägre distorsion med basmoduler även med en högtalare som går djupt i sig. En högtalare blir glad av att slippa spela extremt låga frekvenser. Just den ökade renhetsgraden är nog den största vinsten - samt den ökade effekttåligheten. Dessutom kan man placera subwoofers för bästa lågfrekvensåtergivning i rummet (nära väggar/hörn för att dra nytta av dessas reflexer), medan sidosystem kan placeras mer fritt för att undvika tidiga reflexer som grötar till ljudet i dessas frekvensområde.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

Edited by - pekka.j on 2003/02/03 15:54:30
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:00:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det är alltid bra med basstöd;
http://www.arduman.com/aa/Sayfalar/elgiz/elgiz.htm

Först, högtalare som kan återge djupbas redan som de är.


Sedan, så kompletterar man med en subb, som enbart koncentrerar
sig på djupbas, och lämnar huvudhögtalarna att koncentrera
sig på musik utan att behöva tampas med den djupaste basen.


som sagt..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000