HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lära sig sin Dylan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/02/13 :  18:34:19  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej
Har fram tills nu inte gillat Bob Dylan, har ansett han han varit för "svår", men har på senaste tiden börjat svänga angående denna artist. Men han har ju gjort så mycket, var ska jag börja. Vilka skivor ska jag börja med? Några dennafåduintemissa skivor?

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/02/13 :  18:47:44  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Oj, kul att du kommit till insikt. Börja t.ex. med "Highway 61 Revisited", "Blonde on Blonde", "Oh Mercy", och Boxen "No Direction Home", gärna på Vinyl.
Jag har själv ca 0,6 meter vinyl och ett 15-tal SACD/CD med Dylan.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2009/02/13 18:52:30
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/02/13 :  19:11:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Skriver under på ovanstående tips plussar på några favoriter från en husgud. Du har en guldgruva att utforska Grattis!

Live 1975 The Rolling Thunder Revue
Time Out of Mine
Blood on Tracks


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/02/13 :  23:10:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Grattis till att du ändrat åsikt, Dylan är grymt bra! Förutom ovan nämnda skivor kan jag rekommendera boxen som kom ifjor med udda inspelningar (Tell tale signs) samt studioskivorna "Bringing it all back home", "The freewheeling Bob Dylan", "Desire", "Planet waves" etc. Finns hur mycket som helst att utforska!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/02/14 :  07:38:24  Show Profile Send Pettersson a Private Message
"Highway 61 Revisited" och "Blonde on Blonde" är inköpta från Ginza. Måste ju börja någonstans så tack för tipsen, Dylan har gjort så enormt mycket och jag ville inte köpa någon "best of" utan lära mig lite.

Ginza rekommenderas då det faktiskt ofta står om skivorna, innehåll info artisten osv.

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/02/14 :  08:16:58  Show Profile Send Eref a Private Message
Ja, det finns verkligen hur mycket som helst.
Ett par av mina favoriter som inte är nämnda (tror jag)
"John Wesley Harding" och "Blood On the Tracks".

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/02/14 :  08:37:00  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
"Highway 61 Revisited" och "Blonde on Blonde" är inköpta

Bra början och som matte76 skrev "finns hur mycket som helst att utforska".

Min senaste Dylan skiva är, Tell tale signs på vinyl och det är ett bra tips till
Edit:"


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2009/02/14 08:38:04
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/02/14 :  23:52:04  Show Profile Send Mickeman a Private Message
En Dylanskiva för folk som inte tycker om Dylan: MTV Unplugged. Fullkomligt lysande. Efter den köper vem som helst Highway 61 och gillar den!

Förutom skivor som redan nämnts (bra tips allihop) är "Slow train comming" är en platta jag har fastnat vid.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2009/02/15 :  01:22:43  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
quote:
Dylan har gjort så enormt mycket och jag ville inte köpa någon "best of" utan lära mig lite.


Där brukar jag faktiskt göra tvärtom när jag intresserar mig för någon ny artist/grupp, jag köper en "best of" och sedan lyssnar man igenom den, kollar upp vilka låtar man fastnade för och köper de plattor som dessa låtar kommer ifrån. Jag tycker det är ett bra sätt att komma in på "nya" artister. Vad gäller just Dylan så kan jag inte tipsa om så många plattor då de flesta riktigt bra skivorna redan har nämnts, men några personliga favoriter är "The freewheelin Bob Dylan", "Highway 61 revisited", "Desire", "Time out of mind" för att nämna några.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2009/02/15 :  02:21:55  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag är själv ganska nyfrälst på Dylan. För min del började (utöver en del av hitsen, som jag varit bekant med och uppskattat länge) det otippat nog med den senaste studioplattan; Modern Times. Det är en underbar, stillsam blues/rock-platta. Efter att ha mer eller mindre missbrukat Modern Times i ett drygt år har jag så sakteliga börjat jobba mig bakåt genom katalogen. Just nu är det Time out of Mind som rullar mest.

Jag rekomenderar verkligen Modern Times till alla som kan uppskatta att slå sig ner vid stereon och bara njuta en timme av storslaget musicerande och låtskrivande. Det är en skivornas motsvarighet till en sträckläsarbok!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/02/17 :  09:17:47  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Om du inte redan känner till Al Music Guide så rekommenderar jag dig att gå in där och läsa. Här är länken till Bob Dylan:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:0ifrxqe5ldhe

Annars har väl det mesta av det bästa kommit med.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/02/17 :  09:19:05  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Om du inte redan känner till Al Music Guide så rekommenderar jag dig att gå in där och läsa. Här är länken till Bob Dylan:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:0ifrxqe5ldhe

Annars har väl det mesta av det bästa kommit med.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000