Author |
Topic |
|
JesperB
Member
57 Posts |
Posted - 2009/02/09 : 19:50:21
|
Jag går i tankarna att skaffa en squeezebox men behöver då en ny dac. Söker en dac som kan beskrivas som en aning varm, och med ett stor musikaliskt glöd. Så att mina neutrala högtalare får lite av den förlösande värme som behövs för att musiken skall bli levande :). Ett stort plus är om den har balanserade utgångar. Så jag är tacksam för alla förslag jag kan få, gäller även DIY Dacar (vilket jag har väldigt bra erfarenhet ifrån ). |
Go och glad kex choklad |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2009/02/09 : 20:21:51
|
Monica2 är en trevlig NOS-Dac. Den får man skicka efter från Singapore. Annars är Heed Dactilus alldeles utmärkt. |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/02/09 : 20:23:01
|
DacMagic.....balanserade utgångar och mycket annat godis.. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 11:31:14
|
quote: Monica2 är en trevlig NOS-Dac. Den får man skicka efter från Singapore. Annars är Heed Dactilus alldeles utmärkt.
Intressant! Vågar du på dig några karaktärsbeskrivningar Per? Särskilt nyfiken är jag på Heed. (Det är ingen NOS-dac, eller hur?)
Om jag går vidare på DAC-spåret i framtiden är det nog också en DAC med sådan karaktär som JesperB beskriver som är intressant. Det jag hört av Benchmarken har inte fått min själs strängar att vibrera...
|
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 17:49:45
|
Nej Heed är en 1-bits dac. Den är rapp och rolig. Spelar mer för musiken än för att förmedla detaljerna. Sen kan den uppgraderas med finare nätdel också. Kolla hos www.ljudmakarn.se |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
Jolojl
Member
835 Posts |
|
JesperB
Member
57 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 22:21:20
|
Tackar för alla förslag :), skall läsa mer ingående om varje dac ni föreslagit i helgen. Men jag hittade en annan dac som verkar var intressant Tube Audio Design tadac. Dock är den lite väl dyr för min plånbok. Hittade på en sida som Jolojl länkade till : http://www.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?dgtlconv&1238849098&/Tube-Audio-Design-tadac-tube-dac
Har ballanserde utgångar och går åt det varmare hållet :). Är det någon som lyssnat på den eller hört något om den? |
Go och glad kex choklad |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 23:03:20
|
Ser att du bor i Varberg. Jag har en Lavry DA10 som du kan få provlyssna. Lavryn brukar framställas som mer musikalisk än Benchmarken i jämförande tester. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/02/11 : 17:14:08
|
Benchmark DAC1 är bra som nämnts tidigare men tillför absolut ingen värme till ljudet så den har nog inte den karaktären på ljudet som du vill ha. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
|
Topic |
|